CITROËN JE S VÁMI - AUTOSALONY OTEVŘENY OD 20. DUBNA

VÍCE

Budete přesměrováni za vteřin

RÉTROMOBILE 2020: CITROËN SLAVÍ 50. NAROZENINY MODELU GS

  • Na výstavě Rétromobile 2020, která se bude konat od 5. do 9. února v Paříži, Citroën slaví 50. narozeniny modelu GS a připomíná odvahu prvního automobilového přejezdu Sahary v historii.
  • Při příležitosti výročí modelu GS, který byl uveden na trh v roce 1970, představuje značka Citroën GS par Tristan Auer pour Les Bains - vůz, který pro přestavbu svěřila návrháři interiérů Tristanu Auerovi.
  • Jako připomínku velkého dobrodružství vystavuje rovněž repliku Zlatého skarabea (Scarabée d’Or), prvního vozu v historii, který přejel v roce 1922 Saharu. V návaznosti na tento skvělý výkon připravila značka pro tiskovou konferenci, která se koná 4. února ve 21 hodin na stánku Citroën, mimořádné oznámení.


Značka Citroën zve zájemce na svůj stánek (Pavilon 1), který připravila pro letošní výstavu Salon Rétromobile (Paris Expo Porte de Versailles), která se koná od středu 5. února do neděle 9. února 2020 (večer pro novináře v úterý 4. února od 19:00).

 

Po loňském ročníku, kdy Citroën slavil 100. výroční svého založení, přichází nyní další výročí a stánek rovněž připomíná jedno úžasné dobrodružství…

 

CITROËN GS, ZASLOUŽENÝ MEZINÁRODNÍ VĚHLAS

Model GS, jemuž předcházel Citroën SM, byl představen na pařížském autosalonu v roce 1970 a hned se stal jeho hvězdou. V roce 1971 získal ocenění Evropský automobil roku. Mezi roky 1970 a 1987 se ho prodalo téměř 2,5 milionu kusů (včetně verze GSA), což svědčí o obchodním úspěchu modelu, který má za sebou mimořádnou komerční kariéru.

 

Recept takového úspěchu je prostý: pětimístný vůz střední třídy (délka 412 cm, šířka 160 cm, výška 134 cm, pohotovostní hmotnost 900 kg), který vyhovuje potřebám své doby. Model, vyráběný v bretaňském závodě Rennes-la-Janais, je dokonalým výsledkem práce návrhářů. Nabízel moderní aerodynamický tvar, zcela nový plochý čtyřválcový motor a velmi propracovaný objem kabiny. Vše završovalo hydraulické odpružení, které mu zajišťovalo komfort a jízdní vlastnosti, jež konkurenční vozy nebyly schopny nabídnout. Předběhl dobu i dalšími vlastnostmi, jako byly 4 kotoučové brzdy nebo objem zavazadlového prostoru 465 litrů (u verze kombi 710 litrů). GS nabízel i originální prvky: parkovací brzdu s vytahovací páčkou zabudovanou doprostřed palubní desky nebo otočný tachometr s lupou.

 

V jeho dlouhé kariéře se objevila řada novinek, ať už z hlediska karoserie (kombi, celkový facelifting, jehož výsledkem byla verze GSA), či mechaniky (zdvihový objem, pětistupňová převodovka, převodovka C-Matic) či krátce vyráběná verze Birotor, které bylo v letech 1974 a 1975 vyhotoveno 847 kusů.

Model GSA vystřídal GS v roce 1979. Vůz dostal objemné plastové nárazníky a praktické výklopné zadní dveře. Byl také vybaven „diagnostickou“ zásuvkou pod kapotou, která umožňovala provádět různá nastavení a kontroly: napětí baterie na prázdno při nastartování, úhel a symetrie vaček, volnoběžné otáčky atd.

 

Jak uvedl jistý novinář té doby: „S vozem GS se Citroën trefil do černého. Díky své inovativní linii a designu a vynikajícím jízdním vlastnostem je model GS oblíbený i mezi sběrateli. V řadě starých Citroënů ho některé starší či mladší modely občas zastínily, ale i tak má věrné fanoušky, kteří letos oslaví jeho 50. narozeniny.


EXPO

 

 

CITROËN GS PAR TRISTAN AUER POUR LES BAINS

Značka Citroën představuje u příležitosti 50 let modelu GS verzi nazvanou Citroën GS par Tristan Auer pour Les Bains. Citroën svěřil model GS bytovému architektovi a návrháři interiérů Tristanu Auerovi, aby ho přestavěl a představil na výstavě Rétromobile, odkud poputuje na 3 roky do místa, kde od roku 1978 - tedy od doby vzniku GS - funguje nejslavnější pařížský klub!

