Budete přesměrováni za vteřin

HISTORIE KOMFORTU CITROËN

HISTORIE KOMFORTU CITROËN

1. DÍL: JÍZDNÍ KOMFORT

  • Pojem komfortu je pro vozy Citroën zcela zásadní již více než 100 let
  • V současném období nouzového stavu, kdy se každý z nás obrací sám k sobě, se Citroën vrací k programu Citroën Advanced Comfort®. Programu, jehož cílem je přivést design vozů Citroën k jednotnému typu komfortu, který se stal podpisem značky.
  •  Program Citroën Advanced Comfort®, který je klíčovým prvkem vývoje současných modelů, představuje komplexní, moderní a multisenzorický přístup ke komfortu, jenž prostor pro cestující vnímá jako interiér domu. Jeho cílem je, aby každá cesta na palubě Citroënu byla stejně pohodlná jako posezení doma v obývacím pokoji. Program se opírá o 4 hlavní pilíře:
    • jízdní komfort pro pocit jako vbavlnce,
    • životní komfort díky praktickému a funkčnímu interiéru,
    • uživatelský komfort s intuitivními technologiemi pro zjednodušení života,
    • duševní komfort při pobytu v útulné prosvětlené atmosféře, se vším na svém místě.
  • Jde o 4 hlavní oblasti diferenciace modelů značky, které je dosahováno díky exkluzivním inovacím, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® nebo sedadla Advanced Comfort. Tyto technologie jsou nyní přístupné široké veřejnosti
  • S těmito 4 pilíři se nyní můžete seznámit ve čtyřdílném seriálu -  prostřednictvím konkrétních příkladů z historie značky Citroën. Dnes 1. díl  - jízdní komfort.

 

JÍZDNÍ KOMFORT: CÍTIT SE JAKO V BAVLNCE

 

ZAMĚŘENÍ NA KOMFORT OD POČÁTKU

 

U vozidel Citroën je jízdní komfort zásadním pojmem. Komfort vnímáte ihned po usednutí do vozu, z měkkého odpružení a útulných sedadel, které vzbuzují dojem, že jste se ocitli v bavlněném kokonu izolovaném od silnice. Vozy Citroën jsou z hlediska komfortu považovány ve svých segmentech za referenční měřítka.

Citroën neustále usiluje o zavádění nových inovací, které zajišťují odizolování kabiny jeho automobilů od vnějšího světa. Pohodlně se cítící řidič znamená bezpečnější jízdu a stejně důležité je i pohodlí posádky. Citroën od samého začátku 

definoval standardy jízdního komfortu, vytvářel nové technologie a zaváděl nové funkce, aby byly kabiny jeho vozů co nejpohodlnější, nejútulnější a nejelegantnější.

 

Na počátku masového motorismu automobilům komfort chyběl. Příchod prvního skutečně masově vyráběného automobilu v Evropě v roce 1919, kterým byl Citroën Type A, znamenal příchod automobilu nabízejícího bohatší výbavu, větší komfort a nový luxus  jako např. startér, polstrované sedačky a elektrické osvětlení. Type A měl nový systém zavěšení kol, který využíval invertovaná čtvrteliptická pera, která fungovala vzájemně tak, že nebylo nutné použít tlumiče. Již v té době znamenalo řízení a stabilita vozů Citroën tu nejlepší úroveň komfortu.

 

André Citroën se stále snažil, aby byly jeho vozy ještě pohodlnější, a proto přišel v roce 1922 s vozem Citroën Type C. Chtěl, aby se cestujícím do auta snadno nastupovalo, čekala je tam pohodlná sedadla a nemuseli šplhat na rovnou tvrdou sedačku. Myslel dokonce i na řidičky a jejich preference – dávno předtím, než ostatní výrobci automobilů odhodili klapky mužského šovinismu. Type C ženy okouzlil snadným a lehkým řízením, do auta a z auta se v tehdejším oblečení snadněji nastupovalo a vystupovalo. Dokonce i dobová reklama na vozy Citroën se zaměřovala na kupující z řad žen.

 

Automobily Citroën nebyly francouzským zákazníkům známé jen svým komfortem. Na počátku dvacátých let 20. století se vozy Citroën používaly jako taxi nejen v Paříži, ale také v Londýně. Type C, kterého se vyrobilo více než 80 000 kusů, znamenal zpřístupnění motorismu širší veřejnosti a ve třicátých letech si vůz Citroën, tedy vůz značky, která byla proslulá svými komfortními vozy, objednal dokonce i papež Pius XI.

