Zavřít
Zavřít
Zavřít

CITROËN S VOZEM C3 WRC OPĚT ÚTOČÍ NA MISTROVSTVÍ SVĚTA FIA V RALLYE

  • Měsíc před konáním Rallye Monte Carlo, která je prvním podnikem mistrovství světa FIA v rallye 2017, představila divize Citroën Racing v Abú Zabí oficiálně vůz C3 WRC.
  • Vůz C3 WRC, který splňuje nové předpisy FIA zavádějící generaci velmi pozoruhodných World Rally Cars, symbolizuje oficiální návrat značky Citroën do disciplíny, v níž značka v minulosti získala 96 vítězství a osm titulů mistra světa.
  • Tým Citroën Total Abu Dhabi WRT nasadí v sezóně 2017 dva až čtyři vozy C3 WRC pro posádky Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin, Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau a Sheikh Khalid Al Qassimi / Chris Patterson.  

NOVÁ KAPITOLA V HISTORII CITROËN RACING

Citroën již od svého vzniku v roce 1919 vždy projevoval svou schopnost přijímat výzvy spojené s dobrodružstvím a sportovním duchem. V 50. letech získaly model značky první velká vítězství v rallye. Na start nové současné éry však bylo nutné počkat až na začátek 80. let. Prvními vozy, kterými se Citroën zapojil do závodů rallye, byly Visa 1000 Pistes a BX 4TC – homologované pro skupinu B – i když nedosáhly žádného velkého úspěchu.

Králové pouště

Bývalé oddělení pro motoristické soutěže se v roce 1989 přejmenovalo na Citroën Sport a postavilo si před sebe první ohromnou výzvu: vyhrát Rallye Paříž – Dakar. Úspěch se dostavil hned na první pokus. V roce 1991 se při prvním startu prosadil Ari Vatanen. Další tři vítězství získal Pierre Lartigue v letech 1994, 1995 a 1996. Vozy ZX Grand Raid dosáhly ve 42 závodech 36 vítězství a pětkrát získaly Pohár konstruktérů v mistrovství FIA Rallye Raid.

Na trati WRC

A to se již rýsovaly kontury programu WRC. Philippe Bugalski zvítězil v roce 1999 s Xsara Kit Car v Katalánské rallye a v Rallye Korsika, a to i v konkurenci World Rally Cars! Tým Citroën Sport se rozhodl zrychlit vývoj a vítězem Rallye Korsika 2001 se stala nová Xsara WRC s Jesusem Purasem za volantem. Po další přípravné sezóně se Citroën v roce 2003 poprvé zúčastnil všech závodů sezóny.

Ta začala získáním prvních tří míst v Rallye Monte Carlo (Loeb / McRae / Sainz). Na konci sezóny vyhrál tým první titul mistra světa v Poháru konstruktérů, který mu zůstal další dva roky. Ve stejnou dobu zahájili Sébastien Loeb a Daniel Elena v roce 2004 svou neuvěřitelnou sérii devíti titulů v řadě za sebou.

Po sezóně 2005 vyhlásil Citroën roční pauzu, během které vyvinul nový vůz C4 WRC. Díky tomuto novému modelu značka získala v letech 2008–2010 tři další tituly v Poháru konstruktérů. V roce 2011 vstoupila na scénu nová generace vozů. Pro další období byl zvolen model DS 3, a ten se do boje pustil s velkou vervou: v roce 2011 a 2012 přidal další dva tituly v Poháru konstruktérů.

V čele na světových okruzích

Citroën se dál účastnil WRC, ale s menšími ambicemi, a přijal novou výzvu v podobě účasti v mistrovství světa FIA WTCC. I zde se úspěch brzy dostavil. Vozy Citroën C-Elysée získaly během tří let v 69 závodech celkem 50 vítězství. Citroën a José María Lopéz tak získaly tři tituly mistrů světa v řadě… Po tomto intermezzu na okruzích se Citroën rozhodl vrátit do WRC s novou C3, symbolem obchodní ofenzívy značky. Nová kapitola úžasné ságy právě začíná…

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFORMACE O TÝMU CITROËN RACING

Rallye-Raid (1990–1997)

  • 36 vítězství ve 42 závodech, z toho 4 vítězství v Dakaru
  • 25 vítězství získal Pierre Lartigue, 10 Ari Vatanen a 1 Timo Salonen
  • 5 titulů v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye-Raid (1993–1997)
  • 5 titulů v Poháru pilotů: Pierre Lartigue v letech 1993–1996 a Ari Vatanen v roce 1997

WRC (1999–2016)

  • 96 vítězství, z toho 11 v Německu, 10 v Argentině, 9 ve Španělsku a  7 v Monte-Carlu
  • 238 umístění na stupních vítězů
  • 1484 vítězství v rychlostních zkouškách
  • 78 vítězství získal Sébastien Loeb, 7 Sébastien Ogier, 3 Kris Meeke, 2 Carlos Sainz a Philippe Bugalski, 1 Dani Sordo, Mikko Hirvonen, François Duval a Jesus Puras.
  • 36 vítězství pro C4 WRC, 32 pro vůz Xsara WRC, 26 pro DS 3 WRC, 2 pro model Xsara Kit-Car
  • Rekordy: počet vítězství pro jednu značku (96) a umístění na stupních vítězů v řadě (38 od Ralllye Mexiko 2008 po Rallye Velká Británie 2010)
  • 8 titulů v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye (2003–2005 a 2008–2012)
  • 9 titulů v Poháru pilotů a spolujezdců pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu (2004–2012)

