[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:CS] [cle1: SECONDES Lang:CS]

CITROËN 19_19 CONCEPT, CESTOVÁNÍ V REŽIMU Ë-COMFORT

  • Citroën, který v únoru představil koncepční vůz Ami One Concept jako symbol městské elektromobility, nyní přichází s novým konceptem 19_19 Concept, vlastní vizí dokonalého komfortu a mimoměstské mobility určené pro úniky z měst. Tyto dva elektrické koncepty splňují veškeré potřeby zákazníků, kteří se chtějí svobodně pohybovat ve světě, jemuž vládne touha mít stále víc.
  • 19_19 Concept je skutečným manifestem značky, nekonvenčním vyjádřením bořícím ustálené principy automobilu. Je to technologický aerodynamický objekt mimořádných proporcí, jehož pozoruhodný vzhled ve tvaru průhledné kapsle se inspiroval světem letectví.
  • Jde o nejnovější vizi komfortu ve prospěch budoucí mobility.
    • Svou koncepcí: kabina koncipovaná svým uspořádáním a materiály jako obývací pokoj, v němž se každý pohodlně usadí do zvoleného jedinečného sedadla a užívá si dokonalý komfort;
    • Svými technologiemi: 100% elektrický koncepční vůz s dojezdem 800 km, který díky odpružené kabině s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy® spojenými s inteligentním aktivním řízením vyvolává dojem cestování na létajícím koberci. Je vybaven technologiemi autonomního řízení a proaktivním Osobním asistentem, který spontánně komunikuje s posádkou a každému umožní prožít si zcela nový zážitek z cestování.
  • Koncepční vůz se ve světové premiéře představí 16. května 2019 na technologické konferenci VivaTech v Paříži.



„Koncepční vůz 19_19 Concept je ztělesněním toho, jak vidíme budoucnost automobilů, které budou technologické a inovativní, ale budou si zachovávat základy, o něž se značka Citroën opírá již 100 let, jako značka, která naslouchá svým zákazníkům, a pro kterou je člověk nejdůležitější, v souladu se sloganem „Inspired by You“. Design, kreativita, komfort a inovace jsou a zůstanou pro Citroën těmi nejdůležitějšími hodnotami. 19_19 Concept je toho důkazem.“ Linda Jackson, generální ředitelka Citroën


ZÁKLADNÍ INFORMACE

Citroën se pro oslavu 100 let odvahy a kreativity ve službách svobody pohybu rozhodl představit opravdu velkolepý objekt, skutečné UFO ve světě automobilů. Tento manifest Citroënu překračuje veškerý rámec a představuje vizi záměrně nekonvenční mobility, která hledí dopředu a nezná žádná omezení. 19_19 Concept, který má na automobil naprosto neobvyklé tvary inspirované světem letectví a bytového nábytku, je díky svým aerodynamickým čistým liniím a propracovaným technologickým detailům okamžitě rozpoznatelný a lze ho vnímat na několika úrovních.

Koncepční vůz 19_19 Concept posouvá komfort opět o něco výše, kabina působí jako pojízdný obývací pokoj. Program Citroën Advanced Comfort® se dostává na samotný vrchol. 19_19 Concept má dokonale odpruženou kabinu s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy® spojenými s inteligentním aktivním řízením a jedinečné uspořádání interiéru přebírající principy z nábytkářského odvětví. Sedadla jsou samostatná a osobně nastavitelná podle toho, jak ten který člen posádky vnímá pojem komfortu. Inovativní a futuristický koncepční vůz 19_19 Concept projevuje tuto svou vlastnost i prostřednictvím technologie umožňující autonomní řízení, díky níž může řidič přenechat řízení zcela na vozidle. Využívá umělou inteligenci, je vybaven funkcí „Osobní asistent“ zabudovanou do palubní desky, která přebírá kontrolu nad vozem ve fázích autonomního řízení a komunikuje s posádkou prostřednictvím prediktivního a proaktivního systému, který dokáže předvídat potřeby každého jejího člena.

Koncepční vůz 19_19 Concept snižuje díky svému 100% elektrickému pohonu ekologickou stopu, absencí hluku a vibrací zvyšuje komfort na palubě a dokazuje, že dlouhé cesty lze absolvovat i v elektromobilu, neboť nabízí dojezd až 800 km. Koncept je navržen tak, aby poskytoval zcela pohodovou a uvolněnou jízdu, nabíjí se indukcí, ať už po zastavení, nebo za jízdy, pokud to infrastruktura umožňuje.

19_19 Concept přináší zcela nový pohled na dlouhé cesty, především díky svému pojetí maximálního komfortu, který posádce zaručuje osvěžující a regenerující cestování. Jde o moderní přístup k designu a technologiím přinášející nový zážitek z jízdy podporující skutečný „duševní detox“, kdy může posádka znovu ocenit opravdové hodnoty cestování: okamžiky relaxace, klidu a pohody.

19_19 Concept je dokonalou odpovědí značky Citroën na cestování v budoucnosti, která se inspirovala touhou po svobodné osvěžující mobilitě.




