Podívejte se na obsah

CITROËN: 100 LET ODVAHY A INOVACÍ

DĚDICTVÍ CITROËN

Po celou dobu své existence prokazuje společnost CITROËN nebývalou odvahu a již od roku 1919 je patrná její výrazná orientace na širokou veřejnost.

CITROËN je srdeční záležitostí každého Francouze. Jeho odkaz tkví ve stoleté historii s více než 300 modely, z nichž některé zanechávají v automobilovém odvětví výraznou stopu.

Přijměte naše pozvání a ponořte se do neuvěřitelného příběhu, který začíná nadšením vizionářského génia Andrého Citroëna.

 

PŮVOD LOGA

Při své cestě do Polska v roce 1900 objevuje André Citroën na tehdejší dobu převratnou technologii kovových ozubených kol. Jeden ze systémů využívá šípového ozubení. Inženýr Polytechniky a budoucí zakladatel společnosti CITROËN kupuje licenci na technologii, kterou později upraví pro potřeby svých francouzských továren. Do znaku své první společnosti poté zvolí právě dvojitý šíp.

100LETÁ HISTOIRE

1919 ANDRÉ CITROËN
Odvaha. Kreativita. Technologie. Tři slova, která ilustrují vizi průkopníka automobilového průmyslu Andrého Citroëna. Velké dobrodružství značky CITROËN začíná v roce 1919 představením modelu CITROËN Type A.  
1921–1922 REKLAMA NA PAŘÍŽSKÉM NEBI
V roce 1921 představuje CITROËN svůj druhý model: B2. Na pařížském autosalonu se pak objevuje CITROËN 5 HP. Během zahájení výstavy napíše letadlo na obloze nad hlavním městem Francie nápis CITROËN. 
1922–1924 VÝPRAVA PŘES AFRICKOU SAHARU
Aby prokázal spolehlivost svých automobilů, přichází André Citroën v roce 1992 s nápadem zdolat Saharu s polopásovým vozem B2 10 HP. Po úspěšném překonání pouště, což do té doby žádný motorový vůz nedokázal, zorganizuje o dva roky později Černou výpravu, která vede napříč celým africkým kontinentem ze severu až na jih. 
1926–1930 CITROËN B14, C6 1 A C4
V roce 1926 uvádí CITROËN na trh nový model B14, který je určen pro širokou veřejnost. Tento luxusní automobil slaví obrovský úspěch. O tři roky později přichází první francouzský rychlý nákladní vůz C6 1 a v roce 1930 užitkový vůz C4 s vyjímatelnými sedadly a dvoukřídlými zadními dveřmi.  
1931 ŽLUTÁ ASIJSKÁ VÝPRAVA
Pět let po Černé výpravě přejedou vozy CITROËN asijský kontinent z Bejrútu až do Pekingu. Žlutá výprava zvaná Středoasijská, má za cíl celému světu ukázat technickou kvalitu vozů. 
1932–1934 CITROËN ROSALIE A TRACTION AVANT
Nejnovější model společnosti CITROËN, který byl k dispozici ve verzích s výkonem 8, 10 a 15 k, dosahoval výjimečných úspěchů ještě před zahájením pařížského autosalonu v roce 1932. Na okruhu Linas-Montlhéry překonával vůz přezdívaný ROSALIE všechny tehdejší rychlostní rekordy. V roce 1934 přichází revoluce v podobě vozu Traction Avant, pojmenovaného podle pohonu předních kol.  
1935 CITROËN V NESNÁZÍCH
Uvedení modelu Traction Avant bohužel nezabránilo rostoucím finančním potížím společnosti. Koncem roku 1934 kupuje Michelin společnost CITROËN, aby zabránil jejímu zániku. 3. července 1935 André Citroën umírá. Pierre Boulanger přebírá společnost s dvojitým šípem ve znaku.  
1936–1939 TRACTION AVANT 15-SIX A TUB