WTCC (2014-2016)

  • 31× pole position ve 35 kvalifikačních jízdách
  • 50 vítězství, 45 nejlepších kol a 119 umístění na stupních vítězů v 69 závodech
  • 28 vítězství získal José María López, 11 Yvan Muller, 6 Sébastien Loeb, 2 Ma Qing Hua, 1 Mehdi Bennani a Tom Chilton
  • 3 tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA ve WTCC (2014–2016)
  • 3 tituly v Poháru pilotů v mistrovství světa FIA ve WTCC pro José María Lópeze (2014–2016)

YVES MATTON: „VÍTĚZSTVÍ V ROCE 2017 A CÍL ZÍSKÁNÍ TITULŮ V ROCE 2018“

Jakým způsobem probíhala příprava na návrat Citroënu do WRC? „Toto rozhodnutí je výsledkem několika faktorů. Na konec tříletého cyklu ve WTCC jsme se dostali v okamžiku, kdy se značka chystala uvést na trh nový strategický výrobek: Nový Citroën C3. FIA ve stejnou dobu zavedla pro WRC nové předpisy. Vzhledem k tomu, že C3 tuto novou definici dokonale splňovala, vše do sebe zapadlo. Tato souhra okolností umožní značce Citroën naplno se zapojit do automobilových soutěží.“

Jaké novinky přinášejí nové předpisy? „Na první pohled by člověk řekl, že jde o výrazně zmodernizované staré předpisy. Ale jde o něco víc, mezi hlavní změny patří zvýšení výkonnosti motoru, větší dopad na aerodynamiku a návrat řízeného centrálního diferenciálu. Na tyto tři body soustředíme naši veškerou odbornou zkušenost získanou díky našim předchozím World Rally Cars nebo naší účasti na okruhu. Díky tomu jsme mohli rychleji a komplexněji reagovat.“

Jak hodnotíte práci odvedenou od začátku projektu? „Je to dost neuvěřitelné. Timing nás donutil zhustit harmonogram vývoje víc než kdykoliv předtím. I se zkušenostmi, které máme, nebylo možné ztrácet čas malováním a vývojem vozu. Díky know-how týmu se nám podařilo najet bez větších problémů potřebné kilometry. Bez dřívějších zkušeností bychom nemohli stanovené lhůty stíhat.“

Nacházíte ve voze Citroën C3 WRC rysy skupiny B? „Vůz C3 WRC skutečně evokuje auta, o kterých snila generace, k níž patřím. Za posledních 30 let se všechno naštěstí vyvinulo, zejména z hlediska bezpečnosti. Pro nadcházející sezónu je charakteristický dojem prudkosti a agresivity, který budou muset piloti zkrotit. Když jsem poprvé viděl Krise Meekea za volantem při testovacích jízdách, říkal jsem si, že jsme dosáhli cíle. Tato nová generace vozů WRC má v sobě něco fascinujícího.“

Mohou tyto vozy dodat WRC novou šťávu? „Předchozím WRC se často vytýkala absence agresivity, dramatičnosti… Krása rallye byla v krajině, kudy vedly tratě, ale chybělo tomu rozhodně určité vzrušení, které by se mělo teď objevit. Doufám, že se tak podaří přitáhnout mladé publikum a dopad pro mistrovství bude pozitivní.“

Jaká je role Krise Meekea ve vývoji Citroënu C3 WRC? „Jedním slovem zásadní. Potřebovali jsme lídra, který má velké technické znalosti, pokud jde o vývoj vozu. Kris totiž již více než 10 let vyvíjí závodní vozy pro skupinu PSA. Je vzděláním inženýr, takže jeho analýza je v některých chvílích velmi přesná. To, že se nám podařilo dodržet harmonogram a cíle, je také díky jeho schopnostem.“

Proč jste si vybrali Craiga Breena a Stéphana Lefebvra? „Abychom dokázali splnit náš první cíl, tedy vyhrávat v roce 2017 jednotlivé rallye, měli jsme již nasmlouvaného Krise. V loňské sezóně prokázal, že je schopen bojovat o vítězství na každém typu terénu. Pro další období jsme měli dva scénáře. Buď povolat zkušeného pilota, který již prokázal, že umí jezdit rychle a mohl by potenciálně konkurovat Krisovi v pozici lídra, nebo se přizpůsobit vizi značky, tedy přijmout jiný postoj a vsadit na mládí. Současně je to přístup navazující na to, čím se Citroën Racing řídí už více než 20 let! Výsledky, kterých dosáhl Craig a Stéphane, ukázaly, že máme v našich řadách talentované a slibné piloty. Rozhodli jsme se dát jim šanci. Postupně tak převezmou ve WRC žezlo.“

Jak se vaše ambice v příštích sezónách budou zvyšovat? „V roce 2017 chceme vyhrávat pravidelně závody a porážet soupeře. A pro rok 2018 máme cíl přivést domů alespoň jeden světový titul.“

Vnímáte historii Citroënu jako určitý tlak? „Když čtu některé komentáře, konstatuji, že spoustu lidí očekává od vozu C3 WRC vítězství hned od prvního závodu. Jasně, že tlak cítíme. Tým možná není tak zkušený jako dřív a potřebujeme čas na to se přizpůsobit. Jako vždycky si vůči výzvám zachováváme skromnost a pokoru.“

CITROËN C3 WRC: KONCENTRACE KNOW-HOW A ZKUŠENOSTI TÝMU, KTERÝ SE STAL ŠESTNÁCTKRÁT MISTREM SVĚTA

 

World Rally Cars procházely od chvíle, kdy spatřily v roce 1997 světlo světa, pravidelným vývojem, ať už jde o výkonnost, či náklady. Největší změna proběhla v roce 2011, kdy se objevily kompaktnější modely s motorem 1,6 turbo s přímým vstřikováním. Sezóna 2017 je poznamenaná příchodem nové generace vozů, které jsou koncipovány tak, aby byly nejvýkonnější a nejpozoruhodnější, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily!