1. KONCEPČNÍ VŮZ MIMOŘÁDNÉHO VZHLEDU

19_19 Concept čerpá svou inspiraci z velké části v letectví, oblasti, v níž má zásadní význam aerodynamika a pozornost k detailům. Koncepční vůz 19_19 Concept se na první pohled vyznačuje zcela novou, velmi výraznou přitažlivou siluetou, kterou lze vnímat na několika úrovních. Nabízí nesmírně expresivní nový tvar, který boří tradiční principy autonomních elektromobilů. Vnější vzhled vozu 19_19 Concept lze rozložit do několika vrstev: plně prosklená odpružená kabina; předimenzovaná kola; technický podvozek, který přiznává způsob elektrického pohonu a zavěšení.


A. VÝJIMEČNÝ TVAR

• ODPRUŽENÁ PRŮHLEDNÁ KAPSLE

AERONAUTICKÁ A AERODYNAMICKÁ KAPSLE NEVŠEDNÍHO VZHLEDU
Neobvyklá silueta koncepčního vozu 19_19 Concept připomíná trup letadla i průhlednou kouli kabiny vrtulníku. Vypadá jako levitující kapsle na 4 kolech „Super Tall & Narrow“ vyvolávající dojem komfortu létajícího koberce - posádku jako by unášel vůz vznášející se nad vozovkou. 19_19 Concept, který dobře sedí na kolech umístěných ve čtyřech rozích, připravený vyrazit za dobrodružstvím, zaujme délkou rozvoru 310 cm, který pojme mimořádně velkou nálož baterií. Kabina svým tvarem působí, jako by byla zavěšená nad čtyřmi koly, toto zavěšení je pak jako rozhraní či spojení mezi kabinou a koly. Citroën se odjakživa snažil dělat ze svých modelů „létající koberce“, zde k tomu slouží technologické tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® a inteligentním aktivním řízením. Tlumiče jsou přiznané, lze je vidět z kabiny.

UVÍTACÍ DISPLEJ VE DVEŘÍCH
Výrazně vypouklá kabina nabízí neobvyklé rozměry, rozšiřuje se ve výši loktů a ramen, aby se posádka cítila co nejpohodlněji. Tvar této široké prosklené koule, která se inspirovala od letadel a vrtulníků, připomíná základnu křídla letadla, což opět posiluje dojem robustnosti, šířky a aerodynamiky. Z boku je vestavený black panel splývající s předními dveřmi, který po přiblížení k vozu slouží jako uvítací rozhraní. Auto jako správný osobní asistent řidiče rozpozná, přivítá a komunikuje s ním právě prostřednictvím tohoto panelu, který je zabudovaný ve všech dveřích a na němž se mohou objevovat animované grafické zprávy ilustrující například zamknutí a odemknutí dveří.

TRANSPARENTNOST & BAREVNÝ KONTRAST
Přední okna jsou zbarvená do šeda, cestující vepředu tak mohou vidět a být viděni do polovině výšky, zatímco v zadní části vozu jsou okna opatřena mikroperforovaným modrým motivem, díky němuž si osoby uvnitř zachovají soukromí a budou vidět ven, aniž by byly samy viděny. Cestující v 1. a ve 2. řadě mají tudíž dva různé zážitky, což je zhmotněno i v barevném pojetí: koncept je vepředu černý a vzadu modrý, přičemž oba odstíny jsou jasně odděleny. 19_19 Koncept čerpá z dědictví značky a používá sytý odstín Modrá Rosalie jako odkaz na model Petite Rosalie. Tento zářivě modrý, téměř elektrický odstín, je eloxovaný, nelakovaný, technický a futuristický.


• KOLA „SUPER TALL & NARROW“, KTERÉ VYVINUL GOODYEAR

ILUZE KONTINUITY MEZI RÁFKEM A PNEUMATIKOU
Kola byla navržena a vyvinuta ve spolupráci s firmou Goodyear, jejíž monogram je umístěn na každé pneumatice. Tato předimenzovaná 30" kola o průměru 930 mm s pneumatikami 255/30 R30 mají revoluční a výjimečný design. Tato z hlediska rozměrů zcela nestandardní kola mají rovněž nevídanou koncepci, používají inovativní technologie, jejich design se inspiroval od dvojího ozubení, které bylo základem prvního loga značky Citroën. Kolo tradičně tvoří ráfek a pneumatika, ovšem kola koncepčního vozu 19_19 Concept jsou hybridní. Týmy společnosti Goodyear přijaly výzvu vytvořit dokonalou kontinuitu mezi pneumatikou a ráfkem. 19_19 Concept tak vplul do futuristického vesmíru mimo hranice běžného světa automobilů, neboť vytváří dojem, že se pohybuje na samostatných koulích.

AKUSTICKÝ A FILTRAČNÍ KOMFORT
Pneumatika a ráfek tvoří jediný celek, guma pneumatiky pokračuje i na ráfky a vytváří dokonale jednolitý a naprosto jedinečný celek, který přispívá k akustickému komfortu. Blatníky, které přečnívají přes kola, s nimi splývají a jsou současně odpojeny od karoserie i připojeny ke kolům, která tak působí zcela samostatně, jako by ke karoserii nepatřila: kabina působí jako položená na 4 propracovaných koulích, které ji zcela izolují od vozovky. Kola vyvinutá společností Goodyear speciálně pro koncepční vůz 19_19 Concept výrazně přispívají k jízdnímu komfortu, který 19_19 Concept poskytuje.

