Tento web využívá soubory cookies. Pokud budete pokračovat v prohlížení těchto stránek, souhlasíte s pravidly pro užívání cookies.

Zjistětě si více o cookies

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:CS] [cle1: SECONDES Lang:CS]

HISTORICKÉ VÍTĚZSTVÍ CITROËNU

54. Rally RACC Catalunya Costa Daurada Rally de Espana (25. – 28. říjen 2018)

79. vítězstvím v jejich famózní kariéře po závodě plném dramatických momentů Sébastien Loeb a Daniel Elena poslali Citroën Total Abu Dhabi WRT zpátky na vítěznou cestu, když opět dominovaly hodnoty týmu, který se nevzdává.



JAK ŠLY KILOMETRY

Naposledy se o podobné salto s návratem na pódium Sébastien Loeb úspěšně pokusil v roce 2004 při Tour de Corse, kde slavil svůj první světový titul. Bývalý gymnasta zopakoval tento výkon v neděli, kdy potvrdil historické vítězství při jeho závěrečném vystoupení v částečném programu návratu v roce 2018, šest let po jeho poslední plné sezoně. I když už ve Španělsku dokázal v historii vyhrát osmkrát (mezi lety 2005 až 2012), na startu se tu naposledy objevil v roce 2012. Jeho letošní tři vyhrané rychlostní zkoušky v Mexiku, kde také krátce vedl celkově a další tři nejrychlejší časy na Korsice, naznačily, že ani po letech neztratil nic ze své pověstné rychlosti. Dokonale podporován spolujezdcem Danielem Elenou devítinásobnému mistrovi světa vše vycházelo: znovu předvedl neuvěřitelnou schopnost přizpůsobivosti na podmínky, když postupně spolupracoval na finálním nastavení jeho C3 WRC, aby zahajovací etapu na šotolině končil na čtvrté pozici jen 0,5 s za třetím v pořadí a 3,4 s za druhou příčkou. Postupem času zajel třetí nejrychlejší čas impozantním stylem (+2 s) a poté i druhý nejrychlejší čas (+ 2,9 s) na rozhodující rychlostní zkoušce La Fatarella – Vilalba (38,85 km).

V tu dobu Craig Breen držel solidní páté místo pouhých sedm desetin za svým týmovým kolegou, světovým šampionem, aby zahajovací etapu končil na osmém místě celkově. Nejnáročnější partie rally ale Loeba teprve čekala, když si francouzské eso muselo znovu zvykat na asfalt. Navíc tratě byly mokré, což pro něho byla výzva, bojovat v podmínkách, které v rally nezažil pět let. S podmínkami se sžil rychle, hned na ranním průjezdu vyhrál rychlostní zkoušku RZ 12 (21,26 km), když kolem něho zuřil souboj o světový titul pilotů. Později zajel třetí místo 3,3 s za druhý jezdcem a s odstupem 8,0 s na vedoucího pilota. Craig Breen bohužel po dalších dvou rotacích klesl na 9. místo. Pro útok na vytoužené pódium na konci rally bylo nezbytné, aby Citroën Total Abu Dhabi WRT zaútočil hned na začátku posledního dne. Tým dokonale přečetl katalánské tratě, kterým předpovídal vysušení, a Loeb se stal jediným pilotem, který obul všechny čtyři tvrdé sliky už pro zahajovací kolo. Dvě vyhrané rychlostní zkoušky do poledního servisu znamenaly celkové průběžné vedení o 7,1 s před druhým v pořadí. I přes menší zděšení (zastavení na kruhovém objezdu na RZ 17) se francouzskému esu podařilo vydržet až do konce rally a zajistit si 79., vpravdě historické vítězství v kariéře s náskokem 2,9 s, pět let po jeho posledním WRC vítězství (Argentina 2013). Tento neuvěřitelný výkon „Red Army“ s prvním vítězstvím sezony a 99. titulem v dlouhé historii značky v mistrovství světa. Craig Breen dojel devátý, Khalid Al Qassimi zakončil své letošní účinkování v šampionátu 21. místem, když dokázal postupně zrychlovat na šotolině a zlepšovat se na asfaltu.


