[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:CS] [cle1: SECONDES Lang:CS]
Zavřít
Zavřít
Zavřít

Citroën zpátky na vítězné vlně!

Nejlepší víkend od začátku roku prožil Citroën Total Abu Dhabi WRT díky vítězství posádky Kris Meeke/Paul Nagle a šestému místu Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau. Na jediném smíšeném povrchu za celou sezonu demonstroval tým vedený Yvesem Mattonem potenciál vozu C3 WRC uspět na všech druzích povrchu a dostal satisfakci za tvrdou práci odvedenou v posledních měsících.


Jak šly kilometry

Rally Španělsko začala v pátek ráno první etapou, která se odehrávala převážně na šotolině. Velký vliv na pořadí měly startovní pozice, resp. to, jak je prostor k útočení závislý na vymetání tratě. A to byla před startem podniku velká neznámá. Nakonec výsledek této komplexní rovnice ještě umocnily další aspekty - typ povrchu, teplota, počasí, resp. zda je mokro nebo sucho, a v neposlední řadě i typ pneumatik, které se zvolí - nakonec správné odpovědi na všechny tyto otázky našlo jen půl tuctu pilotů.

Kris Meeke byl mezi nimi, protože velmi rychle se zařadil mezi vedoucí jezdce. Po vítězné rychlostní zkoušce číslo 2 Bot následně udržoval pátou průběžnou pozici do poledního servisu i přesto, že měl problémy s měkkými pneumatikami, které v teple a na asfaltových pasážích RZ 3 Terra Alta doslova trpěly. Odpoledne byl anglický pilot opět nejrychlejší na RZ 5 a posunul se na třetí pozici se ztrátou 3 sekund na vedoucího jezdce.

Bez předcházejících zkušeností na těchto tratích a delší přestávce v závodění měl Stéphane Lefebvre obtížný start do soutěže. Mladému Francouzovi se podařilo jezdit bez chyb a při druhých průjezdech se mu dařilo snižovat náskok vedoucích posádek. Zahajovací etapu končil na 9. příčce.

Celkem 75 minut servisu mechanici „Rudé armády“ předělali nastavení vozů na konfiguraci optimální pro asfalt, aby pak soutěž pokračovala na širokých, rychlých a zatáčkovitých tratích Katalánska. I přes krátkou přeháňku na El Mintmell (RZ 7) ji dokázal Kris Meeke vyhrát a ujal se celkového vedení. Na další rychlostní zkoušce byl Meeke nejrychlejší, a to dokonce natolik, že jeho vedení se navýšilo na více než 15 sekund.

Následně tak mohl omezit rizika na nejošidnějších částech sekcí. Po zbytek dne pak nastavoval nejrychlejší časy na čele startovního pole. Během RZ 12 došlo k odpadnutí několika jezdců, takže Kris vedl o 13 sekund před Sébastienem Ogierem a 14,5 sekundy měl na Ott Tänaka.

Podobně jako první den využil Stéphane Lefebvre první průjezdy ke sbírání zkušeností. To se opět pozitivně projevilo na jeho časech při druhých průjezdech, které absolvoval bez větších chyb. Na konci druhého dne už figuroval o jedno místo výše na osmé pozici.

Nedělní třetí a závěrečná etapa měla šest rychlostních testů a posádky je absolvovaly bez možnosti servisu. Ještě za tmy C3 WRC s číslem 7 vyslalo varovný signál soupeřům prvním vítězstvím v rychlostní zkoušce L´Albion (RZ 14). Vyhrál pak také další dvě rychlostní zkoušky a navýšil své vedení na 23,9 sekundy. Ráno se vydařilo také Stéphane Lefebvreovi, který se pustil do stíhačky Madse Ostberga. Po přetahovačce s Norem na RZ 14 se mu podařilo na dalších dvou rychlostních zkouškách snížit ztrátu až na 16 sekund. Po vypadnutí Lappiho a Neuvillea se posunul na 6. místo.

Stéphane však byl pod tlakem a měl problémy s hydraulikou stejně jako nesnáze s komunikačním interkomem na předposlední rychlostní zkoušce. Proto se rozhodl pro uhájení šesté pozice.

Po dalších dvou vyhraných rychlostních zkouškách, jimiž uzavřel účet na osm vyhraných z devatenácti celkově, absolvoval lehce také závěrečnou Power Stage. Na tomto testu zajel druhý nejrychlejší čas, aby pak mohl vyskočit na střechu svého auta C3 WRC a slavit vítězství!

vlna2

Otázky pro Yvese Mattona, stájového šéfa Citroën Racing Teamu

Jak se rodilo toto vítězství?

