- Citroën v Paříži představuje ve světové premiéře koncepční vůz C5 Aircross Concept, výraznou a osobitou vizi svého budoucího SUV segmentu C.
- Tento koncepční vůz nabízí zcela nový výrazný design. Jedná se o mohutný, propracovaný vůz, který kombinuje jednoduchost plných, velkorysých objemů s energií protáhlých linií.
- Na trhu SUV, který není příliš nakloněn aerodynamice, využívá celé množství architektonických a designerských řešení ke zvýšení své účinnosti.
- C5 Aircross Concept je postaven na platformě STLA Medium, která je schopna integrovat všechny typy motorů a je vhodná pro jakékoli použití: od spalovacích přes hybridní po elektrické pohony.
- C5 Aircross Concept, který slibuje výrazný komfort a prostornost kabiny, je předzvěstí modelu, který má přijít na trh v roce 2025 a má rodinám nabídnout pohodlnou jízdu jako v bavlnce.
Nový tříbodový světelný podpis, který je charakteristický pro nejnovější modely značky, využívá vepředu štíhlé segmenty, které vytvářejí pronikavý pohled a zdůrazňují šířku vozu. Tento prvek v sobě spojuje modernost, technologii a charakter a dodává vozu reprezentativnost. Poměrně plynulý a propracovaný designový jazyk blatníků a kapoty kontrastuje s technickou stránkou mřížky chladiče a světlometů.
V zadní části vozu byla černá lišta na zadních dveřích posunuta směrem nahoru, vůz působí impozantní a širší. Designéři zachovali pojetí tříbodového světelného podpisu, ale v závislosti na modelu jej nově interpretovali. V tomto případě je jeho zpracování velkolepé. Dva světelné body jsou odděleny od boční lišty karoserie a působí, jako by se vznášely jako dvě ploutve na boku vozu. Tyto prvky nesou označení Citroën Light Wings. Kromě své originální polohy pomáhají řídit složitou aerodynamiku této části vozu tím, že usměrňují proudění vzduchu.
Na vysoce konkurenčním a stále uniformním trhu SUV mění Citroën se svým koncepčním vozem C5 Aircross Concept pravidla hry z hlediska designu a dynamiky. Prezentuje se jako kompaktní blok s velkorysými objemy, který klade důraz na jednoduchost celkové siluety. Z jeho přední části, která je řešená vertikálně pro začlenění nového loga, vyzařuje síla a ladnost.
C5 Aircross Concept se odpoutává od světa měkkých a zaoblených tvarů a přejímá design solidního a seriózního SUV. Potvrzuje nový formální jazyk značky a pyšní se sebevědomým postojem se zcela novými proporcemi. Z hlediska tvaru kombinuje výšku pouhých 166 cm a délku 465 cm (+15 cm oproti současnému modelu C5 Aircross) s liniemi a tvary, které vytvářejí štíhlý a energický vzhled. Výsledkem je výrazná atraktivní rovnováha, která se opírá o moderní propracovaný design, kterým se odlišuje od zbytku trhu.
Silueta vychází z širokého rozchodu s výraznými rameny, která vozu dodávají pevnou základnu a sebevědomou pozici na silnici. Velkorysá kabina zároveň naznačuje dostatek prostoru na palubě a dává jasně najevo, že se jedná o rodinný vůz. Boční profil je veden výraznou linií od přední části vozu k zadní, zdůrazněnou hranou, která se směrem dozadu ohýbá, aby podpořila pevné zakotvení vozu na kolech. Je to skutečná páteř čistého designu, která dodává napětí a energii s jasným záměrem zbavit se všech zbytečných ozdob.
Výrazně vertikální zadní profil ukazuje na velký objem zavazadlového prostoru. Mírné odsazení na předních dveřích pomáhá graficky zachovat celkovou vyváženost a umožňuje vertikální zpracování designu, čímž je zajištěn soulad s nejnovějšími siluetami vozů Citroën. Tuto konzistenci vyjadřuje také doplnění svislých barevných klipů na předních dveřích a na přídi C5 Aircross Concept, které jsou podpisem a poklonou modelům C3 a C3 Aircross.
