Tento web využívá soubory cookies. Pokud budete pokračovat v prohlížení těchto stránek, souhlasíte s pravidly pro užívání cookies.

Zjistětě si více o cookies

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:CS] [cle1: SECONDES Lang:CS]

RÉTROMOBILE 2018: CITROËN SLAVÍ 70 LET VOZU 2CV, 50 LET VOZU MÉHARI A PŘIPRAVUJE SE NA SVÉ STOLETÉ VÝROČÍ…

Citroën na výstavě Rétromobile v roce 2018, která se koná od 7. do 11. února v Paříži, vzdává hold dvěma legendárním modelům: vozu 2CV, který byl představen v roce 1948 a slaví tedy 70. výročí, a vozu Méhari, uvedenému na trh před 50 lety, v roce 1968. Značka výjimečně využívá této příležitosti k vystavení předchůdce 2CV: prototypu z projektu „TPV“ (Toute Petite Voiture = Velmi malé auto)" z roku 1939. Na tato dvě výročí upozorňují také originální díla: dvě velké plastiky složené z dílů vozů uspořádaných ve tvaru licích rámečků známých z modelářství, podobných, jaká bývají v krabicích s maketami aut pro děti. Jen rozdíl: v měřítku 1:1, protože jde o skutečné díly vozů 2CV a Méhari! A konečně značka zahajuje přípravu na další významné výročí: 100 let, které bude slavit v roce 2019!



Citroën zve návštěvníky výstavy Rétromobile 2018 (pařížské výstaviště Porte de Versailles), která se koná od středy 7. února do neděle 11. února (večerní akce pro novináře v úterý 6. února v 19:00), na svůj stánek umístěný v Pavilonu 1.

Na pořadu je cesta časem a ponoření do dětských vzpomínek. Pojďme si stánek projít…

70 LET VOZU 2CV, LIDOVÁ LEGENDA

Pařížský autosalon 1948. Citroën 2CV je představen prezidentu Vincentu Auriolovi a zcela ohromí přítomný dav. Někteří diváci se sice posmívají jeho zvláštnímu tvaru, ale ostatní v něm vidí vlastnosti, které ještě řadě vozů té doby chybí: jednoduchost, lehkost, mrštnost, komfort, univerzálnost, …

Od prvních dnů dává příval objednávek značce a jejím vizionářským designérům za pravdu.

Konstruktér Citroënu André Lefebvre vybavil vůz 2CV celou řadou technologií, které byly na svou dobu velmi důmyslné: přední pohon, dlouhozdvihové pružné pérování, dvouválcový vzduchem chlazený motor atd.

V ušlechtilém smyslu slova lidový vůz Citroën 2CV se stal skutečným společenským fenoménem: byl autem farmářů i farářů, otců od rodin i studentů. Čekala ho závratná 42letá kariéra, do roku 1990 se ho vyrobilo více než 5,1 milionů kusů (včetně dodávek)
. I dnes je „kachna“ ikonou automobilové historie a po celém světě sdružuje velké množství sběratelů.



TPV, předchůdce vozu 2CV (1939)
Vůz 2CV ohlašoval projekt TPV (Toute Petite Voiture = Velmi malé auto), který se zrodil v roce 1936. Cílem bylo udělat z auta běžný výrobek, užitečný k práci v zemědělství a přístupný lidovým vrstvám, a to v době, kdy byl automobil považován za luxus. Jednoduchost, skromnost a důmyslnost se měly spojit za jediným cílem: „přepravit čtyři osoby a padesát kilo brambor nebo soudek rychlostí až 60 km/hod.“ Výsledkem bylo auto, které nezatížené vážilo 370 kg a jeho cena byla třetinová oproti modelu 11 CV. Měl jen jediný světlomet, protože tehdejší legislativa nevyžadovala 2!

V roce 1939 bylo pro pařížský autosalon připraveno přibližně 250 předsériových kusů… Autosalon byl však kvůli vyhlášení války zrušen, vozy byly úmyslně zničeny nebo uschovány. Jen čtyři z nich přežily do dnešních dnů, z nichž jeden restaurovaný bude vystaven na Rétromobile. Tři ostatní byly nalezeny v roce 1994 v nepřístupné sýpce statku v testovacím centru společnosti Citroën ve Ferté-Vidame…



50 LET NEKOMFORMNÍHO VOZU MÉHARI

Květen 1968. V době, kdy celá generace demonstruje v ulicích za větší svobody, odhaluje Citroën model určený pro volný čas: Méhari. Tento atypický kabriolet postavený na platformě vozu Dyane 6 působil na silnicích té doby téměř jako UFO. Důvodem byl jeho obdivuhodný vzhled – svěží, uvolněný a bez předsudků – který převrátil principy tradičních kabrioletů.