STOLETÉ LOGO S PEVNÝM STŘEDEM
Dalším hypnotickým prvkem kol je stoleté logo s pevným středem, které zůstává v horizontální poloze, i když se kola točí. Logo Citroën Origins tak zůstává vidět i při jízdě. Jde o další připomenutí historie značky a zejména slavné labutě symbolizující plovoucí motor, používaný poprvé u modelu Rosalie. Stoleté logo s pevným středem posiluje vzhled spolehlivého vozu, který vypadá, jako by letěl nad vozovkou.



B. AERODYNAMICKÝ VZHLED A PROPRACOVANÉ TECHNOLOGICKÉ DETAILY

Velká péče byla věnována aerodynamice koncepčního vozu 19_19 Concept, podobně jako tomu bylo u legendárních vozů Citroen, od DS přes CX po XM. Pro styl vozu 19_19 Concept bylo silným zdrojem inspirace právě toto hledání optimální aerodynamiky. Největší úsilí se zaměřilo na maximalizaci přilnavosti a minimalizaci aerodynamického odporu pomocí optimalizace proudění vzduchu kolem auta.


• TECHNOLOGICKÁ, A FUTURISTICKÁ PŘEDNÍ STRANA S NOVÝM USPOŘÁDÁNÍM

TRANSPARENTNOST A TECHNOLOGIE
19_19 Concept nabízí zcela novou koncepci dvojité průhledné kapoty, která směruje proud vzduchu k čelnímu sklu, aby se podpořila aerodynamika vozu. Horní, velmi krátká kapota slouží jako spojler a nese světelný podpis ve formě dvou řad světel vytvářejících písmeno „Y“, podobně jako předchozí koncepční vozy značky, CXperience Concept a Ami One Concept. U koncepčního vozu 19_19 Concept se objevuje změna u rozložení světelného podpisu Full LED, který nyní zahrnuje celé logo ve tvaru dvojitých geometrických drážek. Celý okraj horní kapoty vytváří horní řada světel, které tvoří její čelní hranu, zatímco spodní řada světel obepíná okraj spodní kapoty. Toto nové uspořádání loga a technologického světelného podpisu, který jakoby plul prostorem, nahrazuje tradiční chromované lišty.

Pod dvojitou kapotou je vidět prosklená koule kabiny odhalující interiér, což je stylový a rovněž funkční prvek: posádka tak může zevnitř sledovat silnici, která jim ubíhá pod nohama. V zadních okrajích horní kapoty jsou zabudovány zpětné parkovací kamery.


PREZENTACE PRVKŮ STRUKTURY
Koncepční vůz 19_19 Concept přichází s úplně novým pojetím automobilu, ponechává záměrně otevřenou oblast, která je tradičně skryta pod nárazníkem a kapotou, takže jsou kromě skla, které tvoří spojovník mezi vnějškem a vnitřkem, vidět i technologicky zpracované tlumiče, radary a ostatní čidla umožňující jízdu v autonomním režimu: veškerá struktura odpružení, kol a vnitřku blatníků je ozdobena motivem šípů z loga Citroënu, který se poprvé objevil u koncepčního vozu Ami One Concept. Expresivita čelní strany je tak ještě víc posílena, získala na charakteru a jasně se odlišila od klasické automobilové výroby.


• TECHNOLOGICKÁ ZADNÍ STRANA V SOULADU S ČELNÍ STRANOU

JEDNOTNÝ PODPIS
Zadní strana přebírá od přední stejné charakteristické rysy: kulatou výklopnou záď, aerodynamický podvozek, světelný podpis. Jako připomenutí některých legendárních modelů značky, jako byl Ami 6, CX nebo v pozdější době C5 a C6, má 19_19 Concept konkávní otvírací okno zadního víka. Zadní strana používá v naprostém souladu s přední stranou stejný světelný podpis, se dvěma řadami světla ve tvaru písmene „Y“, které tvoří LED diody a logo ve tvaru dvojitých šípů, a které posilují dojem stability a vytvářejí aerodynamický spoiler.

TECHNOLOGICKÉ ZTVÁRNĚNÍ STŘECHY
Střecha má velice čisté linie a nad hlavami pasažérů na zadních sedadlech jsou na ní umístěny dva LIDARy, systémy měření za pomocí laseru. Jsou podobně jako dvojitá stabilizační křidélka na letadle úmyslně viditelná, rozložená a stejně jako v letectví fungují po dvou. Funkce je redundantní, pro větší bezpečnost.



C. PODVOZEK ZDŮRAZŇUJÍCÍ 100% ELEKTRICKOU TECHNOLOGII

Čím více se ke koncepčnímu vozu přiblížíte, tím důležitější jsou detaily. Technické a technologické prvky, které jsou zpravidla maskované, jsou zde viditelné, zpracované v duchu letectví, nejsou vzájemně integrované, každý má vlastní funkci. 19_19 Concept je velmi střídmá koule, ale technické prvky jsou úmyslně velmi viditelné, technologie jsou tak téměř v surovém stavu a zvýrazněné, zejména jde o světelné diody, které signalizují spuštění jednotlivých technických orgánů řídících elektrický pohon nebo funkce autonomního řízení.

