CITROËN JE S VÁMI - AUTOSALONY OTEVŘENY OD 20. DUBNA

VÍCE

Budete přesměrováni za vteřin

HISTORIE KOMFORTU CITROËN - 2. díl: životní komfort

HISTORIE KOMFORTU CITROËN

2. DÍL: ŽIVOTNÍ KOMFORT

  • Pojem komfortu je již více než 100 let pro vozy Citroën zcela zásadní.
  • Program Citroën Advanced Comfort®, který je klíčovým prvkem vývoje současných modelů, představuje komplexní, moderní a multisenzorický přístup ke komfortu, jenž prostor pro cestující vnímá jako interiér domu. Jeho cílem je, aby byla každá cesta na palubě Citroënu stejně pohodlná jako posezení doma v obývacím pokoji. Program se opírá o 4 hlavní pilíře:
    • jízdní komfort pro pocit jako v bavlnce
    • životní komfort díky praktickému  a funkčnímu interiéru
    • uživatelský komfort s intuitivními technologiemi pro zjednodušení života,
    • duševní komfort při pobytu v útulné prosvětlené atmosféře, se vším na svém místě.
  • Jde o 4 hlavní oblasti diferenciace modelů značky, již je dosahováno díky exkluzivním inovacím, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® nebo sedadla Advanced Comfort. Tyto technologie jsou nyní přístupné široké veřejnosti.
  • S těmito 4 pilíři se nyní můžete seznámit ve čtyřdílném seriálu -  prostřednictvím konkrétních příkladů z historie značky Citroën. Dnes 2. díl  - životní komfort. 

 

comfort

 

ŽIVOTNÍ KOMFORT: PRAKTICKÝ A FUNKČNÍ INTERIÉR

 

PROSTOR NA PALUBĚ A MODULARITA

Komfort Citroën je rovněž vyjádřením pojmu praktičnosti a všestrannosti pro snadnější a příjemnější řízení i cestování. Čím jednodušší bude běžné používání automobilu, tím příjemnější a pohodlnější bude vůz pro majitele. Vývoj vozů, které nabízejí maximální „životní komfort“ je otázka, která prostupuje celou historií značky Citroën.

 

Citroën dlouhodobě zdůrazňuje výhody přizpůsobivého uspořádání sedadel, maximálního prostoru v kabině a velkého úložného prostoru. V roce 1923 nabídl Type B2 kupujícím možnost volby mezi více sedadly nebo větší kapacitou zavazadlového prostoru, což představovalo první pokus o praktickou modulární kabinu. Type C3 „Torpédo“ byl dvoumístný, třetí sklopné sedadlo bylo umístěno za řidičem, takže bylo možné přepravovat více zavazadel, nebo více cestujících. V roce 1924 byla představena nová konfigurace se třemi sedadly označovaná „Trèfle“, třetí sedadlo bylo napevno umístěno uprostřed kabiny za dvěma předními sedadly a z obou stran ho obklopoval úložný prostor.

 

comfort

Během třicátých let i později nabízel model Traction Avant různá uspořádání sedadel. Patřil mezi ně i sedmimístný model s dlouhým rozvorem a variantou se zadními výklopnými dveřmi, takže šlo pravděpodobně o první sériově vyráběný hatchback na světě.

 

Dokonce i model 2CV v „základní“ verzi byl moderní svým zavěšením kol, konstrukcí a adaptabilní modulární kabinou. Díky odnímatelným sedadlům, stahovací střeše, rovné podlaze a rozšiřitelnému prostoru pro zavazadla lze na model 2CV pohlížet jako na auto, které zahájilo trend funkčního či technického uspořádání kabiny – a to již před více než půl stoletím.

 

Jak DS, tak CX byly nabízeny ve verzi kombi, s maximálním životním komfortem a důmyslným uspořádáním sedadel, dlouho před nejnovějšími trendy šesti nebo sedmístných vozů. CX Familiale byl ve své třídě jedinečný a jeho konkurentům trvalo mnoho let, než ho dohnali.

 

Citroën také vyrobil řadu jedinečných koncepčních modelů prezentovaných na autosalonech, jejichž hlavní snahou bylo dosáhnout co nejlepšího komfortu. Dokonalým příkladem je koncepční vůz Citroën Karin z roku 1980. Tento trojsedačkový model ve tvaru pyramidy postavený z kompozitních materiálů přišel s novými nápady týkajícími se úložných prostor, tvarovaných sedaček a nádherné ovládací konzoly na volantu s dotykovými ovládacími prvky. Podobné nápady se dnes uplatňují u sériových vozů značky.

 

V novější době se pozornost zaměřila na ergonomii a na začlenění funkčního uspořádání kabiny. Značka Citroën byla vždy oblíbená jako značka rodinných vozů, pro které je funkční aspekt důležitý: víceúčelové rodinné vozy patří v posledních letech mezi nejprodávanější modely značky. Vozy Citroën prošly celou řadou inovací: od vyjímatelných sedadel, přes adaptabilní uspořádání sedadel, sklopitelná zadní opěradla po otočná přední sedadla.

 

Zatímco největší modely značky nabízejí osm nebo dokonce devět sedadel, menší modely, jako jsou ZX a C2, mají zadní sedadla, která lze posouvat dopředu nebo dozadu a vytvářet tak více prostoru pro cestující nebo zavazadla. Malý vůz C2 nabízel i sklopná sedadla pro cestující vzadu, což je u tak malého vozu vzácné.

