Budete přesměrováni za vteřin

40. NAROZENINY MODELU CITROËN 2CV CHARLESTON

40. NAROZENINY MODELU CITROËN 2CV CHARLESTON

  • V říjnu 1980 představil Citroën na svém stánku na pařížském autosalonu model 2CV 6 Charleston. Šlo o speciální edici v limitovaném rozsahu 8 000 kusů, která se setkala s takovým úspěchem, že se v červenci 1981 dostala do běžné nabídky, kde se udržela až do konce výroby vozu 2CV.
  • Posledním vyrobeným vozem 2CV byl ostatně 27. července 1990 právě Charleston.
  • I když dnešní doba nepřeje shromažďování a není tedy možné jej připomenout naživo, lze i tak tento elegantní a nekonvenční dvoubarevný model 2CV 40 let po jeho uvedení na trh (znovu) objevit!

2cv

 

 

 

 

 

 

Před 40 lety, v roce 1980, představil Citroën speciální edici 8 000 kusů vozů pojmenovanou „Charleston“, která se prodávala za cenu 24 800 franků. Jak bylo tehdy uvedeno v tiskové zprávě: „abychom uspokojili ̦puristy̔, jsou světlomety 2CV kulaté s červeným pouzdrem“. Elegantní a současně nekonvenční 2CV 6 Charleston ztělesňuje nejvyšší úroveň provedení a výkonu, jaký kdy Citroën 2CV nabízel. 2CV 6 Charleston byl po modelu Spot z roku 1976 druhým modelem, který naskočil na vlnu nového fenoménu, kterým byly limitované série. Byl odvozen od provedení Club, od něhož se lišil specifickým čalouněním a kulatými světlomety, podobnými těm, kterými byl vybaven 2CV Spécial.

 

Limitovaná série byla tak úspěšná, že se z ní v následujícím roce, v červenci 1981, stala série nelimitovaná: v továrně v Levallois byla spuštěna sériová výroba a vůz se stal součástí standardní nabídky Citroën. Sériově vyráběná verze se od limitované lišila chromovanými světlomety a šedým čalouněním s kosočtverečným prošíváním.

Původní provedení Červená Delage/Černá doplnila v červenci 1982 varianta Žlutá Helios/Černá, kterou v červenci 1983 nahradila verze ve dvou odstínech šedé, Šedá Nocturne/Šedá Cormoran.

 

V roce 1988 výroba pokračovala v továrně v Mangualde v Portugalsku. Modely vyráběné v této továrně lze rozeznat díky nápisu španělského výrobce skel „Covina“ na oknech.

27. července 1990 v 16:30 sjel z výrobních linek v Mangualde poslední vůz 2CV ve verzi Šedá Nocturne/Šedá Cormoran. Byl to 5 114 969. a poslední exemplář „Kachny“.

 

Ta zůstává ikonou automobilové historie, která sdružuje velké množství sběratelů po celém světě. K tomuto úspěchu přispívá i Charleston, který byl její součástí během posledních 10 let výroby.

 

Dnes je pojízdnou verzi vozu 2CV Charleston v dobrém stavu možné prodat za 14 500 € v případě původní limitované série a za 10 500 €, pokud jde o sériovou verzi.

Vždy je tady také možnost pořídit si jej v lifestylovém butiku Citroën ve formě třípalcové miniatury (5 €) nebo klíčenky (4 €). Charleston je i zde oblíbený: jedna z pěti prodaných miniatur 2CV je právě Charleston!

 

 

Historie 2CV zahrnuje 10 speciálních sérií, které se objevily na trhu ve Francii a v některých evropských zemích:

 

Francie:

1976: 2CV Spot

1980: 2CV Charleston

1981: 2CV 007 James Bond

1983 a 1984: 2CV France 3

1985 a 1986: 2CV Dolly

1986: 2CV Cocorico

Španělsko:

1982: 2CV Marcatelo

Německo a Švýcarsko:

1985: 2CV Ente Grün

Velká Británie:

1987: 2CV Bamboo

Belgie:

1988: 2CV Perrier

 

2cv 

 

V roce 2008 byla u příležitosti 60. výročí 2CV uvedena na trh limitovaná série Charleston k jinému modelu řady Citroën, který také stojí za připomenutí: šlo o C3 Pluriel Charleston ve stejném dvoubarevném provedení Červená Delage/Černá.