Citroën C3 WRC posunuje ve všech oblastech limity toho, co bylo v minulosti. Poměr hmotnost/výkon této novinky z rukou inženýrů Citroën Racing je tak 3,1 kg/k, u přechozího modelu bylo toto číslo 3,8. Lepší účinnost není jen otázka čísel, k technologickému vylepšení přispívá i širší rozchod, aerodynamické prvky a pohon 4×4 s řízeným centrálním diferenciálem.

 

Cíl: Rallye Monte Carlo 2017

Vývojové oddělení zahájilo zhodnocení nových předpisů a nové struktury vozu Nový Citroën C3 již v dubnu 2015. Práce se zintenzivnily poté, co byl program schválen na nejvyšší úrovni skupiny PSA. 19. listopadu 2015, když byla vydána zpráva o budoucnosti sportovního programu značky Citroën, již vůz C3 WRC existoval…. virtuálně na obrazovkách počítačů.

Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté ve vedlejších dílnách. 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory.

Následně se tým vydal do regionu Languedoc, aby zde provedl první testy na šotolinové trati poblíž Château Lastours. Vůz byl opatřen na karoserii kamufláží, jejímž cílem bylo zamaskovat stylové prvky Nového Citroënu C3, který tehdy nebyl ještě představen veřejnosti.

Vývoj pokračoval v tempu čtyř až pěti dnů měsíčně na různém povrchu, ve snaze dosáhnout jak co nejlepší spolehlivosti, tak výkonnosti. Na konci června byla překročena zásadní etapa, neboť se objevil druhý vůz, určený pro jízdu po asfaltu.

V zákulisí pokračovala práce na vývoji v kancelářích a testy v aerodynamickém tunelu, za účelem přesného definování tvarů karoserie.

Většinu testovacích jízd odřídil Kris Meeke, který byl potvrzen jako oficiální pilot týmu Citroën Racing až do roku 2018. Na konci každého testování potvrdil jeho práci i Craig Breen a Stéphane Lefebvre, kteří britského jezdce na poslední den vystřídali.

Citroën C3 WRC absolvoval celkově deset testů, při nichž najel 9 500 kilometrů.

Poslední nezbytnou etapou před zapojením vozu do automobilových soutěží je jeho homologace. Tu provedla Mezinárodní automobilová federace 13. prosince 2016.

„Od studie po vyrobení auta jsme měli k dispozici velmi krátkou dobu, jak tomu často je v automobilovém sportu. Od prvních testů jsme mohli s uspokojením říct, že máme výborný vůz. Žádné velké vady nás nečekaly a piloti byli chováním vozu okouzleni. Nyní, kdy nás čeká konečný soud v podobě závodního klání, máme pocit dobře odvedené práce, ale nemůžeme příliš hýřit sebevědomím. Tak velká změna předpisů přinese nové rozdělení karet a vůči našim soupeřům cítíme velkou pokoru.“ Laurent Fregosi, technický ředitel

Nejlepší motor, jaký kdy Citroën Racing vyvinul

 

Citroën Racing od roku 2010 vyvíjí a konstruuje vlastní motory v rámci pravidel FIA Global Racing Engine (GRE).

Architektura motoru opírající se o přeplňovaný čtyřválec 1,6 s přímým vstřikováním umožňuje konstruktérům využít jeho know-how v různých mistrovstvích. Citroën tak využil svou zkušenost z WRC a vyvinul motor pro Citroën C-Elysée WTCC. Nyní použil poznatky ze tří předchozích sezón na okruzích a vyvinul motor vozu Citroën C3 WRC.

Motor Citroën Racing je tvořen stejně jako dva předchůdci hliníkovým blokem motoru. Tento precizně vyrobený díl musí splňovat přísná pravidla, pokud jde o minimální hmotnost a výšku těžiště.

  • Za výkonnostním skokem, který se v roce 2017 očekává, stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Výkon motoru se zvýšil o přibližně 20 % na 380 k. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.

Vzhledem k tomu, že motor WTCC již fungoval s průměrem restriktoru 36 mm, mohli konstruktéři týmu Citroën Racing s důvěrou přistoupit k nárůstu průtoku a vnitřního zatížení. Tato novinka byla použita proto, aby byla koncepce vozu dovedena do nejmenšího detailu. Práce na snížení tření, na které se podíleli i chemici společnosti Total, umožnila zlepšit výkonnost a účinnost.

Vývojoví odborníci se více než kdy jindy zaměřili na spolehlivost. S poměrem tří motorů na vůz a sezónu je zadání podobné jako u WTCC, kde mechanika najede méně kilometrů, ale s vyšší průměrnou rychlostí.

