Chcete dostat obchodní nabídku?

Vyplňte prosím následující formulář a vyberte si vůz, ke kterému chcete zaslat obchodní nabídku. Vaše žádost bude předána prodejně, kterou si vyberete.

Zavřít
Chcete si otestovat některý z našich vozů?

Vyplňte prosím následující formulář a vyberte si vůz, který si chcete vyzkoušet. Vaše žádost bude předána příslušnému prodejnímu místu.

Zavřít
Chcete si stáhnout či nechat zaslat ceník či dokumentaci?

Vyplňte prosím následující formulář a vyberte si vůz, ke kterému chcete zaslat / stáhnout dokumentaci.

Zavřít

Citroën Ami 6 slaví 55. narozeniny

Před pětapadesáti lety - v dubnu 1961 - debutoval Citroën Ami 6, osobitě střižený vůz čtyřmetrové délky s podvozkem odvozeným z populární „kachny“ 2 CV.

Ami 6 na první pohled zaujal nekonformními tvary karoserie, jejichž autorem byl Flaminio Bertoni (1903-1964), tvůrce „déesky“, který už od třicátých let vytvářel styl automobilů s dvojitým šípem.

Jen 3,86 m dlouhý sedan představený 24. dubna 1961 současně v Paříži, Bruselu, Amsterdamu, Kolíně nad Rýnem, Miláně a Ženevě se vyznačoval charakteristickou přídí ozdobenou obdélníkovými světlomety Cibié v oválných rámečcích, dolů prohnutou kapotou a zejména negativně skloněným zadním oknem kabiny.

Nebyl to samoúčelný stylistický gag, jen tak bylo možné zajistit u kompaktního sedanu dostatek místa pro hlavy cestujících na zadních sedadlech a přitom vytvořit co největší víko zavazadlového prostoru. Jeho objem se podařilo zvětšit umístěním náhradního kola dopředu, do motorového prostoru.

Ami 6 převzal lehce upravený podvozek oblíbené „kachny“ 2 CV, dostal jen o málo větší vzduchem chlazený plochý dvouválec 602 cm3 o výkonu 20 k (15 kW), jenž prostřednictvím čtyřstupňové převodovky poháněl přední kola. Zalomená řadicí páka u palubní desky prozrazovala příbuznost s lidovou 2 CV, zatímco futuristický volant s jedinou zaoblenou příčkou připomínal velké vozy ID a DS.

Kompaktní sedan dosahoval největší rychlosti 105 km/h a průměrně spotřeboval jen 6 l benzinu na 100 km, takže vystačil s nádrží o objemu 25 l.

Ami 6 se vyráběl v nově postavené továrně Citroën v Rennes-la-Janais v Bretani, v roce 1963 se jeho produkce poprvé vyšplhala nad stotisícovou hranici, na 106 tisíc vozů. To už měl pod kapotou dvouválec s výkonem zvýšeným na 24,5 k (18 kW).

V létě 1964 nabídku rozšířilo pětidveřové kombi Ami 6 Break s nahoru vyklápěcí zadní stěnou karoserie a sklopným zadním sedadlem, jehož produkce záhy převýšila sedan.

V roce 1965 Citroën poprvé vyrobil a prodal víc automobilů Ami 6 v obou karosářských provedeních, než lidovek 2 CV. V sezóně 1966 produkce Ami 6 dosáhla rekordních 180 tisíc vozů a kompaktní Citroën se stal nejprodávanějším automobilem na francouzském trhu.

Během let prošel Ami 6 řadou zlepšení, od podzimu 1966 měl novou dvanáctivoltovou elektroinstalaci s alternátorem, na jaře 1968 dostal výkonnější dvouválec naladěný na 32 k (23,5 kW), s nímž uháněl rychlostí přes 120 km/h.

Sedan Ami 6 se vyráběl do března 1969, pak jej nahradil modernizovaný Ami 8 se splývavou zádí. Nové kombi Ami 8 Break převzalo štafetu v sezóně 1970. Z celkem 1,036 milionu vozů Ami 6 bylo 552 tisíc v provedení kombi.

Úspěšná kariéra omlazeného typu Ami 8 pokračovala až do podzimu 1979.

Top