Podvozek koncepčního vozu 19_19 Concept byl navržen jako skateboard, v přiznané technické platformě jsou zabudovány baterie elektrického pohonu a všechny elektrické prvky. Je výrazně aerodynamický, má doplňky optimalizující obtékání vzduchu, ale také různá čidla a radary užitečné z hlediska fungování vozu. Vzadu pod kabinou se ostrá příď, napomáhající aerodynamice vozu a uzavírající tok vzduchu, inspirovala od kormidla letadla.

Podvozek jako připomenutí francouzského původu značky Citroën nabízí tři barevné linie vytvářející francouzskou trikolóru. Všechny technické prvky jsou zpracovány v černém odstínu, někdy matném, někdy lesklém, jejichž vzájemný kontrast zdůrazňuje jejich funkci.

„Cílem koncepčního vozu 19_19 Concept je porušit automobilové principy a nabídnout osobitý vůz výrazného vzhledu, který se inspiroval ve světě letectví. Aerodynamický a technologický 19_19 Concept je jako pohodlná koule letící po silnici, která klade důraz na detaily, jako jsou světelné podpisy nové generace, aerodynamické doplňky a kola vyvinutá s firmou Goodyear.“

Pierre Leclercq, šéfdesignér značky Citroën




2. KONCEPT POSOUVAJÍCÍ KOMFORT NA SAMOTNÝ VRCHOL

INTERIÉR ZKONCIPOVANÝ JAKO OBÝVACÍ POKOJ

Interiér koncepčního vozu 19_19 Concept působí jako skutečný obývací pokoj, komfort se tím posouvá na samý vrchol. Pro posádku je to svým způsobem pokračování jejich domova, ve voze se mohou cítit stejně pohodlně jako doma, v naprostém tichu a klidu.

Hlavní důraz je kladen na motiv obývacího pokoje. Obývací pokoj, o němž člověk sní, tvoří krásné předměty, je to jedinečný celek složený z různých věcí, různých materiálů, někdy různých stylů. Každé místo v kabině je podobně jako v obývacím pokoji - tvořeném pohovkou, gaučem, taburety, křesly, nábytkem oddělujícím různé prostory - podobně specifické a nabízí různé zážitky, různou oporu těla, podle toho, na co má člověk chuť. Kabina tak nabízí různé způsoby využití programu Citroën Advanced Comfort®, sedadla se u jednotlivých míst rozměrově výrazně liší.

Týmy Citroën vytvořily koncepční vůz dominující silnici, s vysoko posazenými sedadly, takže má posádka hned po nastoupení do vozu pocit, jako by mohla bez jakýchkoliv omezení doslova přeletět silnici a ovládnout ji. Vzduchotěsné dveře, které se otevírají proti sobě a nemají mezi sebou středový sloupek, poskytují výjimečný přístup bez jakéhokoliv omezení, tedy velmi snadné nasedání i vystupování. Oči jsou vůči zemi v podobné výšce jako u současných SUV; výhled, držení těla a snadné nastupování výrazně přispívají k pohodlí.

Interiér koncepčního vozu 19_19 Concept tvoří čisté a čitelné geometrické tvary bez kudrlinek. Používá teplé syté barvy, se základní modrou a červenou barvou. Navazuje na pojetí interiéru koncepčního vozu Ami One Concept, díky 3D tkanině se vnímání kabiny pohybuje mezi modrou, červenou a fialovou. Po celé kabině, od podlahy po strop, je na různých úrovních použitá stejná tkanina.


• SPECIFICKÝ SVĚT PRO KAŽDÉ SEDADLO, KOMFORT NA PŘÁNÍ

ODPOVĚĎ NA MÍRU KAŽDÉMU ČLENU POSÁDKY
Každé místo v kabině je zpracováno tak, aby poskytovalo jedinečný individuální zážitek, každý cestující si vybere svůj vlastní cestovní prožitek. Cesta není omezující, nýbrž potěšující: člověk se cítí v autě jako doma, líbí se mu v něm trávit čas, je to čas odpočinku, pohody - čas, který je více užitečný než ztracený nebo protrpěný. Cestující, ať už se jedná o rodinné příslušníky, přátele, kolegy nebo posádku využívající spolujízdu, cestují společně, mají možnost zůstat ve své bublině nebo si je měnit: jde o nové zážitky z cestování. Čas, kdy měl řidič výsadní královské místo v kabině, je nyní u konce. Všichni cestující mají nyní k dispozici různá specifická místa splňující různá přání a mohou si zvolit vlastní komfort. Jde opravdu o zážitek na míru: uvnitř koncepčního vozu 19_19 Concept si můžete přečíst knihu, listovat časopisem, hrát videohru, objednat si jídlo, poslouchat nebo sdílet hudbu, sledovat film ... a řidič může dokonce i řídit, pokud si to přeje!

MÍSTO ŘIDIČE: KOMFORT A PODPORA ZA VŠECH OKOLNOSTÍ
Místo řidiče je určeno pro řízení, pro maximálně intuitivní řízení a jízdu se zjednodušenými ovládacími prvky. Aby bylo řízení pohodlné a příjemné, je sedadlo řidiče vybaveno hrubou ochrannou konstrukcí, do níž je vsazena velmi pohodlná, měkká a obepínající sedací část, jako velký tlustý polštář naroubovaný do konstrukce. Sedadlo je moderně vyhloubené na úrovni opěradla a velké sonifikované opěrky hlavy. Řidiči to umožňuje velmi pohodlné držení těla a život mu usnadňují prvky, jako je head-up displej na čelním skle s rozšířenou realitou, který mu poskytuje potřebné informace pro klidné řízení.