 „Myslím, že mohu říct, že Citroën C3 WRCje vybaven nejvýkonnějším motorem, jaký jsme jen mohli vyrobit. Během svého působení ve WTCC jsme získali od rallye odstup, a to nám umožnilo pustit se do této výzvy s novým pohledem. Rámec pravidel GRE je přísný, ale nabízí dostatek svobody pro nalezení nových řešení. Troufli jsme si přijít s řadou nových technologických novinek, které pochopitelně neprozradím! Jsme hrdí na odvedenou práci, zejména na to, že se nám podařilo omezit tření. Je to o to víc uspokojivé, že tyto novinky se jednou budou používat sériově u všech vozů Citroën.“ Patrice Davesne, koncepce motoru

 

 

Lepší účinnost podvozku ve všech typech terénu

Architektura vozu Citroën C3 WRC je podobná jako u jeho předchůdců. Sériový trup byl rozříznut a byly k němu přidány zadní blatníky z kompozitního materiálu, ochranná klec, tunel hnacího ústrojí a nápravnice.

Vůz C3 WRC je prvním World Rally Car značky Citroën, který využívá pětidveřovou karosérii. Zadní dveře jsou zamčené, ale tato konfigurace si nicméně vyžádala práci zaměřenou na osazení a ergonomii, aby se optimalizovala pozice posádky s ohledem na kritéria rozložení hmotnosti, výhledu a pasivní bezpečnosti.

Na tu jsou inženýři Citroën Racing a experti FIA obzvlášť zaměřeni. Pokud jde o zlepšení ochrany posádky zejména při bočním nárazu, nepřipouští se žádný kompromis. Dveře byly posíleny vrstvou z kompozitního materiálu, vznikla tak jakási vrstva připomínající prvky AirBump® s vynikajícími vlastnostmi. Vnitřní strana dveří byla opatřena vrstvou z pěny s vysokou hustotou, která dokáže pohltit energii nárazu, skořepinová sedadla nabízejí lepší ochranu hlavy.

Předpisy pro rok 2017 umožňují široké pole působnosti, jak vozy vylepšit. Nejviditelnější z nich se týká zvětšení maximální šířky na 1875 mm (+55 mm), takže vůz je stabilnější a otevírají se nové aerodynamické možnosti.

Odpružení, které je zásadní složkou určující pohyblivost auta a pocity pilotů, bylo podrobeno rozsáhlé diskusi. Kombinace pružiny – tlumiče, které Citroën Racing vyvíjí a vyrábí, získaly nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.

 

  • Pohon na 4 kola také prošel výrazným vývojem, neboť se vrátil hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.

 

Propracovaný design

Citroën C3 WRC na první pohled okouzlí propracovaným designem a jedinečnou morfologií. Z verze WRC vyzařuje stejně jako u sériové C3 robustnost, síla, svěžest a energie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.

Než tvůrci došli k definitivní podobě karosérie, vyzkoušeli mnoho možností. Stačí se pozorně podívat na fotky pořízené v průběhu měsíců vývoje a člověk si to lépe uvědomí…

Vyšší přední blok motoru, který je charismatickým prvkem vozu, vyvolává dojem robustnosti. Je součástí prodloužení linie bočních oken, která tvaru vozu dodává rovnováhu a přirozenou sílu. Světelný dvouúrovňový podpis, logo značky a jeho dvojitá chromovaná lišta zasahuje až ke světlům pro denní svícení s LED diodami a zvýrazňuje identitu ke značce.  Mistrovským kusem zajišťujícím aerodynamiku je nárazník s lištou a křidélky zvyšujícími přítlak a snižujícími tak nedotáčivost. Spodní část je jiná u verze pro šotolinu a pro asfalt. Přívody sání vzduchu přivádí vzduch k chladiči, výměníku turba a brzdám. Teplý vzduch odchází mřížkami sání pod kapotou a v horní části předních blatníků.

Z bočního pohledu vynikne plovoucí střecha posazená na černých sloupcích čelního skla. Díky řádně promyšlené proporci mezi plnými a prosklenými plochami podtrhuje ochranný rozměr vozu Citroën C3 WRC. Ve spodní části vůz poutají široké prahové lišty odvádějící boční proudy vzduchu. Větrací otvory pod zadními dveřmi umožňují ochlazovat brzdy. Stejně jako vpředu i zde je vzduch odváděn přes horní část blatníků.

Velmi propracovaný je i zadní nárazník, který napomáhá odhazování zeminy a sněhu na lehkém terénu. Tyto tvary ukazující na snahu o co nejlepší aerodynamiku evokují 3D světla, která dodávají vozu Citroën C3 jedinečnou technologickou identitu. Větrák, přes který přečnívá centrální vývod výfuku, odvádí vzduch a tím zvyšuje přítlak.

Aerodynamický systém doplňuje pozoruhodné křídlo, které tvoří spodní „lopatka“ a složitá horní plocha. Pro větší účinnost je celé křídlo posunuté vzad a o 50 mm výš než podle starých předpisů.

„Díky zkušenosti získané s Citroënem C-Elysée WTCC jsme nemuseli začínat od nuly. Byl to však jen startovací bod důkladné práce. Testovali jsme řešení v CFD a v aerodynamickém tunelu se 40% maketou. Výsledky nás vedly k novým tvarům, které jsme zase otestovali a tak dál.. Současně jsme museli vyzkoušet díly na autě, aby se zajistila jejich dlouhá životnost na nejnáročnějším terénu. Je to rovněž nikdy nekončící práce: pokud bychom měli víc času, dosáhli bychom dalšího pokroku a došli bychom ještě k lepším výkonům!“ Laurent Fregosi, technický ředitel

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE VOZU CITROËN C3 WRC

Podvozek

Struktura 

Původní karoserie Citroën C3 zesílená vícebodově svařovaným rámem

Karoserie 

Ocel a kompozit

 

 