 

Modelová řada Citroën sahala od exkluzivních vozů až k malým rodinným automobilům, všechny však spojovalo stejné kritérium: inovace se objevovaly u každého vozu. V průběhu dvacátých let vyráběla společnost Citroën vozy s ocelovou karosérií, jako byl model B10, které měly tužší konstrukci, aby lépe izolovaly kabinu od silnice a okolí. Významnou inovací modelu B14 z roku 1926 byly nové servobrzdy, díky nimž bylo snadnější automobil zpomalit.

 

André Citroën si byl vědom toho, že klíčem k úspěchu je neustálé zlepšování komfortu. V roce 1928 společnost představila modely AC4 a AC6, oba s bohatou výbavou. V roce 1929 následoval sedan C6, jehož pevná karoserie ukrývala řadu podpůrných prvků řízení a luxusní výbavu pro posádku.

 

Citroën byl prvním výrobcem v Evropě, který montoval motory na gumové bloky, aby snížil vibrace uvnitř kabiny a vytvořil tím takzvaný „plovoucí motor“. Modely C4, C6 a Rosalie tento systém rychle využily a André Citroën díky svému marketingovému nadání zajistil, aby byl na všech vozech s plovoucím motorem umístěn znak představující labuť, symbol klidné plavby.

 

V éře luxusu a stylu tyto vozy vydláždily cestu k jedné z nejlepších inovací v oblasti pohodlí, bezpečnosti a řízení. V roce 1934 představil Citroën model, který nabízel takové množství nových prvků a funkcí, že okamžitě způsobil rozruch: šlo o model Traction Avant.

 comfort

TRACTION AVANT – PRVNÍ SÉRIOVĚ VYRÁBĚNÝ VŮZ SE SAMONOSNOU KAROSÉRII NA SVĚTĚ

 

Vůz Traction Avant byl prvním sériově vyráběným rodinným vozem s pohonem předních kol a samonosnou karosérií. Převratnou novinkou byla pevnější a bezpečnější svařovaná ocelová samonosná karoserie, která zcela změnila jízdní komfort a ovladatelnost. Pro konstrukci karosérie to znamenalo nové standardy torzní tuhosti, došlo k výraznému zlepšení kvality jízdy a zároveň k oddělení motoru od kabiny, čímž se snížil hluk a vibrace.

 

Model Traction Avant byl opatřen nezávislým zavěšením předních kol, moderním zadním odpružením a hydraulickými brzdami. Komfortní ergonomická kabina získala nový typ sedadel a plochou podlahu a díky absenci tunelu hnacího ústrojí vznikl větší pohodlnější prostor pro cestující na předních sedadlech.

 

U vozu se poprvé představily nové pneumatiky Michelin „Pilote“ s vyztuženými boky pro ještě lepší jízdní komfort. V roce 1937 se jednalo o první pneumatiku s nízkým profilem na světě, s hloubkou představující 80 % plochy běhounu, která zlepšila jízdní komfort a ovladatelnost.

 

Řidič tohoto vozu získal na sedan jedinečný zážitek z jízdy a řízení. Motor byl uložen nízko, pod pevnou a elegantní kapotou. Žádné vozidlo na světě nepředčilo model Traction Avant z hlediska jízdy a pohodlí.

 

Traction Avant natolik předběhl svou dobu, že zůstal ve výrobě více než dvě desetiletí. Na počátku padesátých let byla pak verze Traction Avant 15H prvním vozem s novým typem hydropneumatického odpružení. Později tento model nahradila novinka značky Citroën – legendární DS 19.

 

comfort 

HYDROPNEUMATICKÉ ODPRUŽENÍ

 

Model DS 19, který se představil v roce 1955 na autosalonu v Paříži, nabídl revoluční aerodynamickou karoserii, která snížila spotřebu paliva a hladinu hluku a zároveň zlepšila stabilitu. Skutečným technologickým pokrokem byl však hydropneumatický systém zavěšení vozu, který byl v té době zcela nevídaný. Tento systém dokázal odfiltrovat největší nerovnosti vozovky a vytvořit dojem jízdy na „létajícím koberci“.