Už při seznamovacích jízdách jsme pochopili, jak důležité bude vymetání tratě na šotolinové etapě. Proto jsme se snažili využít výhody naší startovní pozice. Nakonec nebyly tratě vyčištěné natolik, jak jsme očekávali, takže jsme nezaznamenali žádné větší odstupy. Na konci prvního dne zbylo šest posádek, které si to měly rozdat o vítězství s těsnými odstupy. Když se rally přesunula na asfalt, hned ji ovládl Kris. Během dvou rychlostních zkoušek se ujal vedení a pak byl schopný ho i udržet. V neděli ráno nemusel jet tvrdě naplno, ale držel svou linku vítězství v rychlostních zkouškách na povrchu, který C3 WRC sedí nejvíc. Myslím, že je to velice významné vítězství, protože jsme ho vybojovali pod plnou kontrolou na dvou různých druzích povrchu a na rally, na níž vrcholil boj o titul.“

Jaký byl přístup Krise Meeka?

Jeho vítězství se může zdát jako naprosto jasné, ale nebylo tomu tak úplně. Krátce, jeho přístup ke všemu byl klidný a uvolněný. Během víkendu se neohlížel na časy své a svých soupeřů. Pilotoval vysloveně pocitově, a v tom je ve svém živlu. Jel rychle a plně soustředěný, na ošidných partiích zvolnil. Našel zkrátka dokonalou rovnováhu. Nikdo nikdy nepochyboval o jeho rychlosti a také schopnosti být lídrem týmu.“

Jak moc tento výsledek posílí týmové sebevědomí?

Určitě, potřebovali jsme výsledek jako je tento a potvrdit cestu, po které jsme se vydali už na Rally Německo. Vítězství odměnilo dobrou práci každého v týmu a potvrdilo rozhodnutí, které jsem přijal na konci jara. I přes jisté limity a nedostatek času pro přizpůsobení se novým pracovním metodám jsme byli schopní dokázat, že Citroën Racing zůstává jedním z vedoucích týmů v mistrovství světa. Spolehlivost a síla našich aut je vynikající.“

Jak hodnotíte šesté místo Stéphane Lefebvrea?

To je další důvod ke spokojenosti. Stéphane nestartoval na předcházejících dvou rally WRC a ani s Katalánskem neměl moc zkušeností. Jeho výkon neusnadnil ani přechod ze šotoliny na asfalt, který smazává rozdíly. V daných podmínkách odvedl vynikající výkon bez zbytečných chyb a neustále se zlepšoval s každým průjezdem. Tento výsledek a také páté místo v Polsku potvrdily správnost jeho směru. Je ještě mladý a potřebuje čas na sbírání zkušeností.“

Jaké jsou ambice do budoucna po tomto výsledku?

Ještě než začnou platit nové předpisy pro rok 2018 a aktualizace, můžeme vybojovat další dobré výsledky do konce letošní sezony. Obtížné to bude ve Walesu, kde je rally historicky pro Citroën náročná, a počasí nám to může opět spočítat. Proto by mohla být velkou výzvou Austrálie. Vzhledem k tomu, co jsme na šotolině předvedli v pátek, není důvod, proč bychom neměli být konkurenceschopní i tam.“



Konečné pořadí

1. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) 3:01’21’’1

2. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +28’’0

3. Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta WRC) +33’’0

4. Hanninen / Lindstrom (Toyota Yaris WRC) +54’’1

5. Ostberg / Eriksen (Ford Fiesta WRC) +2’26’’2

6. Lefebvre / Moreau (Citroën C3 WRC) +2’43’’0

7. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC) +4’37’’4

8. Suninen / Markkula (Ford Fiesta R5) +8’22’’7

9. Kopecký / Dresler (Škoda Fabia R5) +8’54’’5

10.Veiby / Skjaermoen (Škoda Fabia R5) +9’04’’8

17. Al Qassimi / Patterson (Citroën C3 WRC) +15’14’’8



Mistrovství světa WRC – pořadí pilotů

1. Sébastien Ogier – 198

2. Thierry Neuville – 162

3. Ott Tanak – 159

4. Jari-Matti Latvala – 123

5. Dani Sordo – 94

6. Elfyn Evans – 93

7. Juho Hanninen – 71

8. CRAIG BREEN – 64

9. KRIS MEEKE – 60

10. Hayden Paddon – 55

11. Esapekka Lappi – 49

12. Andreas Mikkelsen – 39

13. STEPHANE LEFEBVRE – 30

14. Teemu Suninen – 29

15. Mads Ostberg – 29



Mistrovství světa WRC – Pohár konstruktérů

1. M-Sport WRT – 358

2. Hyundai Motorsport – 275

3. Toyota Gazoo Racing WRT – 228

4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 202

Top