Motor

Typ 

Citroën Racing GRE 2017 – 1.6 turbo s přímým vstřikováním

Vrtání × Zdvih 

84 × 72 mm

Objem válců 

1600 cm3

Maximální výkon 

380 5 při à 6000 ot/min

Maximální točivý moment 

400 N/m při 4500 ot/min

Litrový výkon 

237 k/l

Rozvod 

Dvojitý vačkový hřídel v hlavě poháněný řetězem, 4 ventily na válec

Napájení 

Přímé vstřikování řízené jednotkou Magneti Marelli

 

 

Převodové ústrojí

Typ 

4 × 4

Spojka 

Dvoukotoučová keramicko-kovová

Převodovka

Sekvenční šestistupňová

Ovládání

Poloautomatické s ovládací páčkou u volantu

Diferenciály 

Přední a zadní mechanické samosvorné Centrální s hydraulickým řízením

 

 

Brzdy

Přední 

Vzduchem chlazené kotouče 370 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina) Čtyřpístové třmeny chlazené vodou (asfalt)

Zadní 

Vzduchem chlazené kotouče 330 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina) Čtyřpístové třmeny

Ruční 

S hydraulickým ovládáním

 

 

Zavěšení kol

Typ 

McPherson

Tlumiče 

Citroën Racing nastavitelné trojčinné (nízkorychlostí a vysokorychlostní stlačování, roztahování)

 

 

Kola

Asfalt 

Kola 8 ×18ʺ – pneumatiky Michelin

Šotolina a sníh 

Kola 7 ×15ʺ – pneumatiky Michelin

 

 

Rozměry, hmotnost a kapacita

Délka

4128 mm

Šířka

1875 mm

Rozvor

2540 mm

Rozchod

1670 mm (vpředu i vzadu)

Palivová nádrž

75 litrů

Hmotnost

1190 kg minimálně / 1350 kg s posádkou (předpisová)


ČTYŘI POSÁDKY PŘIPRAVENÉ PŘIJMOUT VÝZVU

Kris Meeke / Paul Nagle

Inženýr všeobecného strojírenství Kris Meeke se postavil na start prvních rallye v roce 2000. Jeho styl upoutal Colina McRae, který mu pomohl s přípravou a Kris se hned v 2. sezóně, kterou absolvoval celou, stal juniorským mistrem Velké Británie. Tento titul mu otevřel cestu do JWRC, kterého se nejprve v letech 2003 a 2004 zúčastnil v barvách Opelu.

Tehdy si ho všiml Yves Matton a najal Krise do týmu Citroen Sport, s nímž se zúčastnil JWRC 2005. Za volantem vozu C2 Super 1600 zahájil vítězstvím v Rallye Monte Carlo a v šampionátu skončil na třetím místě. Po sezóně 2006 se závodů účastnil jen občas, neabsolvoval celou sezónu. V té době začala jeho spolupráce s Paulem Naglem. Tento irský spolujezdec, jehož otec působil na stejné pozici, získal od svých začátků v roce 1997 v té době již slušnou zkušenost.

Pro sezónu 2009 si Krise vybral Team Peugeot UK, s níž se zúčastnil IRC. Za volantem vozu 207 S2000 čtyřikrát zvítězil a získal celkový titul. V roce 2010 titul obhajoval, ale musel se spokojit se třetím místem.

Jeho výkony mu otevřely cestu do nového týmu Mini, který ho připravoval na účast ve WRC. Tento program byl však na konci roku 2011 zastaven a Kris zůstal bezprizorní. Díky týmu Citroën Racing se s továrním vozem DS 3 WRC zúčastnil Rallye Finska a Austrálie 2013. Opět prokázal své schopnosti a získal místo v týmu Total Abu Dhabi World Rally pro rok 2014. Během své první kompletní sezóny na nejvyšší světové úrovni se mu podařilo čtyřikrát stát na stupních vítězů. V týmu pokračoval i v roce 2015, kdy získal první vítězství v Argentině a v šampionátu skončil v Top 5.

Když Citroën Racing oznámil svůj návrat do WRC v roce 2017, byl Kris Meeke prvním pilotem jmenovaným do týmu. Dostal na starost hlavní část vývoje vozu Citroën C3 WRC a s týmem Abu Dhabi Total WRT se zúčastnil rovněž sedmi rallye. Kris dosahoval výborných výsledků na každém typu terénu a zvítězil v Portugalsku a ve Finsku a nakonec se stal jedním z kandidátů na titul mistra světa.

Kris Meeke v číslech

  • Datum a místo narození: 2. července 1979 v Dungannonu (Velká Británie)
  • První účast v závodech: 2000
  • První rallye WRC: Velká Británie 2002
  • Počet účastí ve WRC: 73
  • Nejlepší výsledky ve WRC: 1. (Argentina 2015, Portugalsko a Finsko 2016)

Craig Breen / Scott Martin

 

Kariéra Craiga Breena odstartovala v roce 2008 na irských a britských tratích, ale skutečně se rozvinula v roce 2011. V rámci WRC Academy se mu podařilo získat titul v posledních metrech Wales Rally GB.

Craig díky tomu získal místo v programu za volantem Fiesty S2000 pro sezónu 2012. Ta začala vítězstvím v S-WRC v Rallye Monte Carlo, ale pak došlo k tragickému obratu. Craigův spolujezdec a přítel Gareth Roberts přišel po vyjetí z trati během Rallye Targa Florio (IRC) o život. Craigovi se díky pomoci lidí z okolí jeho přítele zvaného Jaffa podařilo tuto tragédii překonat a pokračoval v sezóně s novým spolujezdcem Paulem Naglem. Ve voze S-WRC získal tři nová vítězství a na konci sezóny i titul.