POHOVKA, VÝBĚROVÉ MÍSTO PRO SPOLUCESTUJÍCÍHO VPŘEDU
Sedadlo spolujezdce vepředu je dokonalým prostorem určeným pro cestování a relaxaci, z něhož čiší klid a harmonie. Cestující v pololežící poloze se může soustředit na jakoukoliv jinou činnost než na sledování silnice, jak by to mohl dělat v Business Class na dálkovém letu. Cestu si může vychutnat v poloze, která se v autě nevidí, rozvalovat se, natáhnout si nohy a užívat si pohodlí jako doma. Pohovka je opatřená motorizovanou zvedací opěrkou pro nohy, což připomíná sedadlo spolujezdce Relax ve voze C4 SpaceTourer, ale jde ještě dál a zasahuje až do nábytkového designu. Citroën porušuje principy a naprosto přesahuje svět automobilů. Nabízí především válcovitou sonifikovanou opěrku hlavy se zadní výztuží. Pohovka zaujímající kultovní a symbolické místo v kabině, je vyrobena ze stejného materiálu jako zbytek kabiny, ale je v jiné barvě: bílé s šedými odstíny.

VZADU sofa JAKO NA PALUBĚ LODI
I vzadu jsou cestující hýčkáni, sedadla vytvářejí gauč sahající až do zavazadlového prostoru, jako sluneční paluba na jachtě. Povrch všech prvků je ze stejného materiálu: sedadla a opěradla, strop, kufr: výsledkem je příjemný, intimní a dynamický příkrov komfortu. Do pletiva z červené pružné tkaniny uspořádané ve tvaru šípů na způsob houpací sítě je možné položit si hlavu a rozvalit se a současně lze snadno dosáhnout do zavazadlového prostoru. Na tomto sofa se cestující na zadních sedadlech cítí jako v bavlnce, je to útulný koutek s vlastní zvukovou bublinou, kterou se mohou izolovat od posádky vepředu. Pro ještě útulnější pocit je celá zadní část pokryta mikroperforovaným modrým motivem, díky němuž mohou osoby uvnitř vidět ven, aniž by byly samy viděny. Nad cestujícími vzadu jsou rozmístěny lampičky pro čtení, díky nimž mají ideální jas bez ohledu na okolnosti. Tyto lampičky navazující na vnější LIDARy vyzdvihují použité technologie.


• KABINA ZDALEKA PŘESAHUJÍCÍ SVĚT AUTOMOBILŮ

Kabina koncepčního vozu 19_19 Concept je opravdu koncipována jako mobilní obývací pokoj. Každý tradičně automobilový prvek je zde přepracován v duchu absolutního komfortu, cestování a mobility. Principy jsou převráceny, karty znovu zamíchány. Čas strávený v autě lze nyní přirovnat ke skutečnému odpočinku.

VZDUŠNÁ PALUBNÍ DESKA: NOSIČ ZÁBAVY
Palubní deska koncepčního vozu 19_19 Concept je zjednodušena na maximum, důležitý je volant a osobní asistent. Pod palubní deskou je skleněná plocha, bez jakéhokoliv okraje, která se může proměnit v promítací plátno pro radost a zábavu cestujících. Hladká a plochá plocha je nasměrována k cestujícím a vytváří kontinuitu mezi vnějším a vnitřním prostorem. Plovoucí prolamovaná deska umožňuje široký výhled ven, ve spodní části ponechává místo pro zcela transparentní prosklenou plochu. Pod palubní deskou je tak možné z kabiny sledovat, jak pracuje odpružení, a pozorovat silnici pod vozem, což vyvolává dojem letu nad silnicí jako ve vrtulníku. Tento dojem posiluje textilní čalounění pronikající bez přerušení celým interiérem jako létající koberec. Techničtější oblasti, které nejsou pokryté tkaninou, mají hrubozrnný povrch s motivem stylizovaných šípů, který prostor oživuje a dodává mu ještě více charakteru, současně odkazuje na exteriér, čímž posiluje grafickou a formální kontinuitu mezi exteriérem a interiérem, které odděluje sklo.

OSOBNÍ ASISTENT, OŽIVLÝ BAREVNÝ OZDOBNÝ VÁLCOVITÝ PŘEDMĚT
Čistá palubní deska klade vedle volantu důraz na tzv. Osobního asistenta, což je oživlý grafický válcovitý předmět, který se vertikálně pohybuje nad a pod palubní deskou, podle toho, jaký režim řízení si řidič zvolí. Jde o ozdobný, ale rovněž interaktivní prvek, který přirozeně navazuje kontakt s řidičem a posádkou, stává se nedílnou součástí zařízení a pátým cestujícím v kabině.