 

Pro doplnění:

  • Citroën Origins, virtuální muzeum značky, které nabízí ohromující zážitek ve 3D (interiér/exteriér) včetně zvuků na palubě vozu 2CV a 80 dalších ikonických modelů Citroën: www.citroenorigins.com
  • (Opětovné) vyslechnutí svědectví Howarda, majitele vozu 2CV Charleston v USA. V roce 2019, kdy Citroën slavil 100 let od založení, Citroën vzdal hold svým fanouškům po celém světě, kterým věnoval seriál Citroën Générations: http://www.citroenorigins.fr/fr/landing/citroen-generations
  • Lifestylový butik Citroën: www.lifestyle.citroen.com

 

2CV CHARLESTON, JEDNOZNAČNÉ RETRO KOUZLO

Charleston 2CV 6 nabízí veškeré kouzlo a jednoduchost modelu 2CV, k němuž si dovoluje ladně a nenásilně dodat další nádech veselosti a elegance. Má nenapodobitelnou dvoubarevnou kapotu s jasně oddělenými barevnými plochami, která je současně příjemně zaoblená a připomíná linie prototypu 2CV z roku 1939. Tmavší odstín pokrývá spodní část karoserie, blatníky a střechu až po horní část čelního skla. Světlejší odstín se objevuje na dveřích kufru, kapotě, dveřích, liště kolem čelního skla a na kolech. Horní zaoblenou část oken kopírují dvě bílé lišty a nad nimi se táhne pochromovaný okraj. Limitovaná edice Charlestonu je opatřena světlomety v odstínu Červená Delage, sériové modely měly světlomety chromované. Nárazníky jsou v kovově šedém provedení a na dveřích kufru je nalepený monogram obdélníkového tvaru se jménem modelu. Chromované ozdobné lišty se objevují i u prahů a kola mají chromované ozdobné kryty vypůjčené od modelu Dyane. Přístrojová deska převzatá od verze 2CV 6 Club je vybavena velkým otáčkoměrem a obdélníkovými tlačítky pro aktivaci stěračů a výstražných světel a nachází se zde i kontrolka hladiny brzdové kapaliny. Vůz je opatřen jednoramenným volantem, který je od roku 1976 montován do vyšších verzí 2CV. Vepředu jsou dvě sluneční clony, z nichž jedna je vybavena kosmetickým zrcátkem pro spolujezdce. Za nimi jsou dva háčky pro odblokování kapoty, aby se dala otevřít zevnitř.

Vnitřek dveří je pokryt šedou tkaninou, kolem kliky je černá plastová lišta, do níž je zabudováno držadlo, které pomáhá při zavírání, a za lištou je skrytý uzavírací systém. Pro 2CV 6 Charleston v limitované edici je typické čalounění „Pieds de Coq“ („kohoutí stopa“)", zatímco čalounění v sériové verzi je šedé s kosočtverečným prošíváním.

Na rozdíl od modelů 2CV 6 Club a Spécial zde chybí odstředivá spojka. Při uvedení na trh ani během celé kariéry vozu nezaznamenala motorizace 2CV 6 Charleston žádné významné změny. Vůz je nabízen s motorem A06/635 s výkonem 29 k DIN při 5750 ot./min. Tohoto výkonu bylo dosaženo v roce 1978 díky použití dvoukomorového karburátoru Solex 26/35 CSIC. Pokud jde o ostatní, tento motor o objemu 602 cm3, montovaný od února 1970, si zachovává své hlavní vlastnosti. Vrtání a zdvih jsou stále 74×70 mm, díky čemuž je kompresní poměr 8,5 a točivý moment 4 mkg při 3500 ot./min. Dvanáctivoltové elektrické zařízení zahrnuje alternátor 28 A spojený řemenem ke kladce pohánějící devítilopatkovou vrtuli chladiče. Odpružení reaguje s předními a zadními koly vybavenými spirálovými pružinami. Brzdy jsou bubnové vpředu i vzadu a ovládají se jedním hlavním válcem.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE 

Délka: 383 cm Šířka: 148 cm - Výška: 160 cm Rozvor: 240 cm Počet míst: 4 Motor: A06/635 Zdvihový objem: 602 cm3 Vrtání: 74 mm Zdvih: 70 mm Kompresní poměr: 8,5 Točivý moment: 4mkg při 3500 ot/min Palivo: Benzín Výkon pro účely zdanění ve Francii: 3 CV Skutečný výkon: 29 k DIN při 5750 ot/min Pneumatiky: 125/15 Poměr výkonu a hmotnosti: 17,0 Hmotnost bez nákladu: 560 kg Přední brzdy bubnové, od roku 1982 kotoučové Zadní brzdy bubnové Ruční brzda: Mechanické ovládání u předních brzd

 

Top