Budete přesměrováni za vteřin

CITROËN A OGIER ZÍSKALI BRONZ NA WALES RALLY GB

Wales Rally GB (3. - 6.10.2019)

Wales Rally GB dostála své pověsti jedné z nejnáročnějších rally kalendáře mistrovství světa. Za nepředvídatelného velšského počasí a v blátivých podmínkách zajeli Sébastien Ogier a Julien Ingrassia třetí místo celkově. Esapekka Lappi a Janne Ferm dojeli do cíle díky vrácení se do soutěže pod pravidly Rally2 a nabrali tak další cenné zkušenosti.



Nedělní závěrečná etapa měřila 38,42 kilometrů a jela se na všeobecně známých rychlostních zkouškách, což pomohlo Sébastienu Ogierovi a Julienu Ingrassiovi srovnat krok s nejlepšími dvěma posádkami. Průběh se nicméně zkomplikoval tím, že zkouška Great Orme (4,74 km), kde byly loni zaznamenány velké odstupy mezi posádkami, byla letos z bezpečnostních důvodů zrušena. Proto se francouzská dvojice soustředila na bezpečnou jízdu a eliminaci možných chyb před startem Power Stage. Tam zajeli druhý nejlepší čas a připsali si hned čtyři extra body udělované za třetí místo celkově.

Výsledek znamená pro Citroën Total World Rally Team jedenácté pódium z dvanácti podniků sezony a pro francouzskou posádku osmé umístění mezi prvními třemi. To značí udržení druhé příčky v hodnocení světového šampionátu se ztrátou 28 bodů na vedoucího jezdce.

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia se na třetí příčku zařadili už v pátek odpoledne díky agresivnímu stylu na C3 WRC, když dvakrát vyhráli rychlostní zkoušku a potvrdili tak záměr atakovat šesté vítězství na této rally.  První etapu zakončili se ztrátou pouhých 34 sekund za vedoucí posádkou. V sobotní nejdelší etapě víkendu, která se jela bez možnosti poledního servisu, se šestinásobní mistři světa snažili o tvrdý útok na čelo soutěže. Bohužel se ale nemohli plně vyrovnat rychlosti dvou nejvážnějších uchazečů i mistrovský titul. Nedělní program tak začali z třetí pozice se ztrátou 17,3 sekundy na vedoucí posádku a 6,3 sekundy na druhé místo.

Po opatrnějším začátku na první řádné rychlostní zkoušce se Esapekka Lappi a Janne Ferm porvali s pilotováním C3 WRC na kluzkých velšských cestách a blýskli se čtvrtým nejlepším časem, jen o 4 sekundy pomalejším na další rychlostní zkoušce (Penmachno, 16,19 km). Třetí nejrychlejší čas, o sekundu pomalejší než vítěz, zajeli na Aberhirnant (RZ 5, 10,26km) a do poledního servisu pátečního programu dojeli s odstupem pouhých 7,8 sekundy na pódium. Pak ale doplatili na záludnosti trati vyžadujícími změnu stylu pilotování a přecenili své schopnosti na brzdách na začátku druhého kola. Do akce se vrátili díky pravidlům Rally2 v sobotu a zaměřili se na posílení znalostí o záludnostech této rally a další učení se, o čem je  startovat  z první pozice na blátivou trať, na které nechyběly ani kaluže vody. I tak ale ukázali své rychlostní schopnosti v některých bodech, když zajeli například třetí nejrychlejší čas na Power Stage jen o sekundu pomalejší než vítěz.


CO TAKÉ ŘEKLI...

Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT

„Power Stage v podstatě vystihuje celý náš víkend: byli jsme po celou rally pár desetinek zpátky. Pokoušeli jsme se o to nejlepší a dali jsme do toho opravdu všechno, ale byli jsme o něco zpět za výkonem Otta, který měl super víkend. Není to pro nás nejlepší výsledek vzhledem k tomu, že zbývají pouze dvě  kola do konce  mistrovství světa. Ale budeme bojovat zuby nehty, pokud bude existovat aspoň matematická naděje vyhrát titul.“

Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT

„Opravdu je to smůla, když vypadnete už v pátek po vlastní chybě. Jsou tu ale i některá pozitiva, protože jsme se tu hodně naučili. Byli jsme příjemně překvapení naším výkonem, který jsme předvedli s C3 WRC navzdory tomu, že podmínky při předstartovním testování byly totálně suché.“


DVĚ OTÁZKY PRO PIERRE BUDARA, ŠÉFA CITROËN RACING TÝMU

Jak hodnotíte tento víkend?

„Máme z celého víkendu mírně smíšené pocity. Je mnoho věcí, ze kterých můžeme být potěšeni, třeba z jedenáctého pódia z dvanácti rally programu sezony. Ukázali jsme rovněž velkou spolehlivost, hlavně v sobotu, kdy jsme museli více než polovinu celkové kilometráže absolvovat bez servisní periody. Na druhou stranu jsme doufali, že Sébastien a Julien budou vyrovnanější a posunou se v hodnocení mistrovství nahoru, když na této rally znovu předvedli neuvěřitelnou bojovnost. Je to podnik, na kterém excelovali, což se potvrdilo na Power Stage. Místo aby se posouvali nahoru, byli ale o něco zpět. Podobně jsme uvažovali i o Esapekkovi a Jennem, ale oni měli poněkud nešťastný drifting, když se dostali mimo linii na špatném místě. Později jsme díky jejich rychlosti viděli, že si mohli zajistit mnohem lepší výsledek. K tomu ale člověk potřebuje více zkušeností pro lepší čtení blátivých šotolinových tratí. Během zbytku soutěže se určitě mnohé naučili.“

Jak vidíte závěrečné dvě rally?

„Situace v mistrovství světa je nyní mnohem složitější a potřebovali bychom kus štěstí, aby se věci pootočily v náš prospěch. Ale nikdy se nevzdáváme. Musíme nyní hodně zapracovat na autu pro Sébastiena a Juliena, které by jim pomohlo bojovat o vítězství ve zbývajících dějstvích. Nedávno Sébastien absolvoval u nás v Satory testování na asfaltu. Tento týden nás čeká další testování tamtéž  a v následujícím týdnu čtyřdenní testování ve Španělsku. Chceme tomu dát všechno, abychom na konci roku nemuseli ničeho litovat.“


KONEČNÉ POŘADÍ

    1. Tänak / Järveoja (Toyota Yaris WRC) 3:00:58.0
    2. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +10.9
    3. Ogier / Ingrassia (Citroën C3 WRC) +23.8
    4. Meeke / Marshall (Toyota Yaris WRC) +35.6
    5. Evans / Martin (Ford Fiesta WRC) +48.6
    6. Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) +58.2
    7. Tidemand / Floene (Ford Fiesta WRC) +5:23.8
    8. Breen / Nagle (Hyundai i20 WRC) + 9:25.0
    27.    Lappi / Ferm (Citroën C3 WRC) +35:53.7
 
 
MISTROVSTVÍ SVĚTA – POŘADÍ PILOTŮ

    1. Ott Tänak – 240
    2. Sébastien Ogier – 212
    3. Thierry Neuville – 199
    4. Andreas Mikkelsen – 102
    5. Kris Meeke – 98
    6. Elfyn Evans – 90  
    7. Jari-Matti Latvala – 84
    8. Esapekka Lappi – 83
    9. Teemu Suninen – 83
    10. Dani Sordo – 72  
 
 
MISTROVSTVÍ SVĚTA - POHÁR KONSTRUKTÉRŮ

    1. Hyundai WRT – 340
    2. Toyota Gazoo Racing – 332
    3. Citroën Total WRT – 278
    4. M-Sport Ford WRT – 200

Top