Budete přesměrováni za vteřin

KATALÁNSKÁ „REMONTADA“ CITROËNU

Rally Španělsko (24. - 27.10.2019)

Posádky Citroën Total World Rally Teamu na vozech C3 WRC Sébastien Ogier - Julien Ingrassia a Esapekka Lappi - Janne Ferm čeká Rally Španělsko, která je předposlední zastávkou sezony a  jediným podnikem na smíšeném povrchu, tedy na šotolině a asfaltu, v kalendáři světového šampionátu. Do boje jde především francouzská posádka, která může na C3 WRC dosáhnout na sedmý titul mistra světa v řadě.


Jedna z největších sportovních výzev - rally, která vyžaduje přepínání z módu šotolina na mód asfalt bez možnosti zvyknout si na nastavení auta. To znamená být stejně rychlý na šotolině první den jako pak další dva dny na asfaltovém povrchu. Mechanici musí podat mimořádný výkon, aby přepnuli z jedné konfigurace na druhou ve velmi omezeném čase.

Vítěz posledních dvou ročníků Citroën Total World Rally Team prokázal schopnost vypořádat se se záludnou tratí. Tým vyhrál v Katalánsku celkem jedenáctkrát včetně pěti ročníků od doby, kdy se začalo jezdit na smíšeném povrchu (v letech 2010, 2011, 2012, 2017 a 2018). Citroën nasazuje posádku Sébastien Ogier - Julien Ingrassia, kteří vyhráli třikrát (2013, 2014 a 2016), a mají silnou motivaci uspět, přestože francouzský tandem bude v nevýhodě při pátečním startu z druhé pozice. Posíleni nedávným testováním s C3 WRC míří na víkendovou rally s cílem otočit stav mistrovství světa.

Esapekka Lappi a Janne Ferm mají lepší startovní pozici (7.) v případě, že bude první den suché počasí a mohli by se tak ucházet o umístění mezi nejlepšími pěti a být tak i významnými spoluhráči Sébastiena a Juliena. Je to pro ně zajímavá situace, neboť Esapekka je nyní absolutně v pohodě s C3 WRC na šotolině, což se projevilo druhým místem ve Finsku a Turecku. Může využít zkušenosti z motokárového sportu, které se hodí na asfaltových rychlostních zkouškách situovaných na širokých cestách připomínajících silniční okruhy.

Na cestě za co nejlepším výsledkem se francouzský tým soustředil na čtyřdenní testování v Katalánsku, během něhož se věnoval výhradně konkurenceschopnosti C3 WRC na asfaltu (tři dny). Všichni v týmu jsou naladěni na stejnou frekvenci a jsou plně soustředěni na práci v přípravě na rally i na základě testování, které dalo naději na boj až do konce šampionátu.


CO TAKĚ ŘEKLI...

Pierre Budar, šéf Citroën Racing Teamu

„Toto dějství má zásadní význam pro to, zda chceme zůstat ve hře o titul. I když jsme tady v poslední době dvakrát vyhráli, připravovali jsme se velice seriózně a detailně, abychom ještě více zvýšili naši motivaci. Naše testování bylo zaměřené hlavně na asfalt a cítíme, že jsme na tomto druhu povrchu udělali významný pokrok díky tomu, že jsme naše úsilí směřovali v kombinaci na změnu konfigurace a na  tlumiče, i když až při samotné rally zjistíme, zda to bylo dostatečné. Na šotolině vždy můžeme udělat něco lépe, což jsme ukázali nedávným pokrokem na tomto povrchu, vybudovali jsme to, co je nyní pevným základem pro další zlepšování auta, které se hodně soustředí na práce a přípravu v dílnách.“


Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT

„Těším se na závodění na různých druzích povrchů, právě proto mám tuto rally rád a jsem odhodlaný vybojovat co nejvíc důležitých bodů. Nemáme jinou volbu, opravdu. Musíme smazat odstup na Otta a zachovat si naději na udržení titulu. Postavení na startu na šotolinovou etapu ovlivní její průběh a pro nás to bude obtížné, ale s tím si nechci dělat starosti, ne víc než obvykle. Jsem přesvědčen, že budeme rychlejší na asfaltu. Pocit z testování je lepší než nedávno, ale až časy našich soupeřů nám ukáží, nakolik jsme se posunuli dopředu. Udělali jsme pro to všechno.“

Počet startů: 11

Počet vítězství: 3 (2013, 2014 a 2016)


Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT

„Líbí se mi nápad závodit na mixovaných površích, je to ovšem obrovská výzva. Obzvlášť záludné je sobotní ráno, kdy člověk musí přepnout z šotoliny na asfalt bez přechodu a hned musí mít správnou rychlost do první zatáčky. Doufám, že bude do pátku pořád sucho a já budu schopný vytěžit maximum z mé startovní pozice hlavně poté, co jsme nyní ukázali na šotolině tu správnou rychlost. Mám rád zdejší asfaltové tratě. Cesty jsou hladké a plynulé, velmi rychlé a obvykle čisté, pokud ovšem nezaprší. Připomínají mi hodně mých závodů na okruzích z minulosti. Měli bychom být vyrovnanějšími soupeři na asfaltu než dříve, protože jsme během testování hodně pokročili, ale až časy na několika prvních rychlostních zkouškách na asfaltu ukáží, jak si opravdu stojíme.“

Počet startů: 3

Nejlepší výsledek: 7. (2018)



KLÍČOVÁ ČÍSLA

17 rychlostních zkoušek na 325,56 km

1:15 hod. je povolený čas na páteční večerní servis, během něhož musí technické týmy konvertovat auta z šotoliny na asfalt.