V roce 1938 přichází modifikace Traction Avant v podobě modelu 15-Six. Pohodlný a rychlý vůz získává přezdívku král silnic. V následujícím roce je představen model TUB, který je určen pro převážení zboží. Přináší zásadní inovaci: posuvné boční dveře pro snadnější manipulaci s nákladem.  
1945-1947 REKONSTRUKCE ZÁVODU CITROËN JAVEL
Během druhé světové války přerušuje továrna Javel výrobu v důsledku ničivého bombardování a v roce 1945 je přestavěna. Už v roce 1946 představuje CITROËN na říjnovém autosalonu tři nové modely: Berline 11, 11 BL a 15/6. Na této akci je rovněž poprvé představen Type H, který je nástupcem modelu TUB. 
1948–1950 PŘEDSTAVENÍ 2 CV
Na pařížském autosalonu je rovněž veřejnosti představen model 2 CV. Do roku 1990 se tohoto kultovního vozu vyrobí více než 5 milionů kusů. V roce 1950 přichází na trh verze furgon s užitečným zatížením 250 kg, která dosahuje rychlosti 60 km/h a má spotřebu 5 l/100 km. 
1955–1958 DS A CITROËN ID 19
V roce 1955 předvede CITROËN na pařížském autosalonu ikonickou DS. Vůz z dílny designéra Flaminia Bertoniho způsobí doslova revoluci v aerodynamice a designu. V roce 1958 vítězí ID 19 v Rally Monte Carlo. Po tomto vítězství se CITROËN rozhodne pro účast v silničních šampionátech. 
1960–1969 CITROËN AMI 6, DYANE A MÉHARI
V roce 1960 je po celé Evropě v ten samý den uveden na trh model Ami 6. V roce 1967 se představí praktické kombi Dyane, které vychází z modelu 2 CV. V roce 1968 Méhari opět porušuje zažitá pravidla. Tento univerzální vůz s plastovou karoserií se stává ikonou své doby. 
1970–1974 CITROËN SM, GS A CX
Luxusní a sportovní model SM uvedený na trh v roce 1970 zdokonaluje inovace DS. V témže roce se GS pyšní nejaerodynamičtější karoserií na trhu. V roce 1974 přichází CX vybavené exkluzivními technologiemi z dílny CITROËN. Jeho hydropneumatické odpružení a futuristická přístrojová deska jsou převratnou novinkou, která ovlivní příští generace automobilů.  
1976–1978 CITROËN LN, LNA A VISA
V roce 1976 je poprvé představen model CX kombi, po němž následuje uvedení LN na pařížském autosalonu. Tento vůz je reakcí na ropnou krizi: nabízí nejslabší motor z celé modelové řady. V roce 1978 přichází CITROËN na trh s modely LNA a Visa. Jedná se o první sériově vyráběné vozy vybavené elektronickým integrovaným zapalováním.  
1980–1987 2 CV CHARLESTONE, CITROËN BX A AX
Model 2 CV Charleston, který je v omezené sérii uveden na trh v roce 1980, se díky své dvoubarevné karoserii stane tak populárním, že začne vyrábět sériově. V roce 1982 se CITROËN proslaví modelem BX, 5dveřovým hatchbackem s moderním stylem v 5místé verzi. O čtyři roky později překvapí AX. 
1989–1994 CITROËN XM, ZX A JUMPER
S modelem XM se vrací značka k vozům vyšší střední třídy. XM je vybaven inteligentním odpružením Hydractives. Rok po svém uvedení je zvolen autem roku a získává 14 dalších ocenění. V roce 1991 nabízí model ZX posuvná zadní sedadla s polohovatelným opěradlem. V roce 1994 uvádí CITROËN společně s automobilkami Peugeot a Fiat na trh Jumper. 
1995–1998 CITROËN SAXO, BERLINGO A XSARA PICASSO
CITROËN představuje kompaktní užitkový vůz Jumpy. Následující rok přichází s modelem Berlingo a poté s vozy BerlingoMultispace a Saxo. V roce 1997, u příležitosti stého výročí pařížského autosalonu, uvádí CITROËN kompaktní rodinný sedan Xsara Picasso. 