 

Arnaud Belloni, ředitel pro marketing a komunikaci Citroën: „50 let modelu GS je pro značku Citroën příležitostí oslavit ducha 70. a 80. let s elegancí dneška. Talent Tristana Auera při interpretaci klasiky značky jsme již obdivovali v rámci jeho působení při „cartailoringu“. V případě GS měl volnou ruku s tím, že není nutné se držet jen vystaveného automobilu. Po výstavě Rétromobile se tento vůz GS přesune do Les Bains, legendárního pařížského nočního klubu! Tahle cesta zpět v čase rozhodně okouzlí jak tehdejší, tak dnešní klientelu a současně všechny fanoušky značky!“

 

Tristan Auer touto přestavbou vzdává hold člověku, komfortu a designu, tedy hodnotám, jež Citroën ctí. Autor, který se vášnivě věnuje restaurování historických automobilů, přepracoval a pozvednul vůz, který bude k dispozici hostům klubu, jež se nachází pár ulic od centra Georges Pompidou.

Tristan Auer„Je pro mě ctí a skutečným darem, že jsem mohl pracovat na Citroënu GS, což je mimořádně dobře provedený a oblíbený automobil, který bylo radost měnit.“

 

Les Bains je adresa, kterou tento bytový architekt dobře zná! V roce 2015 měl během přestavby zařízení na pětihvězdičkový hotel pod vedením Jean-Pierra Maroise na starost rekonstrukci klubu a čínského salonu a v hotelu vytvořil 40 pokojů.

Jean-Pierre Marois, majitel zařízení: „Mít takový klenot v barvách firmy pod schodištěm do Les Bains je radost. Je součástí cesty v čase a prostoru, kterou nabízíme našim hostům. Vždyť jde o značku Citroën, jejíž kultovní modely útočí na naši fantazii, patří k francouzskému světu, o němž lze snít a promítat do něj své pocity stejně jako v případě Les Bains, absolutní ikony pařížského života.

 

Pro uvedenou proměnu si Citroën vybral model GS 1015 Confort z roku 1972.

Denis Huille, Citroën Heritage: „Restaurování a koordinaci přestavby vedl tým Citroën Heritage, který má na starost historický odkaz značky, nejdůležitější součástí byla generální oprava mechaniky v depozitáři Conservatoire Citroën. Pod uměleckým vedením Tristana Auera došlo také ke kompletní renovaci interiéru a exteriéru, kterou provedli špičkoví řemeslníci. Ti se věnovali sedadlům, přístrojové desce, konzole, stropu, zadní odkládací ploše, koberečku, obložení dveří, kufru a pochopitelně i laku.“

 

Po výstavě Rétromobile bude Citroën GS pour Les Bains par Tristan Auer k vidění na prestižní adrese ve 3. pařížském obvodu: 7 rue du Bourg L’Abbé.

 

 

PRVNÍ PŘEJEZD SAHARY V AUTOMOBILU

První přejezd Sahary autem absolvovalo od 19. prosince 1922 do 7. ledna 1923 pět polopásových vozidel Citroën: Zlatý Skarabeus, Stříbrný rohlík, Létající želva, Posvátný býk a Plazící se housenka (poslední dva byly určeny pro nákladní dopravu). Expedice ujela pod vedením svého velitele Georges-Maria Haardta a jeho zástupce Louise Audouina-Dubreuila po poušti více než 3 200 km. Návrat nebyl původně v plánu, ale s ohledem na úspěch operace a spolehlivost vozidel navrhla posádka návrat stejným způsobem, takže se její výkon zdvojnásobil. Kromě fenomenálního technického úspěchu polopásových vozidel postavených na bázi vozu Citroën B2 10 HP model K1 z roku 1922 je třeba také připomenout, že tato expedice vydláždila cestu dalším slavným expedicím Citroën (Černá, Žlutá atd.) a doposud neprozkoumané cesty, kudy jela, se následně objevily ve vojenských mapách všech národů. Celý příběh byl převyprávěn ve filmech a knihách, což je důkazem umu a dobrodružného ducha, které Citroën odjakživa ztělesňuje. Nesmíme zapomenout ani na malý příběh, který tato velká akce zahrnuje: posádku doprovázel pes Flossie, který inspiroval francouzského kreslíře Hergého pro postavu psa Filuty doprovázejícího Tintina při jeho dobrodružstvích.

 

André Citroën vytvořil v rámci přípravy na přejezd Sahary z Tuggurtu (Alžírsko) do Timbuktu (Mali) v lednu 1921 nové speciální oddělení. Cesta probíhala na vozech s pásy značky Kégresse. André Citroën věděl, že nekonečný pásový mechanismus, který vynalezl Adolphe Kégresse, bude klíčem k úspěchu. Tato světová premiéra vedla ke vzniku dálkových rallye závodů moderní historie. A nezapomínejme, že tato průzkumná cesta probíhala pod dohledem tisku, v novinách vycházely pravidelné sloupky, které se objevily ihned poté, co z pouště do Paříže dorazily rozhlasové a telegrafní zprávy. Celá výprava byla nejen důkazem průmyslového, technického a obchodního know-how Citroënu, ale také lidským dobrodružstvím.