Multifunkční, praktický a úsporný Citroën Méhari byl ideálním společníkem pro výlety na pláž. Přispívá k tomu zejména důvtipná karoserie z plastu ABS, díky níž byl velmi lehký (525 kg), odolný vůči korozi a bylo možné ho celý umýt hadicí. Tento malý Citroën byl nezvyklý, současně díky své velké prostornosti a svěžím barvám uživatelský přívětivý a optimistický a okamžitě se setkal s velkým úspěchem.

Citroën Méhari se jako symbol svobody a jednoduchého a bezstarostného života stal rychle společenským fenoménem. Prosadil se i ve filmu (zejména ve velmi oblíbené „četnické“ sérii s Louisem de Funès) a v závodech rallye (Liège-Dakar-Liège v roce 1969, Paříž-Kábul-Paříž v roce 1970 atd.).

Jeho výroba trvala téměř 20 let až do roku 1987, bylo vyrobeno 145 000 kusů.



DVĚ ORIGINÁLNÍ DÍLA VYVOLÁVAJÍCÍ STESK PO VOZECH 2CV A MÉHARI!

Celá generace si vozy 2CV a Méhari často spojuje se vzpomínkami z dětství, a proto se výročí těchto dvou automobilových ikon oslavuje i prostřednictvím umění! Oba modely rozložené na díly zde oslavují dvě monumentální díla Stéphana Gillota.

Tento umělec, mimo jiné televizní režisér, byl jako dítě fascinován maketami aut. Dnes se baví tím, že svou fantazií oživuje průmyslové předměty z minulosti, s nimiž je spojen stesk a nostalgie, rozřezává je a s pomocí uměleckého zámečníka z nich vytváří plastiky ve tvaru licích rámečků známých z modelářství. Takto rozložené předměty umístěné na plocho působí, jako by byly vytaženy z nové modelářské krabice a čekaly, až jim někdo vdechne nový život. Zatímco tradiční makety jsou ale zmenšené a skládají se z nových dílů, díla Stéphana Gillota jsou v měřítku 1:1 a tvoří je skutečné díly, které v sobě nesou bohatou historii. Umělec podobným principem loni v říjnu vytvořil výstavu v pařížském divadle Théâtre de la Madeleine, kde vystavil 12 takto rozložených výrobků, od mopedu značky VéloSolex po stolní fotbal firmy Bonzini.

Citroën na výstavě Rétromobile vystavuje umělcovu vizi legendárního vozu Méhari a nejnovější dílo, 2CV. Díky této alegorii dětství vyvolává takto rozložený pohled na oba slavné modely reminiscence jako vystřižené z Proustova románu.



Exkluzivní fotografie ze vzniku díla s 2CV lze stáhnout na našich stránkách určených pro novináře

Umělcovu tvorbu naleznete na stránkách www.1on1.fr a na jeho Facebookovém účtu.



A DALŠÍ MODELY, S NIMIŽ MŮŽETE CESTOVAT ČASEM!

Značka vedle dvou modelů, které jsou na letošním ročníku oslavovány, ukazuje, že neztratila nic ze své kreativity a ze své vize automobilové svobody a vystavuje i poslední novinku: kompaktní SUV Citroën C3 Aircross. Za přispění sběratelských klubů Citroën budou i vystaveny i další modely značky. Návštěvník tak získá možnost cestovat časem, od 30. do 70. let.



Přehled vystavených modelů:

Citroën C4F Large

1931

Citroën Traction Avant 11AL Cabriolet

1935

Citroën Traction Avant 11BL Coupé

1938

Citroën 2CV Type A (TPV)

1939

Citroën 2CV Spécial

1976

Citroën Méhari

1969

Citroën CX 2000 Super

1979

Citroën C3 Aircross

2018

PŘEDSTAVUJE SE LOGO STÉHO VÝROČÍ ZNAČKY

Společnost Citroën využívá výstavu Rétromobile 2018 také k tomu, aby již nyní spojila sběratelské kluby nad přípravou oslav stého výročí značky, které budou probíhat po celý rok 2019. Značka na výstavě rovněž odhalí logo oslav, které má za základ značku „Origins“, jež se zrodila v červnu 2016 při vytváření virtuálního muzea Citroën Origins a od té doby se používá při všech činnostech souvisejících s historií značky včetně souvisejících produktů.

Logo odkazuje na minulost, protože ho tvoří symbol šípů v oválu, který se používal na počátku značky v roce 1919 a sám odkazoval na první podnik André Citroëna, který se věnoval výrobě šípového ozubení ...

Návštěvníci výstavy se budou stejně jako v předchozích letech setkat se zástupci sběratelských klubů, kteří budou na stánku přítomni. Budou moci rovněž navštívit butik s výrobky souvisejícími se značkou Citroën. Mezitím je možné si nejlegendárnější modely z historie značky prohlédnout na stránkách Citroën Origins: www.citroenorigins.com (virtuální muzeum představující 61 vozů, které je k dispozici ve 33 zemích).

Top