Tento web využívá soubory cookies. Pokud budete pokračovat v prohlížení těchto stránek, souhlasíte s pravidly pro užívání cookies.

Zjistětě si více o cookies

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:CS] [cle1: SECONDES Lang:CS]

Červen 1919: André Citroën zakládá svou automobilovou značku a představuje Type A, zcela první vůz Citroën a především první sériově vyráběný evropský automobil, který se vyrábí v Paříži v továrně na nábřeží Javel, v místě, kde je nyní Park André Citroëna.


Červen 2018: Citroën 99 let po založení značky slavnostně otevírá společně s pařížským dopravním podnikem RATP nově upravenou stanici metra „Javel – André Citroën“ sousedící s parkem (linka č. 10). Pro Citroën je to příležitost vrátit se k historii továrny Javel, která v této čtvrti fungovala po více než 60 let na 22 hektarech a i dnes ponechává v 15. pařížském obvodě výrazný otisk.

Cílem první linky pařížského metra v roce 1900 bylo umožnit co největšímu počtu lidí cestovat po městě, což bylo i ambicí André Citroëna, když v červnu 1919 založil v centru Paříže svou automobilku. 4. června téhož roku představil oficiálně svůj první model: Type A. Tento první Citroën byl rovněž prvním sériově vyráběným automobilem v Evropě. Automobil byl nabízen za 7 950 franků, v době, kdy nejlevnější auta stála dvojnásobek. Tato událost vzbudila obrovský ohlas. André Citroën se inspiroval od metod taylorismu, které v USA využíval Henry Ford, a přenesl do automobilové výroby to, co v oděvním průmyslu znamenala „konfekční výroba“. Přišel s úsporným autem, který byl dodáván kompletně s výbavou a mohl hned vyjet na silnice: elektrické osvětlení a startér, kapota, kompletní rezervní kolo atd. Jeho cílem bylo zpřístupnit automobil co nejširším vrstvám obyvatel.

Tento první vůz značky Citroën se vyráběl uprostřed Paříže, ve čtvrti Javel nedaleko Eiffelovky. Javel byl před připojením k Paříži v polovině 19. století jen malou vesničkou, která se na břehu Seiny vyvíjela díky činnosti pradlen, jež zde pracovaly (jméno Javel pochází z latinského slova „gabella“, které znamená „sbíráno po hrstech“; pradleny do prádla tloukly „hrstí“ prutů). V továrně na výrobu chemických produktů, která byla ve vesnici založena na konci 18. století, bylo poprvé použito bělidlo na bázi chlornanu sodného, kterému se ve francouzštině od té doby říká „eau de Javel“ (doslovně voda z Javelu).

Od té doby se na tomto území usadily další průmyslové podniky, v roce 1915 se přidal André Citroën.  Továrna, kterou tu v tomto roce nechal postavit, sloužila zpočátku k válečné výrobě munice ve velkém. Po ukončení 1. světové války využil André Citroën své zkušenosti z automobilového odvětví získané při řízení továren Mors a přeměnil výrobu munice na výrobu prvního automobilu své značky. V červnu 1919 tak mohl uvést na trh svůj první vůz Type A.  Následující roky znamenaly dobu prosperity, denní kadence výroby se zvýšila z třicítky vozů v roce 1919 na tisícovku o deset let později, díky čemuž se Citroën rychle stal největší automobilkou v Evropě.

V roce 1928 zaměstnávala továrna na nábřeží Javel více než 30 000 dělníků (z toho 6 000 žen), pro které Citroën zřídil moderní infrastrukturu: jesle, závodní jídelnu, zdravotní službu atd. V roce 1933 nechal André Citroën továrnu zbořit a během 5 měsíců provedl rekonstrukci hal, aniž by se výroba zastavila. Během druhé světové války byla továrna třikrát vybombardována, což způsobilo výrazný pokles výroby. Během 70. let se společnost Citroën rozhodla kvůli nedostatku místa a modernizaci výrobních postupů přemístit výrobu mimo Paříž. V roce 1975 se tak v továrně Javel po ukončení výroby vozu DS provoz zastavil, ale podnik místo opustil definitivně až v roce 1982 po přestěhování sídla společnosti.

Čtvrtí Javel tak v letech 1919–1975 prošla historie slavného francouzského výrobce, vyrábělo se zde několik legendárních modelů: Type A, C4, C6, Rosalie, Traction, Type H, ale také SM či dokonce DS. Během těchto několika desetiletí žila tato čtvrť 15. pařížského obvodu v rytmu „dělnického úlu“, bzučícího každodenně na 22 hektarech, které továrna Citroën u zabírala. Celkem se v továrně v Javel vyrobilo 3 227 105 vozů.

Francouzský stát po odstěhování podniku Citroën oněch 22 hektarů odkoupil. V letech 1976–1984 byly budovy Citroënu zbourány a nahradila je bytová výstavba a 13hektarový park, který byl slavnostně zpřístupněn veřejnosti v roce 1992 jako Park André Citroëna. Kromě parku mu dnes vzdává hold celá čtvrť. Nábřeží Javel bylo v roce 1958 přejmenováno na nábřeží André Citroëna. Jen kousek odtud sídlí v ulici rue Saint Charles škola pojmenovaná po André Citroënovi. A pokud jde o stanici metra „Javel“ (v provozu od roku 1913), ta byla přejmenovaná na „Javel – André Citroën“ 8. června 1959.

Dnes otevřená rekonstruovaná stanice umožní cestujícím seznámit se s historií značky Citroën od doby jejího působení ve čtvrti Javel.

Top