Podívejte se na obsah
CITROËN ë-C4 X ZVÍTĚZIL V TESTU DLOUHÉM 1 000 km
12/02/2024
  • Citroën se rozhodl vnést nové světlo do koncepce dojezdu a efektivity elektrického pohonu a pověřil světově uznávanou nezávislou skupinu UTAC, aby posoudila postavení modelu ë-C4 X v rámci konkurenčního prostředí a odpověděla na otázku: „Kterému elektrickému modelu trvá ujetí 1 000 km nejkratší dobu?“
 
  • V odpovědi na tuto praktickou otázku, kterou si klade každý zákazník při koupi elektromobilu a která rozhoduje o jeho schopnosti podnikat dlouhé cesty, se ukázalo, že v porovnání s modely Renault Mégane, Volkswagen ID 3 a MG ujel vůz ë-C4 X ve verzi s dojezdem 420 km tuto vzdálenost za nejkratší dobu.
 
  • Tento výsledek dokládá správnost rozhodnutí vybavit model ë-C4 X kompaktní, lehčí a levnější baterií s efektivní nabíjecí křivkou umožňující nabíjení u rychlonabíjecích stanic o výkonu 100 kW, účinným elektromotorem a vhodnými prvky zajišťujícími aerodynamickou optimalizaci. Stejná rozhodnutí byla učiněna i u modelu ë-C4, který sdílí stejnou filozofii.
 
  • Modely ë-C4 a ë-C4 X v kombinaci s novou aplikací e-ROUTES, která slouží jako on-line osobní asistent a umožňuje plánovat trasy v reálném čase, se ukázaly jako dokonale uzpůsobené pro každodenní dojíždění i jako vozy, které jsou schopny absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu.

 

  • Efektivní a cenově dostupný vůz ë-C4 je ve Francii k dispozici za cenu od 199 €/měsíc a vůz ë-C4 X za cenu od 229 €/měsíc. Model ë-C4 You je navíc způsobilý pro získání speciálního leasingu určeného pro elektromobily, který rodinám umožní přístup k všestrannému a prostornému modelu již od 129 €/měsíc.

Možnost absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější. Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.

 

Aby to Citroën prokázal, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů. Položil jí jednoduchou otázku: jak dlouho trvá ujetí 1 000 km s elektromobilem, v tomto případě s modelem ë-C4X? Tuto otázku si kladou zákazníci, kteří jsou konfrontováni s informacemi o velikosti baterií, certifikovaném dojezdu, hmotnosti, rychlosti nabíjení atd., aniž by věděli, jak se to projeví při reálném používání. A pro srovnání byl UTAC požádán, aby provedl test za přesně stejných podmínek s konkurenčními vozy modelů ë-C4 a ë-C4X, kterými jsou Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4.

 

Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.

 

Jako doplněk ke svým efektivním produktům nabízí Citroën aplikaci e-ROUTES, která ještě více usnadňuje každou dlouhou cestu ve voze s elektropohonem. Tento osobní asistent, který je přímo propojen s údaji o vozidle, dopravní situaci a informacemi o dobíjecích stanicích, optimalizuje trasu zákazníka v reálném čase. Tato kombinace vysoce výkonného produktu a inteligentní aplikace je vhodná už proto, že se dobíjecí síť stále rychle rozšiřuje.

 

„Test provedený s UTAC potvrzuje správnost strategické volby Citroënu: baterie přiměřené velikosti, která při dojezdu více než 400 km snižuje náklady a spotřebu a díky účinnosti rychlého nabíjení umožňuje bez obav absolvovat dlouhé cesty. Jako člověk, který jezdí s vozem ë-C4, mám možnost tuto účinnost denně ověřovat v reálných podmínkách během svých cest.“ T. Koskas , generální ředitel společnosti Citroën

1. PROTOKOL
Na okruhu Mortefontaine testoval UTAC následující 4 modely:
MODEL Citroën ë-C4 X MG 4 Renault Mégane Volkswagen ID 3
Baterie (využitelný výkon) 54 kWh 64 kWh 60 kWh 58 kWh
Dojezd WLTP (kombinovaný cyklus) 420 km 435 km 450 km 425 km
Pohotovostní hmotnost 1 603 kg 1 694 kg 1 670 kg 1 790 kg

Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:

 

  • Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
  • Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
  • Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
  • Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
  • Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
2. VÝSLEDKY
Každých 100 km řidiči zaznamenávali průměrnou spotřebu (kWh/100 km):
Citroën ë-C4 X Konkurent 1 Konkurent 2 Konkurent 3
100 19,6 20,2 21,2 23,3
200 19,4 20,2 20,6 23,1
300 19,4 20,3 20,7 23,0
400 19,4 20,4 20,7 23,0
500 19,5 20,6 20,9 23,1
600 19,6 21,0 21,0 23,1
700 19,8 21,3 21,0 23,2
800 20,0 21,6 21,3 23,3
900 20,1 21,8 21,5 23,3
1 000 20,2 21,9 21,6 23,4
Poznámka: Spotřeba se zvyšuje s klesající teplotou ke konci dne.
Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
Citroën ë-C4 X Konkurent 1 Konkurent 2 Konkurent 3
Fáze jízdy čas (min)/vzdálenost (km) čas (min)/vzdálenost (km) čas (min)/vzdálenost (km) čas (min)/vzdálenost (km)
Jízda 1 (ze 100 % na 10 % SOC baterie) 127/243 129/240 124/237 130/239
Jízda 2 (z 80 % na 10 % SOC baterie) 98/185 102/187 99/180 99/186
Jízda 3 (z 80 % na 10 % SOC baterie) 92/173 96/176 91/173 100/185
Jízda 4 (z 80 % na 10 % SOC baterie) 90/169 90/166 89/169 91/172
Jízda 5 (z 80 % na 10 % SOC baterie) 89/167 89/165 88/167 94/180
Roulage 6 (z 80 % do 1 000 km) 36/63 39/66 42/74 23/38
Shrnutí:
Citroën ë-C4 X Konkurent 1 Konkurent 2 Konkurent 3
Celková doba jízdy 8 h 52 min 9 h 05 min 8 h 53 min 8 h 58 min
Celková doba nabíjení 3 h 05 min(i) přepočítaný čas (vůz byl častěji na nabíjecí stanici 50 kW)   3 h 59 min 3 h 28 min 3 h 26 min
Celkový čas pro ujetí  1 000 km 11 h 57 min 13 h 04 min 12 h 11 min 12 h 24 min
Poznámka: Střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW.
ë-C4 a ë-C4X, IDEÁLNÍ SYNTÉZA PRO KAŽDODENNÍ DOJÍŽDĚNÍ A DLOUHÉ CESTY

Měření provedená odborníky z UTAC ukázala, že ë-C4 X vyžaduje kratší dobu na zastavení a dobití a zároveň vykazuje nižší spotřebu energie než ostatní modely. Kombinace těchto dvou faktorů mu umožnila ujet 1 000 km za 11 hodin 57 minut, což je téměř o 15 minut lépe než nejbližší konkurent.

 

Vlastnosti, které vysvětlují tento výsledek

 

Koncepce vozů ë-C4 a ë-C4 X usnadňuje každodenní dojíždění i dlouhé cesty. Kromě toho, že je ë-C4 pohodlný pro krátké každodenní jízdy, má vše potřebné k tomu, aby svým zákazníkům umožnil cestovat na dlouhé vzdálenosti s naprostým klidem:

  • Baterie s kompaktní velikostí a hmotností zajišťující rozumnou spotřebu.
  • Optimalizovaná doba dobíjení díky schopnosti stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí stanici 100 kW s optimalizovanou nabíjecí křivkou.
  • Lepší spotřeba elektrické energie díky tepelnému čerpadlu, integraci senzoru vlhkosti a optimalizaci přenosového systému.
  • Účinný elektromotor.
  • Aerodynamické vylepšení zadního spoileru, kapotáže podvozku, pneumatik s nízkým valivým odporem atd.

 

Nabídka přizpůsobená různým potřebám

 

Aby bylo možné vyhovět potřebám zákazníků, jsou modely ë-C4 a ëC4 X k dispozici se dvěma velikostmi baterií:

  • ë-C4 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 357 km (cyklus WLTP)
  • ë-C4 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
  • ë-C4 X 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 360 km (cyklus WLTP)
  • ë-C4 X 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)

 

Rychlejší a častější nabíjení

 

Místo neustálého převážení těžké a nákladné baterie je lepší mít optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Ač se to může zdát překvapivé, je efektivnější pravidelně a krátce zastavovat než překonávat dlouhé vzdálenosti přerušované mnohem delšími zastávkami. Vysvětluje to křivka nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie. Rychlost nabíjení je rychlejší na začátku než na konci nabíjení, takže nabití baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. To uživatelům šetří nejen čas nabíjení, ale také peníze, protože náklady na nabíjení se u většiny rychlonabíjecích sítí ve Francii počítají v minutách. Při dlouhé cestě je proto efektivnější provést několik krátkých nabíjecích zastávek, aby bylo možné využít nejvyššího nabíjecího výkonu a ušetřit náklady na nabíjení.

 

e-ROUTES: osobní asistent pro plánování dlouhých cest

 

Aby si řidiči usnadnili cestování a plně využili pohodlí jízdy elektromobilem na dlouhých cestách, musí o svých cestách přemýšlet jinak a připravit si trasu tak, aby optimalizovali přestávky a dobu dobíjení. Pro vyhledávání rychlodobíjecích stanic na trase v reálném čase a řízení četnosti zastávek je nezbytné používat plánovač cest. e-ROUTES by Free2move Charge je vysoce výkonný plánovač cest dostupný prostřednictvím speciální aplikace pro chytré telefony. Pro navádění řidiče a optimalizaci jeho cesty načítá e-ROUTES údaje o vozidle v reálném čase a navrhuje nejlepší trasy na základě informací o dobíjecích místech na trase a dopravní situace.


Nejlepší kompromis pro každodenní potřeby

 

Modely ë-C4 a ë-C4 X nabízejí ideální řešení pro každodenní dojíždění. Mnoho zákazníků láká snadné používání vozu na krátkých cestách do kanceláře, školy nebo za volnočasovými aktivitami: čeká je tichá dynamická jízda bez otřesů a vibrací s nulovými emisemi CO2. Při každodenním dojíždění poskytuje dobíjení baterie pomocí běžné zásuvky nebo Wall Boxu ráno při příjezdu do kanceláře nebo večer po příjezdu domů dostatek času na nabití a dojezd, takže zákazník může jezdit v naprostém klidu. Dojezd také umožňuje jet několik dní bez nutnosti nabíjení.