Nový tříbodový světelný podpis, který je charakteristický pro nejnovější modely značky, využívá vepředu štíhlé segmenty, které vytvářejí pronikavý pohled a zdůrazňují šířku vozu. Tento prvek v sobě spojuje modernost, technologii a charakter a dodává vozu reprezentativnost. Poměrně plynulý a propracovaný designový jazyk blatníků a kapoty kontrastuje s technickou stránkou mřížky chladiče a světlometů.
V zadní části vozu byla černá lišta na zadních dveřích posunuta směrem nahoru, vůz působí impozantní a širší. Designéři zachovali pojetí tříbodového světelného podpisu, ale v závislosti na modelu jej nově interpretovali. V tomto případě je jeho zpracování velkolepé. Dva světelné body jsou odděleny od boční lišty karoserie a působí, jako by se vznášely jako dvě ploutve na boku vozu. Tyto prvky nesou označení Citroën Light Wings. Kromě své originální polohy pomáhají řídit složitou aerodynamiku této části vozu tím, že usměrňují proudění vzduchu.
C5 Aircross Concept je opatřen štíhlými prvky karoserie, protože aerodynamika je hlavním principem jeho designu. Pro designéry bylo výzvou tento princip uplatnit v segmentu SUV, jejichž tvary často zhoršují aerodynamické vlastnosti. C5 Aircross Concept byl navržen tak, aby optimalizoval účinnost i design. Každý detail byl zpracován s ohledem na tento konečný cíl, aniž by to jakkoli ubíralo na identitě vozu nebo velkorysém vnitřním prostoru. Výsledkem je odhadovaný o 30 km delší dojezd na dálnici na elektrický pohon než u současného modelu C5 Aircross.
Při pohledu zepředu působí vůz plynule a čistě, příď kapoty je mírně skloněná a zanořená, aby usnadnila průnik vzduchu. Objemy jsou plné a velkorysé, bez přerušení linií. Celková silueta koncepčního vozu C5 Aircross Concept je z hlediska aerodynamického proudění dobře vyvážená. Při délce 465 cm je vůz štíhlý, s prodlouženým zadním převisem, ale jeho výška je pouze 116 cm, což umožňuje optimalizovat proudění vzduchu po celé jeho délce.
Zadní část vozu byla speciálně zpracována tak, aby zlepšila aerodynamické vlastnosti. Střecha se svažuje a kabina je v horní části zaoblená. Na úrovni zadních sloupků jsou přidány aerodynamické doplňky, jejichž design je inspirován světem technologií a elektronických zařízení, zejména z hlediska jejich přístupu k chlazení a ventilaci. Tyto dvoubarevné žebrované prvky na zadním sloupku pomáhá usměrňovat proudění vzduchu.
Příkladem práce na aerodynamice je i zpracování zapuštěných zadních světel Citroën Light Wings. Přesunutím těchto „křidélek“ světelného podpisu do nečekané polohy mohli designéři zapracovat na aerodynamice této zásadní části vozu, aby zachovali jak objem kabiny, tak aerodynamické vlastnosti. Tato světla kombinují na jedné straně vyhloubenou část a na druhé straně křidélka, která vystupují z vozu, a vytvářejí tak jiný aerodynamický přítlak, který přispívá k vyšší účinnosti.
Pokud jde o aerodynamiku, je prioritou řešení odporu vzduchu. Jde o vířivý efekt proudění vzduchu za vozidlem, který má tendenci jej zpomalovat, a stává se tak nepřítelem dojezdu. U koncepčního vozu C5 Aircross Concept je tvar vozu zaoblený směrem k zadnímu nárazníku navržen tak, aby v závislosti na rychlosti proudění vzduchu, které vytváří víry, částečně obrátil odpor vzduchu a vytvořil vztlak. Střecha je vyhloubená, opět s ohledem na zlepšení aerodynamické účinnosti, a na různých místech vozu byly zabudovány klapky a vstupy vzduchu, které rovněž zlepšují aerodynamické vlastnosti.