 

Hydropneumatický systém zavěšení vytvářel „vzduchový polštář“, na kterém vůz jel. Zavěšení bylo vynálezem Paula Magèse. Zahrnovalo i čerpadlo poháněné motorem, jež vytláčelo pod vysokým tlakem kapalinu z minerálních olejů do „koulí“ naplněných inertním plynem. Na každém kole byly namontovány samonivelačních vzpěry. Systém, který nepoužíval pružiny, eliminoval tvrdost kovu vůči kovu. Stejný systém poháněl brzdy a řízení, a dokonce i měnil převodové stupně. Hydropneumatické zavěšení také umožnilo řidičům zvyšovat a snižovat výšku jízdy podle přání, takže se model DS mohl vydat na nezpevněné cesty, na blátivý, zasněžený či zledovatělý povrch. DS se dokonce mohla v případě defektu pneumatiky zdvihnout „na hever“.

Nejenže se vůz DS pohyboval jedinečným způsobem a izoloval posádku od otřesů a únavného „normálního“ chování klasického odpružení, ale neustále také udržoval stálou světlou výšku vozu, podélné kymácení v zatáčkách bylo pod kontrolou a trvale byla udržována konstantní aerodynamická rovnováha.

 

Jiní výrobci Citroën následovali, včetně značek Rolls-Royce a Mercedes-Benz, které se od něj inspirovaly a vybavily své vozy pneumatickým odpružením v průběhu dalších let.

 

Vlajková loď značky Citroën, model DS 19-23 nebyl jediný, který se soustředil na komfort. Ostatní modely Citroën, a to prémiové i běžné, ze zkušeností získaných při vývoji zavěšení kol také těžily.

 

Hydropneumatickým zavěšením kol bylo vybaveno dvoudveřové kupé SM, které kladlo důraz na komfort a styl a vyrábělo se v letech 1970 až 1975. Hydropneumatické zavěšení SM bylo přizpůsobeno pro třídu GT, které přineslo pevnější stabilitu a menší příčné kymácení a zároveň se mohlo pochlubit výjimečným komfortem.

 

Model GS, který se v roce 1971 stal Evropským autem roku, byl oslavován médii pro svou „limuzínovou“ jízdu a byl přirovnáván k nejpohodlnějším vozům na světě své doby. Citroën svůj slavný závěsný systém použil také u vozu CX, který získal ocenění Auto roku v roce 1975 a byl vyráběn v mnoha verzích, jako byla štíhlá luxusní verze „Pallas“, sportovní verze GTI a Turbo a model „Prestige“ s dlouhým rozvorem, který využívali prezidenti, VIP a celebrity po celém světě.

 

Svého vrcholu dosáhl hydropneumatický systém v devadesátých letech, kdy byla do systému přidána elektronika. Podvozek „Hydractive II“ u vozu XM přinesl jízdnímu komfortu více elektronického řízení a poté byl dále upraven pro vůz Xantia Activa, jehož odpružení chválili řidiči i motoristický tisk pro odstranění příčného i podélného kolébání. Pozdější řady Hydractive III+ C5 a C6 z poloviny prvního desetiletí nového tisíciletí ještě více posílily renomé značky Citroën a stanovily nové standardy jízdního komfortu.

 

V dnešní době zlepšují moderní technologie kvalitu jízdy vozů Citroën novými způsoby. Systém s tlumiči s hydraulickým odpružením™ (Progressive Hydraulic Cushions™ - PHC), který se používá u SUV C5 Aircross a vozu C4 Cactus, umožňuje zlepšit kvalitu odfiltrování nerovností. Zatímco konvenční závěsné systémy se skládají z pružin, tlumičů a mechanických dorazů, tlumiče s hydraulickým odpružením™ Citroën přidávají dva hydraulické dorazy z obou stran, jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Přítomnost těchto dorazů umožnila technikům nabídnout větší volnost u zdvihu kol, což přináší efekt létajícího koberce: auto letí nad deformacemi vozovky. Navíc při velkém rozpínání a stlačení hydraulické dorazy pohlcují a rozptylují energii, takže nedochází k odrazu.

 

comfort 

 

DOKONALOST VOZU PALLAS

Proslulá kvalita jízdy vozů Citroën a zlepšení snižování hluku a odstranění vibrací nejsou výsadou jen hydropneumatického odpružení. Pro jízdní komfort jsou také velmi důležité vlastnosti kabiny.