VOLANT, ZATAŽITELNÝ DESIGNOVÝ PRVEK ODKAZUJÍCÍ NA HISTORII
Volant zůstává na místě, aby mohl řidič v případě potřeby převzít kontrolu nad vozidlem, ale koncepční vůz 19_19 Concept je schopen jet v autonomním režimu bez dozoru řidiče. Po nastavení autonomního režimu je stejně jako pedálové ústrojí zatažitelný, takže řidič získá více prostoru, může si udělat pohodlí a užít si cestu. Originalita volantu tkví v jeho tvaru, protože je plovoucí, jde o nové pojetí jednoramenného volantu. Rameno je v horní části, takže ruce se mohou pohybovat podél volantu, aniž by ve spodní části narazily na překážku. Originalita volantu tkví rovněž v použitých materiálech, protože je vytvořen z minerální pryskyřice mramorového vzhledu, je na povrch teplý pro originální, luxusní a autentický dojem. Ve středu je displej, na němž defilují jednotlivé generace loga Citroën v průběhu let a volant je tak přechodem mezi minulostí a budoucností. Displej má jen jednu pozici, po otočení volantu zůstává v horizontální poloze, jako odkaz na volanty s pevným středem, které byly pro vozy Citroën typické. Aby se vyhovělo pravidlům o nerozptylování řidiče, posuv log se šípy se po rozjetí vozu zastaví.

DVEŘE A ODKLÁDACÍ PŘIHRÁDKY JAKO PRAKTICKÝ A DŮMYSLNÝ PRVEK ZAŘÍZENÍ INTERIÉRU
Přední dveře mají obrácené otevírání, a to na pravé i na levé straně, a díky absenci středového sloupku poskytují všem cestujícím optimální přístup do kabiny. Styl dveří je velmi čistý a lehký, interiér je proto vzdušný a jsou zdůrazněny jednotlivé možnosti sezení. Dveře jsou potaženy stejným čalouněním jako kabina, což posiluje dojem útulnosti, jednotlivé odkládací přihrádky ve dveřích nebo na středové konzole jsou pojaty jako plnohodnotné objekty, kontrastující se zbytkem svým materiálem i tvarem. Středová konzola a odkládací přihrádky ve dveřích jsou ze stejného teplého a masivního materiálu jako volant a představují čisté, masivní, silné a grafické předměty. Mají v sobě zabudované velké červené štěrbiny určené pro vystavení artefaktů, časopisů, magazínů nebo uměleckých děl, jako ve skutečném obývacím pokoji, a jsou ozdobeny logem Origins jako připomínkou stého výročí značky.

ZVUKOVÝ KOMFORT PRO CESTOVÁNÍ V BUBLINĚ
V kabině zaslíbené pohodlí cestujících byla akustika a zvukový komfort zpracovány tak, aby mohl mít každý cestující svou vlastní zónu intimity, svou vyhrazenou osobní zvukovou bublinu. Mapping umožňuje, aby se zprávy vysílané vozidlem odesílaly přímo dotčené osobě, aniž by rušily ostatní, zatímco zoning umožňuje totální individualizaci obsahu, takže každý cestující je nezávislý na ostatních, aniž se vzájemně rozptylují.

MIMOŘÁDNÉ PROSVĚTLENÍ
Zcela prosklená kabina představuje světelný kokon s výjimečným výhledem všemi směry a pro celou posádku. Ta si ani neuvědomuje, že jde o panoramatickou prosklenou kapsli a vychutnává si zcela zblízka živly a přírodu. Její členové mohou například v naprostém pohodlí, v pozici, která jim vyhovuje, pozorovat hvězdy. Výhled je větší i směrem dolů, kdy cestujícím vepředu ubíhá silnice pod nohama jako ve vrtulníku, a směrem do stran, neboť lišty dveří jsou rovněž prosklené.



A. TECHNOLOGICKÝ PŘEDMĚT VE SLUŽBÁCH KOMFORTU

Nedílnou součástí strategie značky je program Citroën Advanced Comfort®, moderní a inovativní přístup ke 100% komfortu. Zohledněny jsou všechny složky vytvářející komfort, od komfortu jízdy po komfort mysli, aby byla cesta stále příjemnější a uvolněnější.


• ODPRUŽENÁ KABINA DÍKY TLUMIČŮM A PNEUMATIKÁM GOODYEAR

NOVÁ ETAPA PRO TLUMIČE S PROGRESIVNÍMI HYDRAULICKÝMI DORAZY®
Existuje-li značka, která posunula vývoj odpružení až na dřeň, a která neustále inovuje a nabízí svým zákazníkům stále větší pohodlí, je to Citroën. Tlumiče hrají klíčovou roli pro odpružení, jízdní stabilitu a celkový komfort vozu.

Koncepční vůz 19_19 Concept se prezentuje jako pokračování, jako logické vyústění 100 let komfortu odpružení. Je důstojným nástupcem modelu Xantia Activa, který dokázal eliminovat náklony v zatáčkách, je opatřen inteligentním odpružením, inteligentním aktivním řízením umožňujícím jízdu jako na létajícím koberci, s aktivním čtením silnice, pro jízdu bez sebemenšího otřesu. Tento systém doplňuje tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy®, které jsou již k dispozici u C4 Cactus a SUV C5 Aircross. Nejdůležitějším cílem je poskytnout cestujícím dojem úplného odpojení od silnice, jako by letěli nad silnicí, aniž by cítili nárazy a jiné nepříjemné vjemy zvenku. Dojem z koncepčního vozu 19_19 Concept je dojem z vozu zavěšeného nad vozovkou, s kyvadlovým systémem, který zaručuje cestujícím mimořádný komfort bez ohledu na jejich pozici při jízdě a činnost během cesty a zahlazuje pocity při projíždění zatáček. Díky práci tlumičů se kola oddálí od kabiny, která zůstává zcela stabilní, bez pohybu, takže posádka je dokonale izolována od silnice a okolního světa, v jakési komfortní bublině, aby mohla co nejlépe těžit z nových možností, které přináší autonomní řízení.