Craig následně přešel do týmu Peugeot Rally Academy a zúčastnil se mistrovství Evropy v rallye. V roce 2013 skončil s vozem 207 S2000 na stupních vítězů, totéž se mu podařilo v roce 2014 s vozem 208 T16. Tuto sezónu také poznamenal začátek spolupráce se Scottem Martinem. Toho po čtyřech kompletních sezónách ve WRC s Matthew Wilsonem a po roce po boku Khalida Al Quassimiho přesvědčil Craigův talent a potenciál.

V sezóně 2015 Craig pokračoval s vozem 208 T16 v dvojitém programu. Craiga nečekaly s vozem žádné velké problémy a skončil v mistrovství Evropy na 2. místě a ve WRC-2 na osmém.

Jeho výkony a houževnatost mu vynesly místo v týmu Abu Dhabi Total WRT pro program šesti rallye v roce 2016. Ve Švédsku končil osmý, v Polsku sedmý a ve Finsku dokonce třetí. Tyto výsledky mu vynesly místo továrního jezdce v rámci Citroën Total Abu Dhabi WRT pro rok 2017.

Craig Breen v číslech

  • Datum a místo narození: 2. února 1990 v Slieverue (Irsko)
  • První účast v závodech: 2008
  • První rallye WRC: Portugalsko 2009
  • Počet účastí ve WRC: 37
  • Nejlepší výsledek ve WRC: 3. (Finsko 2016)

 

Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau

Stéphane Lefebvre se na startu závodů poprvé objevil v rámci programu „Formules de promotion“ při mistrovství Francie. V roce 2012 skončil jako nejlepší v juniorské kategorii soutěže Volant 207 a v následujícím roce se zúčastnil prvních mezinárodních rallye mistrovství Evropy. V roce 2013 skončil 5. v žebříčku „Pohon dvou kol“ ERC a opět zvítězil v juniorské kategorii 208 Rally Cup.

V roce 2014 Stéphane naplno projevil svůj talent, získal jak titul FIA Junior WRC, tak WRC3 a ERC Junior! Titul v JWRC mu v následující sezóně vynesl účast v šesti závodech WRC2, ale Citroën Racing se díky Stéphanovu potenciálu rozhodl jeho program posílit.

Stéphane se tak ocitl na startu třinácti závodů mistrovství světa 2015. Po vítězství ve WRC2 v Rallye Monte Carlo bylo pokračování složitější, ale Stéphane dál získával zkušenosti, i ve voze DS 3 R5 a DS 3 RRC. Posledních pět rallye potom absolvoval za volantem vozu DS 3 WRC. Od první účasti v Německu začal získávat body a sezónu ukončil osmým místem ve Velké Británii.

Pro rok 2016 získal Stéphane místo v týmu Abu Dhabi Total WRT. Jeho novým spolujezdcem se stal Gabin Moreau, který předtím absolvoval dvě sezóny v ERC po boku Chrise Ingrama. Sezónu zahájili krásným pátým místem v Rallye Monte Carlo. Stéphane prokázal pokrok v Portugalsku a v Polsku, ale sezónu poznamenala nehoda v Německu kde se Stéphane s Gabinem vážně zranili během účasti v rámci programu Abu Dhabi Total WRT.

Stéphanovi se podařil návrat na konci sezóny ve Velké Británii, kde skončil devátý. S Gabinem se společně sešli na Rallye du Var a vyzkoušeli si formu před sezónou 2017, kde budou součástí týmu Citroën Total Abu Dhabi WRT.

Stéphane Lefebvre v číslech

  • Datum a místo narození: 16. března 1992 v Noeux-les-Mines (Francie)
  • První účast v závodech: 2010
  • První rallye WRC: Francie 2013
  • Počet účastí ve WRC: 26
  • Nejlepší výsledek ve WRC: 5. (Monte Carlo 2016)

Šejk Khalid Al Qassimi / Chris Patterson

 

Šejk Khalid Al Qassimi získal první zkušenosti v automobilovém sportu za volantem vozu 4×4 během rallye organizovaných na poušti v SAE. Skutečná kariéra v rallye začala v roce 2002, kdy se zúčastnil všech závodů série mistrovství Středního východu FIA (MERC). Získal titul ve skupině N a ve stejném roce se účastnil mistrovství Spojených arabských emirátů.

V následující sezóně si šejk Khalid připsal další tři vítězství ve skupině N, takže mu zůstal národní titul. Rok 2003 však nakonec skončil špatně kvůli zranění, které ho ze světa rallye na několik měsíců odstavilo. Do soutěží se vrátil v roce 2014, kdy za volantem vozu Subaru Impreza WRX zvítězil v MERC (mistrovství Středního východu v rallye), neboť během roku získal dvě vítězství – v Bahrajnu a v Sýrii.

V letech 2004–2006 pokračoval šejk Khalid v kariéře v MERC (druhé místo v roce 2015 a třetí v roce 2006), současně se účastnil i P-WRC . Ve druhé části sezóny 2007 se zapojil s týmem Ford Abu Dhabi WRT do nejvyšších světových soutěží. V rámci tohoto týmu se účastnil asi čtyřiceti rallye za volantem vozu Fiesta WRC, jeho nejlepším výsledkem bylo páté místo v Rallye Austrálie 2011.

Po pauze v roce 2012 se podílel na vytváření partnerství mezi Abú Zabí, Abú Dhabi Racing a Citroën Racing. V sezónách 2013, 2014 a 2015 se účastnil některých soutěží WRC a MERC. Třikrát se stal vicemistrem Středního východu.