32 pneu Michelin mají k dispozici posádky - 16 na šotolinu (na výběr z 16 tvrdých a 10 medium), na asfalt pak 16 (z 12 soft, 16 hard a 8 do deště).

11 celkových vítězství má na Rally Španělsko Citroën: 1 s Xsara Kit-Car (1999), 2 s Xsara WRC (2005 a 2006), 4 s C4 WRC (2007, 2008, 2009 a 2010), 2 s DS3 WRC (2011 a 2012) a 2 s C3 WRC (2017 a 2018).


RALLY ŠPANĚLSKO

Jediná smíšená rally se v tomto formátu jezdí od roku 2010. V pátek startuje se 129,7 kilometry dlouhou etapou na šotolině, přičemž se jedná o nejdelší etapu celého víkendu. Jede se na různorodých cestách, které bývají za sucha čisté, a tak hraje významnou roli startovní pozice podle toho, kolik prachu dokáží projíždějící auta rozvířit, přičemž mračna prachu visí ve vzduchu po několik následujících minut od průjezdu auta. Když ale zaprší, mohou se věci dít úplně jinak... Nejdůležitějším momentem této etapy budou dva průjezdy na rychlostní zkoušce dříve známé jako Terra Alta, která je přejmenovaná na La Fatarella-Vilalba (38,85km). Posádky musí zajet několik kilometrů na velice technicky náročných cestách s šotolinovými pneumatikami, což může přinést velké rozestupy mezi posádkami. Sobotní a nedělní etapy se pojedou na hladkých asfaltových cestách Katalánska připomínající závodní okruhy s délkou 121,72 a 74,14 kilometrů.

Itinerář pro letošní rok je téměř kopií toho loňského. Jediné skutečné změny zaznamená zahajovací super speciálka v ulicích Barcelony, která byla zkrácena, a nedělní rychlostní zkouška Santa Marina, jež byla nahrazena Mussarou (20,72 km), naposledy použitou v roce 2014, ale v opačném gardu. Tentokráte je využita jako Power Stage.

Mixované povrchy v rally znamenají změny v nastavení aut, které musí týmoví mechanici provést z šotoliny na asfaltovou verzi na konci prvního dne. Páteční večerní servis je proto delší než obvykle-z 45 minut se prodloužil na hodinu a čtvrt. I když mechanici a inženýři tento servis trénují v dílnách předem, dál zůstává obrovskou výzvou pro technický tým, který si nemůže stěžovat na nedostatek diváků sledujících práci v servisním parku na obrazovce.


ČTVRTEK 24.10.

9.01: Shakedown (2,00 km na šotolině)
19.00: Slavnostní start (Salou)
 
PÁTEK 25.10.

8.00: Start z PortAventura servisního parku

9.23: RZ 1 – Gandesa 1 (7,00 km)
10.03: RZ 2 – Horta-Bot 1 (19,00 km)
11.13: RZ 3 – La Fatarella – Vilalba 1 (38,85 km)
13.23: Servis A (PortAventura – 40 min.)

15.26: RZ 4 – Gandesa 2 (7,00 km)
16.06: RZ 5 – Horta-Bot 2 (19,00 km)
17.16: RZ 6 – La Fatarella – Vilalba 2 (38,85 km)
19.51: Flexi servis B (PortAventura – 1:15 hod.)
 
SOBOTA 26.10.

7.30: Start & servis C (PortAventura–15 min.)

9.00: RZ 7 – Savallà 1 (14,08 km)
9.41: RZ 8 – Querol 1 (21,26 km)
10.38: RZ 9 – El Montmell 1 (24,40 km)
12.10: Servis D (PortAventura – 40 min.)

14.01: RZ 10 – Savallà 2 (14,08 km)
14.42: RZ 11 – Querol 2 (21,26 km)
15.38: RZ 12 – El Montmell 2 (24,40 km)
17.30: RZ 13 – Salou (2,24 km)
18.00: Flexi servis E (PortAventura – 45 min.)
 
NEDĚLE 27.10.

6.45: Start & servis F (PortAventura – 15 min.)

7.41: RZ 14 – Riudecanyes 1 (16,35 km)
8.38: RZ 15 – La Mussara 1 (20,72 km)
9.48: Servis G (PortAventura – 30 min.)

10.54: RZ 16 – Riudecanyes 2 (16,35 km)
12.18: RZ 17 – La Mussara 2 Power Stage (20,72 km)
13.41: Servis H (PortAventura – 10 min.)

14.01: Podium (Salou)

Top