PNEUMATIKY PRO MAXIMÁLNÍ KOMFORT
Dalšími prvky, které přispívají ke komfortu odpružení, jsou kola a pneumatiky, které hrají zásadní roli, protože vytvářejí jedinečné spojení se silnicí. Kola s pneumatikami vyvinutými firmou Goodyear posilují komfort svou důmyslnou a inovativní koncepcí. Pneumatiky jsou prediktivní, díky systému inteligentních senzorů, které přenášejí různé informace a pomáhají tak řídicím systémům autonomního řízení, vnímají silnici a meteorologické podmínky a umožňují koncepčnímu vozu 19_19 Concept určit optimální autonomní režim jízdy, současně ovlivňují rychlost, brzdění, chování při jízdě a stabilitu. Pneumatiky byly navrženy tak, aby izolovaly posádku od vnějšího hluku, zejména hluku odvalování. Běhoun díky porézní textuře, která jako přírodní houba pohlcuje otřesy a snižuje hluk, působí jako fleecový filtr mezi vozovkou a kabinou a zajišťuje funkci protihlukové stěny.


• INTUITIVNÍ A PROAKTIVNÍ ASISTENT

Komfort na palubě koncepčního vozu 19_19 Concept není dán jen komfortem odpružení, sedadel nebo akustickým komfortem, ale jeho konkrétním vyjádřením je rovněž intuitivní proaktivní technologie, která přináší klid do každodenního řízení a cesty jsou díky ní klidné, pokojné či podle přání dokonce hravé, a dále proaktivní Osobní asistent, který je vybaven umělou inteligencí, a jehož cílem je ještě více zvýšit pohodlí na palubě. Interiér koncepčního vozu 19_19 Concept je vizuálně velmi střídmý, takže i on přispívá k překračování klasických principů automobilu, nepoužívá dotykové displeje nebo tlačítka, je vybaven projekčními a vizualizačními plochami, odkazujícími na dědictví značky Citroën, a displeji ve dveřích. Osobní asistent, který pro snadnější používání spravuje veškeré interakce na palubě, předvídá potřeby členů posádky a navrhuje různé kroky ještě předtím, než cestující vyjádří svá přání. Umožňuje na maximum omezit počet interakcí, které budou muset cestující provést: je to skutečný mozek, opravdové nervové centrum vozu. Proaktivní a prediktivní Osobní asistent může nabídnout alternativy k počáteční cestě, objížďku za účelem návštěvy zajímavého místa, které dříve posádka hledala na internetu, přestávku v příjemném místě nebo návštěvu renomované restaurace v okolí.

Osobní asistent má na přístrojové desce dvě polohy. Když řidič řídí, je Osobní asistent v dolní části pod palubní deskou, v doprovodném režimu, zůstává aktivní a proaktivní, ale řízení nepřebírá. Řidič nevidí na zadní projekční plochu, jsou dodržena pravidla o nerozptylování řidiče a je zajištěno bezpečné řízení. Projekční plocha pod přístrojovou deskou je pak vyhrazena pouze cestujícím, kteří si mohou odpočinout při sledování filmu. V autonomním režimu se volant, pedály a sloupek řízení zasunou, sedadlo řidiče se odsune pro větší pohodlí nohou a Osobní asistent se přesune nad palubní desku a přebírá kontrolu. Stává se supervizorem a projekční plochu pod přístrojovou deskou uvolní pro každého včetně řidiče, z něhož se stává ve voze v autonomním režimu cestující.


• SYSTÉM ROZPOZNÁVÁNÍ ŘEČI V PŘIROZENÉM JAZYCE OD FIRMY SOUNDHOUND INC

Pomocí jednoduché věty lze s vozidlem komunikovat, vybírat seznam skladeb, pouštět filmy, videohry nebo aplikace, měnit teplotu v kabině, nastavovat světla, volat nebo posílat zprávy. Animovaný Osobní asistent ve formě válcového totemu na palubní desce navazuje kontakt s řidičem, je vybaven systémem rozpoznávání řeči v přirozeném jazyce, který vyvinula firma SoundHound Inc, start-up ze Silicon Valley a strategický partner skupiny PSA. Tato technologie, kterou budou vybaveny nové modely skupiny PSA a tím spíše budoucí modely Citroën, je založena na technologii „Deep Meaning Understanding“, která je jedinou technologií schopnou okamžitě reagovat na několik otázek v jedné větě, jako by to udělal člověk. Tato unikátní technologie využívá nejrychlejší rozpoznávání řeči na světě a dokonale rozumí přirozené řeči v přibližně 40 jazycích.

Když je Osobní asistent vyvolán hlasovým příkazem „Hello Citroën“, jeho barevné rozhraní ožije prostřednictvím vertikální grafiky v modré, červené a bílé barvě v souladu s barvami kabiny a s výrazně čtvercovou typografií náměstí. Během úvah a slovních projevů Osobního asistenta se spouští grafické animace a Asistent tak vizuálně vstupuje do kontaktu s posádkou.