DVĚ OTÁZKY PRO PIERRE BUDARA, ŠÉFA CITROËN RACING TEAMU

Co dodat k tomuto vítězství?
„V prvé řadě bych rád poblahopřál týmu! Toto neuvěřitelné vítězství patří všem v týmu a je bohatou odměnou. Náš tým se nikdy nevzdává. Vytrvali jsme i přes těžké časy, kterými jsme museli projít během této sezony. Faktem je, že každý z nás pracoval ještě tvrději, abychom uspěli a nakonec se podařil výsledek. Zvláště mě naplňuje hrdostí to, že jsme vyhráli opět v Katalánsku a jsme tu druhým rokem neporaženi. Mix povrchů bývá velkou výzvou sezony, a letos se to znásobilo dílem nevyzpytatelného počasí hlavně v sobotu. Navzdory tomu jsme byli konkurenceschopní na obou površích, na šotolině i asfaltu, zvláště potěšitelné jsou tři vyhrané rychlostní zkoušky na asfaltu. Podařilo se nám odvážně vybrat pneumatiky, navíc jsme z pohledu mechaniků měli volný víkend. A dodejme, že tento víkend představoval nejtvrdší nároky na servisní periodu za celý rok, zejména co se týče přepínání z šotoliny na asfalt v pátek večer, což jsme museli zvládnout za hodinu a čtvrt. My jsme se ale na to pečlivě připravovali předem, a tak všechno jsme měli dokonale naplánované.“

Předpokládal jste, že Sébastien a Daniel jsou schopní takového výkonu?
„Víme, že když nasadíte Séba a Danose, můžete očekávat neočekávané. Opět prokázali, že víkend byl v jejich stylu. Velmi rychle se přizpůsobili bez ohledu na druh povrchu a předvedli se v neuvěřitelném stylu, který stál na jejich bezchybnosti. Sébastien a Daniel napsali další kapitolu jejich fantastické pohádky! Znovu jsme se mimořádně osudově propojili a to je absolutně báječné sdílet takovou emocionální zkušenost s celým týmem.“


HIGHLIGHTS
Cedric Mazenq, závodní inženýr Sébastiena Loeba pro tento víkend, jehož srdce bušilo hlavně v neděli ráno, když se vybíraly pneumatiky, a nečekaná volba se ukázala být rozhodující. Na ty chvíle vzpomíná...
„Byl to důležitý moment. Byli jsme osm sekund za prvním, a když jsme chtěli ztrátu dohnat, museli jsme zariskovat. Byli jsme odhodlání něco podniknout, ale museli jsme to udělat hned ráno, když styl pilotování ovlivňovalo vysychání tratě a stále existující vlhká místa. My jsme ale očekávali, že odpoledne už bude sucho a odstupy se mohou snížit. Podobné podmínky jsme si ale vyzkoušeli už během testování, a tudíž jsme věděli, že tvrdé sliky Michelin budou tou nejlepší volbou. Věděli jsme, že několik kilometrů na začátku bude sucho a tak jsme mohli dostat pneumatiky na správnou teplotu. Všechny tyto atributy jsme poskytli Sébovi k přemýšlení. S tvrdými pneumatikami jsme předpokládali, že by mohl najet až 13 sekund na jedno kolo. Postupně i on této myšlence uvěřil, nicméně se obával, že by mohlo dál pršet, neboť počasí bylo proměnlivé. Proto jsme dali měkké pneu na auto a pokračovali v přípravách. Ale na poslední chvíli Laurent Poggi, náš odborník na počasí, nás informoval a na konci druhé rychlostní zkoušky potvrdil Sébovi, že trať se vysouší. Tak jsme narychlo nasadili tvrdé pneumatiky, což byl i moment, který rozhodl o našem vítězství.“

Top