 V předmluvě knihy o expedici, kterou v roce 1923 vydalo nakladatelství PLON, napsal André Citroën o jejích aktérech: „(...) jejich největším uspokojením je i to, že díky nim bylo vybudováno trvalé dílo, které bude přinášet další výsledky, i když oni sami už tu nebudou. A toto poselství je pro ně tím hlavním: stavitelé zemřou, ale chrám je postaven.“

 

 

VYSTAVENÁ REPLIKA ZLATÉHO SKARABEA, VÝSLEDEK TŘÍLETÉHO PROJEKTU

Citroën představuje identickou repliku polopásového vozu Zlatý skarabeus, která se zúčastnila oslav 100 let značky Citroën: výstavy 100 Citroënů pod širým nebem Born Paris XV, která se konala v červnu 2019, a „Setkání století“ (Le Rassemblement du Siècle) v červenci 2019.

Prezentací této repliky chce značka rovněž vyzdvihnout práci týmu, který tvořilo 160 studentů technické vysoké školy Arts et Métiers a automobilového lycea Lycée professionnel des métiers de l’automobile Château d’Épluches, 50 učitelů a manažerů, kteří odvedli celkem 50 000 hodin práce, použili 1 500 kg kovů a působili v 11 továrnách.

Citroën je historickým partnerem tohoto školního projektu, k němuž přispěl různými způsoby: zapůjčením původního vozu, finanční, technickou a logistickou podporou, medializací atd.

Tento ambiciózní projekt vznikl před 4 lety v asociaci Des Voitures & des Hommes (Auta a lidé). Její předseda Olivier Masi vzpomíná: „Ihned po prezentaci projektu byla odpověď Citroënu: pomůžeme vám, protože typickou vlastností Citroën je odvaha.“

 

 

První přejezd Sahary v automobilu

Rekonstrukce Zlatého skarabea (vystavený vůz)

17. prosince 1922 – 7. ledna 1923, tedy 21 dnů

5 polopásových vozidel Citroën včetně Zlatého skarabea

3200 km cesta tam

3200 km cesta zpět

Z Tuggurtu (Alžírsko) do Timbuktu (Mali) 

Délka 370 cm, šířka 150 cm, výška 168 cm

Průměrná rychlost: 25 km/h

Hmotnost v provozním stavu: 1700 kg

2016 – 2019 (100. výročí Citroënu)

Rekonstrukce zcela věrně podle originálu z depozitáře Conservatoire Citroën

Na popud asociace „Des Voitures & des Hommes“

160 studentů (Arts et Métiers a Lycée Château d’Epluches)

50 vyučujících

50 000 hodin práce

1 500 kg kovů

11 továren po celé Francii

 

A DALŠÍ HISTORICKÉ VOZY CITROËN PRO CESTU V ČASE!

Návštěvníci se stejně jako v předchozích letech budou moci setkat se zástupci sběratelských klubů přítomných na stánku a obdivovat další legendární modely značky:

 

Přítomné kluby sběratelů vozů Citroën

Vystavené modely

L’agence CX

C4 C6 Vintage Club

La Traction Universelle

Association des 2 CV Clubs de France

Méhari Club de France

Citromini (miniatures)

GSAventure

Club Citroën France

CX GTI Turbo 2 z roku 1986

C6 Limousine z roku 1931

Traction Avant 11 légère z roku 1938

2 CV Charleston z roku 1980

Méhari „Arlequin“ z roku 1972

Miniatury závodních GS

GS 1015 z roku 1971

GSA Tuner (limitovaná série) z roku 1982

 

V nabídce bude také butik „Le Petit Citroën“, kde si budou návštěvníci moci prohlédnout novinky připravené pro výstavu Rétromobile a také výběr produktů z e-shopu Citroën Lifestyle. Přijďte si udělat radost!

Mezi novinkami jsou: miniatury Citroënu GS v měřítku 1:43 (37 €) a Citroën CX v měřítku 1:43 (37 €) a 1:64 (5 €), nástěnné světlo 2 CV (30 €). Pro nejmladší byly ve spolupráci s firmou Janod vyrobeny dvě dobové hračky Citroën Origins: servis (70 €) a dřevěný kamion s magnetem (20 €). Na malé i starší mlsaly čeká sada vykrajovátek Citroën Origins (8 €), aby si mohli doma upéct sušenky ve tvaru slavných modelů: Type A, Traction, Type H, 2CV, AMI 6 a CX!

 

Zájemci si mohou před zahájením výstavy Rétromobile krátit čas na webových stránkách Citroën Origins: www.citroenorigins.com, kde naleznou nejznámější modely z historie značky (virtuální muzeum se 79 vozy, k dispozici v 65 zemích).

Top