Od roku 2014 je spolujezdcem šejka Khalida Chris Patterson. Tento zkušený britský závodník působí jako spolujezdec již zhruba 30 let, mezi jeho nejvýznamnější partnery patří Petter Solberg a Kris Meeke.

Po vítězství v Rallye Dubaj 2015 odsunul šejk Khalid svou účast v MERC stranou a v roce 2016 se zúčastnil čtyř světových závodů a současně zblízka sledoval výkony Kries Meekeho, Craiga Breena a Stéphana Lefebvra v rámci týmu Abu Dhabi Total WRT.

Šejk Khalid se účastní rovněž závodů kategorie Rallye Raid a v roce 2017 se objeví na startu Dakaru za volantem vozu 2008 DKR. Současně se s vozem Citroën C3 WRC zúčastní vybraných závodů WRC.

Šejk Khalid Al Qassimi v číslech

  • Datum a místo narození: 18. února 1972 v Abú Zabí (Spojené arabské emiráty)
  • První účast v závodech: 2001
  • První rallye WRC: Akropolis 2004
  • Počet účastí ve WRC: 65
  • Nejlepší výsledek ve WRC: 5. (Austrálie 2011)



PARTNEŘI

 

ÚŽASNÁ TECHNOLOGICKÁ LABORATOŘ

 

48leté partnerství mezi společnostmi Total a Citroën se opírá o čtyři vzájemně se doplňující a podporující pilíře: výzkum a vývoj, výrobu, obchod a sport. Toto skvělé spojení lze shrnout do slavného hesla „Citroën preferuje Total“, které platí od výrobních továren po laboratoře Citroën Racing!

Partnerství se od konce 60. let rozšířilo i na sport. Vozy Citroën hrdě nosící barvy Total se objevily v legendárních závodech té doby. Lucienu Bianchimu uniklo v roce 1968 jen o kousek vítězství v závodě Londýn–Sydney a tým musel počkat do roku 1969, kdy v Marocké rallye zvítězil Bob Neyret, a zahájil tak sérií úspěchů dvojice Citroën a Total. Pokračování je dobře známé, postaral se o ně Vatanen a Lartigue v Rallye Raidu, Bugalski, Sainz a Loeb ve WRC nebo López, Muller, Loeb a Ma ve WTCC a nezapomínejme na program „Formules de promotion“ týmu Citroën Racing vyhledávající nové talenty.

Total, který je hlavním parterem týmu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team ve WRC, se tak dostal do povědomí po celém světě, od polárního chladu Švédska po výheň Austrálie. Třináct závodů rozesetých po 4 kontinentech umožňuje využívat partnerství na 360°, jak vůči 100 000 zaměstnancům skupiny, tak zákazníkům B2B i široké veřejnosti.

Společnosti Total a Citroën sdílejí společné hodnoty, kterými jsou překonávání sama sebe, týmový duch a neustálá snaha po dokonalosti. Opírají se o pevné základy, a mohou tak přijímat nové výzvy. Nyní před nimi stojí cíl oslavy půlstoletí vzájemné spolupráce v roce 2018!

  • www.competition.total.com

 

 

ABÚ ZABÍ, HLAVNÍ MĚSTO SPOJENÝCH ARABSKÝCH EMIRÁTŮ

Město Abú Zabí, což v arabštině znamená „země gazel“, vzniklo na místě, kam zavedla mladá antilopa kočovný kmen hledající neslanou vodu. Tento ostrov, kde bylo jen zhruba 300 chýší z palmovníků, pár budov a pevnost panovníka, se od té doby proměnil na moderní kosmopolitní hlavní město Spojených arabských emirátů.

Abu Zabí je druhé nejlidnatější město a současně největší emirát SAE. Město se rozkládá na ostrově ve tvaru písmene T na břehu Perského zálivu. V Abú Zabí sídlí federální úřady, vláda SAE, leží tu paláce královské rodiny Abú Zabí a prezidenta SAE. Město je dnes průmyslovým a politickým centrem země a hlavním střediskem kultury a obchodu.

Pokud si chcete užít řízení v tom nejextrémnějším terénu a obdivovat nádhernou přírodu, zejména obrovské pouštní duny, vydejte si do regionu Al Gharbia v západní části emirátu.

Město Al Ajn ležící hodinu a půl jízdy od Abú Zabí, je jedno nejstarších osídlených lokalit na světě a je zapsané na seznam světového dědiství UNESCO. Ve městě je stále řada malebných opevnění. Pevnost Al Jahili z roku 1891 byla vybudována pro ochranu města a jeho vzácných palmových hájů. Tato historická budova Spojených arabských emirátů je sídlem expozice vypodobňující cestu sira Wilfrieda Thesigera, britského dobrodruha, který ve 40. letech překonal poušť Rub al-Chálí („Pustá končina“).         

  • visitabudhabi.ae
  • adr.ae

 

 

CITROËN A MICHELIN: NEJKRÁSNĚJŠÍ PARTNERSTVÍ V RALLYE

Citroën a Michelin spolu sdílí dlouhou průmyslovou a sportovní historii. Obě značky společně získaly pět titulů mistra světa v rallye FIA a pětkrát zvítězily ve Světovém poháru FIA v Cross-country rallye FIA.

Značky Citroën a Michelin jsou ve světě motorismu úzce spjaty již více než 40 let. Poprvé se dostaly jako průmysloví spojenci na stupně vítězů ve WRC v Tap Rallye v Portugalsku v roce 1973, kdy tohoto úspěchu dosáhl Francisco Romaozhino ve voze Citroën DS21 s pneumatikami Michelin XAS.