 

SEDADLA

 

Dokonce i konvenčnější modely Citroën mají sedadla, která nabízejí větší pohodlí než automobily jiných výrobců: sedadla jsou měkčí a poskytují dobrou podporu pro prevenci bolesti zad při dlouhých cestách.

 

Již ve 20. letech měly vozy Citroën luxusní sedadla. Později patřil mezi četné inovace vozu Traction Avant z roku 1934 nový design rámu sedadla a nový typ sedáku. Model 2CV jako první představil sedadla ve tvaru houpací sítě, která byla velmi pohodlná a odnímatelná. Citroën zvýšil jízdní komfort u vozu DS díky specifickým sedákům, jejichž pěna „Dunlopillo“ byla zvolena tak, aby odpovídala vlastnostem odpružení.

 

Pečlivě propracovaná sedadla Dunlopillo byla použita také pro pozdější modely, zejména vozy GS, CX, SM a BX: velmi pohodlná sedadla s měkkým polstrováním a podporou pro stehna i nohy a rovněž s bederním polstrováním. Citroën u těchto modelů použil luxusní speciální látku „Jersey“, která poskytuje větší komfort a přináší na spotřebitelský trh nové materiály. Sedadla těchto sedaček byla tak pohodlná, jak napovídal jejich vzhled.

 

CX Prestige byl s velkým prostorem pro nohy pro cestující na zadních sedadlech prvním vozem Citroën se zadními sedadly typu křesel, který čerpal inspiraci od soukromých tryskáčů, s vyvýšenými opěrkami pro nohy pro maximální pohodlí. Vozy SM nabízely v souladu se svou charakteristikou „grand tourer“ obepínající sedadla s koženým čalouněním, která byla navržená tak, aby cestujícím poskytovala oporu při cestách do jakékoli vzdálenosti. Pozdější model Citroën C6, který se vyráběl v letech 2006–2012, byl vybaven špičkovými zadními sedadly s elektrickým sklápěním. Cestující na zadních sedadlech mohli také posunout sedadlo spolujezdce vepředu a vytvořit si vlastní „salonek“. Vůz C4 Cactus zavedl koncepci předního sedadla typu sofa jako variantu lavic, které se dříve objevovaly v přední části vozů.

 

Citroën nikdy nepřestal navrhovat sedadla kombinující měkkost a oporu, se specifickými povrchovými úpravami, originálními funkcemi a posílenými bezpečnostními prvky, jako je nastavitelná bederní opěrka, sedadla s elektrickým masážním systémem, elektricky nastavitelné opěrky nohou, aby cestujícím nabídl cestující jízdní komfort na nejlepší úrovni.

 

Sedadla Advanced Comfort představující inovace v oblasti komfortu, která se na trhu poprvé objevila v roce 2018 u vozu C4 Cactus a dnes jsou k dispozici u SUV C5 Aircross nebo nového Citroënu C3, odkazují na legendární vozy značky okamžitým vizuálním komfortem sedáku s vrstvou pěny, jež cestujícím zaručuje velký komfort. Díky pěně s vysokou hustotou, která zlepšuje dobrou oporu těla při cestách, poskytují také větší dynamický komfort a komfortní držení těla.

 

 

KONTAKTY PRO NOVINÁŘE Benjamin Cohen – Tel.: +33 (0)6 74 64 31 29 – benjamin.cohen@citroen.com

Benjamin Demozay – Tel.: +33 (0)6 17 69 91 43 – benjamin.demozay@citroen.com

Veškeré kontakty Citroën pro novináře naleznete na http://fr-media.citroen.com/fr/contacts-list

 

 

Značka Citroën

Citroën je globální automobilová značka, která se od roku 1919 prosazuje jako populární značka v nejčistším slova smyslu: jejím hlavním zdrojem inspirace jsou lidé a jejich životní styl. Tento přístup je zachycen i v podpisu „Inspired By You“ a jeho vyjádřením je modelová řada spojující jedinečný design a příkladný komfort. Od ostatních nespecializovaných výrobců se odlišuje nabídkou osobitých služeb poskytovaných zákazníkům („Citroën Advisor“, „La Maison Citroën“ atd.). V roce 2019 značka prodala v 90 zemích světa celkem milion vozů.

stránky pro novináře: https://fr-media.citroen.com@CitroenFrance

Top