Vozy Citroën nabízejí pro snadnější pobyt na palubě pokročilou a důmyslnou modularitu, která posiluje pocit velkorysého prostoru na palubě. Podílejí se na ní zejména:

  • 3 samostatná podélně posuvná a sklopná sedadla ve 2. řadě s nastavením sklonu opěradla u vozů SUV C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer a C5 Aircross,
  • 3 samostatná sklopná sedadla ve 2. řadě u modelu Berlingo,
  • 2 sklopná sedadla ve 3. řadě u vozu Grand C4 SpaceTourer,
  • podélně posuvná zadní lavice dělená na 2 části se sklopitelnými opěradly u SUV C3 Aircross,
  • možnost sklopení opěradel u sedadel 3. řady do polohy stolek nebo jejich vyjmutí u modelu Berlingo,
  • možnost sklopení opěradel u sedadel 2. a 3. řady do polohy stolek nebo jejich vyjmutí u vozu SpaceTourer,
  • možnost získání rovné podlahy po sklopení nebo vyjmutí zadních sedadel u modelů SUV C3 Aircross, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, SUV C5 Aircross, Berlingo a SpaceTourer,
  • možnost sklopení opěradla sedadla spolujezdce do polohy stolek pro přepravu zvláště dlouhých předmětů u vozů SUV C3 Aircross, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, Berlingo a SpaceTourer.

 

ÚLOŽNÝ PROSTOR

 

comfort

 

Citroën často přinášel nová řešení otázky uspořádání kabiny, aby vyhovovala potřebám moderních rodin. Ať už jsou to speciální kapsy a kapsičky, zásuvky pod sedadly, velké odkládací schránky nebo úložný prostor ve stropu podobně jako v letadle, designéři společnosti Citroën vždy nabízeli zákazníkům něco navíc.

 

Citroënu nikdy nechyběla fantazie, pokud jde o nové možnosti kabiny. Řada vyspělých řešení nabízených v koncepčních vozech Citroën se nyní stala realitou v sériových automobilech výrobce. Oblíbeným tématem značky byla odjakživa uživatelská přívětivost, kterou reprezentují otočná sedadla pro snadnější nastupování a vystupování, skryté přihrádky, zapuštěné úložné prostory ve dveřích či palubní desky s odnímatelnými přihrádkami.

 

Potenciál malých odkládacích prostorů se objevil již u vozu Type C z roku 1923, ostatní modely Citroën pak přicházely s inteligentními řešeními otázky praktičnosti kabiny. Na tuto snahu přímo navázal model 2CV se svým plně přizpůsobitelným úložným prostorem pro větší praktičnost. Koncepční vůz Karin, vystavený na pařížském autosalonu v roce 1980, měl ve dveřích odnímatelné odkládací přihrádky. CX byl vybaven velkou přihrádkou na palubní desce, zatímco XM a mnoho dalších vozů Citroën mělo na palubní desce před sedadlem spolujezdce umístěnou velkou schránku s horním otevíráním pro snazší přístup. Pozdější modely GS byly k dispozici s odnímatelnou odkládací schránkou, kterou bylo možné připevnit na palubní desku nebo na dveře, či dokonce použít jako kufřík. Později v roce 2003 představil model C2 na svou třídu unikátní rozdělené zadní výklopné dveře zavazadlového prostoru, které měly malou přihrádku ve spodní části dveří, kam bylo možné odložit menší předměty a zabránilo se tak jejich pohybu v kufru.

 

 

 

Model Berlingo, který se představil ve formě trojice koncepčních vozů na pařížském autosalonu v roce 1996, znamenal začátek nové éry praktického úložného prostoru. Citroën zde představil tři modely: Coupé de Plage, Berline Bulle a Grand Large, aby ukázal na jejich možnosti převážení sportovního vybavení v nákladovém prostoru (například surfařských prken nebo lyží) a představil interiér koncipovaný pro rodinu, s adaptabilním odkládacím prostorem v kabině. V době prodeje modelu Berlingo, jehož sériový model byl inspirován verzí Grand Large, značka uvedla adaptabilní úložný prostor „Modutop“ připevněný ke stropu. Modutop zvětšil úložnou kapacitu pro cestující o 170 litrů a byl ideální pro uložení všech věcí, které může rodina potřebovat, aby se nenudila na dlouhých cestách.

 

V aktuální modelové řadě se i dnes používají tyto prvky:

  • Modutop nové generace u modelu Berlingo, systém stropního úložného prostoru s průsvitným obloukem přístupný všem cestujícím a střešní úložný prostor přístupný ze zadních sedadel nebo ze zavazadlového prostoru
  • velká uzavřená schránka před sedadlem spolujezdce Top Box s širokým víkem u vozů C4 Cactus a Berlingo
  • odkládací přihrádky na palubní desce, nad centrálním displejem před sedadlem spolujezdce u modelu SpaceTourer
  • velký odkládací prostor pod loketní opěrkou mezi předními sedadly u SUV C5 Aircross
  • velká úložná schránka ve středové konzole u vozů C4 SpaceTourer a Grand C4 SpaceTourer

 

Top