2000–2004 CITROËN C5 A C3
Na pařížském autosalonu je v roce 2000 představen CITROËN C5, který spojuje eleganci s dynamikou. O dva roky později je ve Francii uveden na trh CITROËN C3. Svými křivkami připomíná model 2 CV a stejně tak je i všeobecně přijímán! 
2005–2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO A C-CROSSER
Výroba modelu C1 je zahájena v roce 2005, kdy CITROËN také představuje model C6 vybavený nejmodernějšími technologiemi. V následujícím roce se objevuje první kompaktní rodinný vůz C4 Picasso. Další rok ho následuje první SUV s názvem C-Crosser. A v roce 2008 přichází na řadu C3 Picasso, který je charakteristický nebývalou prostorností.  
2009 CREATIVE TECHNOLOGIE
U příležitosti výročí narození svého zakladatele představuje CITROËN nový slogan: CREATIVE TECHNOLOGIE. Značka rovněž odhaluje zbrusu nové logo se zaoblenými chromovanými 3D šípy s červeným nápisem CITROËN.  
2010–2012 C-ZERO A VERZE DS
V roce 2010 zahajuje CITROËN svou elektrickou ofenzívu s novým městským vozem C-Zero. Jedná se o prvního zástupce elektrifikovaných vozů, který bude mít řadu následovníků. V témže roce je slavnostně uvedena řada DS, jejímž prvním exemplářem se stává model DS 3. V roce 2011 následuje čtyřdveřové kupé DS 4 a vůz DS 5, který je určen pro čínský trh a uveden v Šanghaji. 
2014–2015 C4 CACTUS A E-MÉHARI
CITROËN přichází v roce 2014 s vozem C4 Cactus, který kombinuje praktičnost s elegancí a představuje alternativu ke kompaktním hatchbackům. Koncem následujícího roku se objevuje optimistický čtyřmístný kabriolet E-Méhari se 100% elektrickým pohonem, který vychází z původního Méhari uvedeného v roce 1968.  
2017–2019 SUV CITROËN
V roce 2017 vstupuje CITROËN do segmentu SUV s vozem C3 Aircross. Následuje C5 Aircross, který je mimořádně pohodlný díky odpružení s progresivními hydraulickými dorazy® a sedadlům Advanced Comfort. V roce 2019 se stává SUV CITROËN C5 Aircross Hybrid prvním plug-in hybridním modelem značky.  
100 LET CITROËN
U příležitosti 100. výročí založení společnosti CITROËN se konalo v areálu La Ferté-Vidame SETKÁNÍ STOLETÍ. Na tomto ikonickém místě se vyráběl model 2 CV, který byl uveden v roce 1948. Této historické akce se zúčastnilo více než 10 000 sběratelů, 4 200 automobilů a navštívilo ji přes 60 000 účastníků. 
2020 AMI
Na začátku roku 2020 CITROËN šokuje svým nekonformním elektromobilem AMI. Je 100% elektrický a velmi kompaktní. Řídit ho může prakticky každý i bez řidičského oprávnění a je cenově dostupný díky cenovým nabídkám na míru.  

VIRTUÁLNÍ MUZEUM CITROËN ORIGINS

Toto virtuální muzeum, které bylo spuštěno v roce 2016, je dostupné v 65 zemích a podává informace o 83 ikonických vozech CITROËN.

Nabízí bezprecedentní vizuální i zvukový zážitek při představení modelů v 3D zvenku i zevnitř.

 

DEPOZITÁŘ CITROËN

Od roku 1919 až po současnost buduje CITROËN jedinečný automobilový odkaz, který uchovává v depozitáři v Aulnay-sous-Bois. Jedná se o ekvivalent klasického muzea, v němž se nachází jedna z největších sbírek automobilů na světě s více než 400 historickými vozy.

A rovněž nesmíme zapomenout zmínit průmyslové a obchodní archivy, které svědčí o bohaté historii této ikonické značky.