Budete přesměrováni za vteřin

11 KLÍČOVÝCH SLOV WRC

 

Znáte dvojí definici WRC? Víte, co je to shakedown? K čemu slouží servisní parkoviště? Prostudujte náš výběr klíčových slov, abyste lépe porozuměli WRC.

Glossaire10_625x349

FLEXI SERVICE

Tento postup, který se používá během 45minutových servisních zásahů na konci dne, poskytuje týmům dostatečně dlouhou dobu, aby mohli pracovat na jednom vozidle za druhým, nikoli současně. Mohou tak efektivně rozvrhnout práci mechanikům, na které mají nárok (v případě dvou vozů, jako má Citroën Total World Rally Team, maximálně osm mechaniků).

ROZPIS

Jde o poznámky, které posádky používají k popisu profilu měřených etap v programu závodních víkendů. Během seznamovacích jízd diktuje jezdec spolujezdci svůj pohled na trať pomocí termínů, které posádka používá. Spolujezdec si je zapíše a během závodu spolujezdec tyto poznámky čte a navádí ho tak, aby mohl jet co nejrychleji.
Glossaire12_625x349
Glossaire2_625x349

PŘEDJEZDCI

Na čtyřech rallye na asfaltu na programu sezóny (Monte Carlo, Korsika, Německo, Katalánsko) mají špičkové posádky ve startovním poli k dispozici předjezdce, což jsou obvykle bývalý jezdci a spolujezdci. Mají k dispozici kopii rozpisu posádky, pro kterou pracují, projíždějí etapy před závodníky a své posádky informují o jakýchkoli změnách povrchu vozovky a podmínek, které nastaly od seznamovacích jízd a mezi prvním a druhým závodním průjezdem rychlostních zkoušek.

SERVISNÍ PARKOVIŠTĚ

Jde o místo, kde si jednotlivé posádky zřídily své zázemí a kam se vozy v pravidelných intervalech vracejí mezi jednotlivými měřenými úseky pro výměnu pneumatik a mechanické opravy. Posádky sice mohou kdykoli provádět práce na svém vozidle s vybavením, které mají na palubě, mimo servisní parkoviště není povolena žádná pomoc zvenčí. Při dnešních rallye obvykle funguje jen jedno servisní parkoviště a auta mají na servis obvykle 15 minut ráno, 40 minut během dne, a 45 minut večer. Mechanici mohou na vozech pracovat, mají-li na ruce pásku (4 na auto).
Glossaire6_625x349
Glossaire4_625x349

POWER STAGE

Jedna rychlostní zkouška, obvykle poslední, která se vysílá živě v televizi a v níž se vedoucím posádkám udělují bonusové body. Nejrychlejší posádka získává pět bodů, druhá čtyři a tak dále, až do páté nejrychlejší posádky, která získá jeden bod.

RALLYE 2

Posádka, která během závodního dne vypadla, se může další den do závodu vrátit, ale přidává se jí sedm trestných minut za každou vynechanou rychlostní zkoušku (10 minut, pokud ze závodu vypadla během poslední rychlostní zkoušky etapy).
Glossaire11_625x349
Glossaire3_625x349

SEZNAMOVACÍ JÍZDY

V úterý a středu před každou rallye probíhají seznamovací jízdy, označované také anglickým výrazem recce. Během dvou dnů projíždějí každý z měřených úseků dvakrát ve vylepšených sériových vozech ochranný rám, zavěšení, brzdy atd.) a zaznamenávají si zatáčku po zatáčce rozpis trati (maximální rychlostí 80 km/hod.).

SHAKEDOWN

Takto se označuje testovací zkouška, která se koná ve čtvrtek před rallye na úseku, který má být podobný podmínkám na měřených úsecích na programu rallye. Všechny posádky musí shakedown absolvovat třikrát.
Glossaire1_625x349
Glossaire5_625x349

RYCHLOSTNÍ ZKOUŠKA

Tímto termínem se označují úseky silnic uzavřených pro provoz, na které posádky vyráží ve dvou nebo tříminutových intervalech a soutěží o nejrychlejší čas. Pro přejezd mezi jednotlivými měřenými úseky se používají spojovací úseky na běžných otevřených komunikacích, kde musí posádky dodržovat místní dopravní předpisy a současně musí přijet přesně do stanovené časové kontroly, jinak je penalizována. Rallye je tedy série měřených a spojovacích úseků a konečné pořadí se stanoví součtem časů změřených v rychlostních zkouškách a případných penalizací.

SUPER RYCHLOSTNÍ ZKOUŠKA

Jedná se o krátké měřené úseky, často ve městě na začátku rallye jako prostředek, jak oslovit i jiné fanoušky, kteří obvykle závody nesledují.
Glossaire9_625x349
Glossaire8_625x349

WRC

Touto zkratkou se označuje jak samotný šampionát („World Rally Championship“) tak i vozy v seriálu („World Rally Cars“). WRC jsou nejsofistikovanější vozy používané v rallye, které jsou poháněné turbo motorem o objemu 1600 cm3, s výkonem téměř 400 koní a hmotností 1190 kg. Jsou vybaveny poloautomatickou sekvenční převodovkou a výraznými aerodynamickými prvky.
Top