• NEVÍDANĚ SNADNÉ ŘÍZENÍ

19_19 Concept byl navržen tak, aby řidičům usnadnil život bez ohledu na jízdní podmínky. 19_19 Concept může díky pokročilým technologiím autonomního řízení převzít kontrolu nad vozidlem a automaticky řídit a řidič se pak může věnovat věcem, které se řízením netýkají. Jakmile však řidič řízení převezme, protože to vyžaduje silniční infrastruktura, nebo prostě jen proto, že má chuť řídit, má k dispozici řadu systémů a zařízení pro usnadnění řízení a pro zajištění bezpečnosti a klidu za volantem. V obou režimech řízení může být řidič i posádka v naprosté pohodě, duševní zátěž je omezena tak, aby si posádka mohla cestu užít, mohla se bavit, sdílet zážitky, smát se, uvolnit se a aby dorazila na místo určení ve skvělé formě, bez napětí a v pohodě.

HEAD-UP DISPLEJ A ROZŠÍŘENÁ RELITA
19_19 Concept, jehož palubní deska je velmi střídmá, zobrazuje všechny informace o jízdě ne na digitálním panelu nebo přístroji před řidičem, ale v jeho zorném poli, a to díky vyspělému systému projekce přes čelní sklo jako ve stíhacím letounu, podobně jako ve voze C6. Toto zobrazení přes čelní sklo pomáhá řidiči prostřednictvím zařízení s rozšířenou realitou, které mu poskytuje nejrelevantnější informace na nejlepším místě, například pokyny k navigaci přímo na silnici, se šipkami umístěnými přímo na vozovce, takže trasa je ještě přehlednější, včetně upozornění na slepé cesty či na nebezpečí, kterým je třeba se vyhnout.

AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ
Koncepční vůz 19_19 Concept je dokonalým ztělesněním blízké budoucnosti automobilů, přebírá některé fáze řízení, například při jízdě po dálnici nebo v dopravních zácpách. Řidič se může nechat zcela bezpečně řídit vozidlem. Pokud si to přeje, například když chce řídit pro potěšení, může řízení kdykoliv převzít. Někdy to může být nutné, například v provozu v přetížených městských centrech.

19_19 Concept je tedy vůz, který můžete řídit sami, a současně i autonomní vozidlo: řidič se může rozhodnout, že řízení předá autu a bude odpočívat a užívat si cestu. Ovládání vozu zůstává prostřednictvím Osobního asistenta, který komunikuje se všemi cestujícími, 100 % dostupné hlasem. Cesta tedy může probíhat v klidu, pohodě, bez jakýchkoli omezení, řidič již nemusí dohlížet a může si užívat čas, který má k dispozici.

TO NEJLEPŠÍ Z ELEKTRICKÝCH TECHNOLOGIÍ PRO MOBILITU BEZ OMEZENÍ
Koncepční vůz 19_19 Concept, který je futuristický, prospektivní a realistický, využívá 100% elektrický pohon, který dokonale zapadá do strategie energetické transformace Citroënu. Výkonný a rychlý 19_19 Concept dosahuje zrychlení 0-100 km/h za 5 vteřin, jeho maximální rychlost je 200 km/hod. Pomocí baterií 100 kWh, pohonu všech čtyř kol a kombinace dvou motory (jeden vepředu, druhý vzadu) vyvíjí točivý moment 800 Nm, výkon dosahuje 340 kW, dojezd podle protokolu WLTP je 800 km autonomie dle protokolu WLTP, pro volný pohyb bez omezení.

Pro větší plynulost a komfort nabízí 19_19 Concept ultrarychlé nabíjení (dojezd 600 km obnovený za 20 minut). Koncept nabízí i možnost pohodlného nabíjení bez kabelů, protože ho lze dobíjet indukcí, kdy se baterie mohou dobíjet i přímo při jízdě, pokud to umožňuje silniční infrastruktura. 19_19 Concept je vůz vhodný pro všechny cesty, pro toulání po venkově, na dovolenou v horách i na víkend u moře . Koncepční vůz převrací trend elektromobilů s omezeným polem působnosti a naprosto rozšiřuje rozsah možností.

„Citroën v roce svého stého výročí deklaruje, že i v budoucnu bude klást důraz na dva ze svých základních principů, které vytrvale stojí za úspěchem celé jeho modelové řady. Je to odvážný styl a komfort na úrovni 21. století – Advanced Comfort, které ztělesňují především 4 místa, z nichž každé má svou vlastní atmosféru, 100% elektromotor, Osobní asistent a technologie autonomního řízení. "

Xavier Peugeot, produktový ředitel Citroën




ROZMĚRY
• Délka: 4 655 mm
• Šířka: 2 240 mm
• Výška: 1 600 mm
• Rozvor: 3 100 mm
• Průměr kol: 913 mm
• Pneumatiky Goodyear: 255/30 R30

TÝM DESIGN CENTRA CITROËN
• Šéfdesignér pro exteriér: Frédéric Duvernier
• Design exteriéru: Romain Gauvin
• Šéfdesignér pro interiér: Jean-Arthur Madelaine-Advenier
• Design interiéru: Raphaël Le Masson, Jérémy Lebonnois
• Design barev a materiálů: Hélène Veilleux, Aude Renon
• HMI Design : Nicolas Michel, Dominique Liegey

Top