Na konci 80. let se obě značky účastnily Cross-country rallye a s vozem ZX Rallye-Raid dosáhly 4 vítězství v Rallye Dakar a pětkrát získaly Pohár pilotů a Pohár konstruktérů.

Na začátku tisíciletí se značky Citroën a Michelin vrátily do rallye, vozy Xsara Kit Car, Xsara WRC a DS3 WRC získaly celkem pět Pohárů konstruktérů. Citroën je s 52 vítězstvími ve světových soutěžích značkou, s níž byl Michelin v mistrovství světa v rallye FIA nejúspěšnější. Michelin je logicky spojen i s novým projektem Citroën C3 WRC.

Partnerství Citroën/Michelin v číslech 5× Pohár konstruktérů a 4× Pohár pilotů ve WRC 5× Pohár konstruktérů a 5× Pohár pilotů ve Světovém poháru v Cross-country rallye FIA 4× vítězství v Rallye Dakar 52× vítězství ve WRC 128× umístění na stupních vítězů ve WRC

  • michelinmotorsport.com

 

 

ŠVÝCARSKÁ KVALITA A OPRAVDOVÝ SPORTOVNÍ DUCH OD ROKU 1888

 

Certina je značka hodinek, která nabízí výrazně sportovní řadu. Její sportovní hodinky nejsou jen krásné, ale i vysoce kvalitní.

Sport je vynikající prostředek pro otestování odolnosti, což je zásada, která platí jak pro lidi, tak pro hodinky. Hodinky Certina vždy doprovázely sportovce na té nejvyšší úrovni. Charakteristický sportovní duch sálá ze všech aspektů hodinek, od návrhu po technologii, včetně filozofie značky. Zájem značky Certina o sport je vidět už z pouhého vzhledu hodinek, ale rovněž z dynamiky, vývoje, spolehlivosti a vysokých výkonů značky.

Aby všechny hodinky Certina dostály těmto vysokým nárokům, musí splňovat přísná kritéria kvality. Ty jsou zahrnuty do koncepce DS „Double Sécurité = Dvojí bezpečnost“, kterou značka zavedl v roce 1959 a díky níž jsou hodinky velmi odolné. Tyto vlastnosti zajišťující dokonalou ochranu, jež mají všechny hodinky Certina bez ohledu na modelovou řadu, dodávají jednotlivým modelům odolnost a spolehlivost, které jsou pro značku typické.

Všechny hodinky Certina jsou opatřeny značkou původu a kvality „Swiss made“ jako dokonalí zástupci švýcarského hodinářského umění. Značka, která byla založená ve Švýcarsku v roce 1888, je hluboce spojena se svými historickými a zeměpisnými kořeny.

Certina se díky své lásce ke sportovnímu světu velmi často objevuje na okruzích celého světa a na zápěstích těch nejlepších sportovců. Švýcarská sportovní značka vždy udržovala úzký vztah se svými charismatickými partnery a přáteli. Ti ostatně dokonale pochopili, co stojí za úspěchem týmu Certina: sportovní duch, který vždy usiluje o co nejvyšší kvalitu.

certina.com

 

MISTROVSTVÍ SVĚTA FIA V RALLYE 2017

Harmonogram

Data

Soutěže

Povrch

Počet přihlášených vozů C3 WRC

19.–22. ledna

Rallye Monte-Carlo

Asfalt, sníh a led

2

9.–12. února

Rallye Švédsko

Sníh a led

2

9.–12. března

Rallye Mexiko

Šotolina

2

6.–9. dubna

Rallye Korsika

Asfalt

3

27.–30. dubna

Rallye Argentina

Šotolina

2

18.–21. května

Rallye Portugalsko

Šotolina

4

8.–11. června

Rallye Itálie Sardinie

Šotolina

3

29. června –  2. července

Rallye Polsko

Šotolina

4

27.–30. července

Rallye Finsko

Šotolina

4

17.–20. srpna

ADAC Rallye Německo

Asfalt

3

5.–8. října

RallyRACC – Rallye Španělsko

Šotolina a asfalt

4

26.–29. října

Wales Rally GB

Šotolina

4

16.–19. listopadu

Rallye Austrálie

Šotolina

4



Hlavní novinky sportovních pravidel WRC 2017

  • Výrobce může do závodu přihlásit dvě nebo tři auta. Body dvou lepších se počítají do Poháru konstruktérů.
  • Bylo změněno pořadí posádek na startu. První den se soupeři řadí podle pořadí v mistrovství světa (v případě Rallye Monte Carlo podle pořadí v mistrovství světa 2016). Další dny je start v opačném pořadí, než je celkové pořadí z předcházejícího dne.
  • Prvním pěti se udělují bonusové body Power Stage (5/4/3/2/1 bod)
  • Testovací jízdy jsou povoleny v celé Evropě, v maximálním počtu 55 dnů/rok

 

Co je dobré vědět…

  • Závod rallye mistrovství světa obvykle probíhá šest dnů. Úterý a středa jsou určeny pro seznamovací jízdy, ve čtvrtek probíhají volné testovací jízdy („shakedown“) jako generálka před startem. Samotný závod probíhá ve třech etapách v pátek, sobotu a neděli.
  • Technickou pomoc lze poskytovat výhradně ve vyhrazených boxech. Pilot a spolujezdec však mohou provádět na voze zásahy kdykoliv (mimo uzavřené boxy), za pomocí nářadí ve voze. Mechanici zajišťující opravy musí b
Top