Tento web využívá soubory cookies. Pokud budete pokračovat v prohlížení těchto stránek, souhlasíte s pravidly pro užívání cookies.

Zjistětě si více o cookies

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:CS] [cle1: SECONDES Lang:CS]

Citroën Méhari slaví půl století

50 let po svém uvedení na trh a 2 roky po příchodu modelu E-Méhri zůstává tento atypický kabriolet symbolem automobilové odvahy francouzského stylu. Značka Citroën se u příležitosti tohoto významného výročí obrátila na designéra Jean-Charles de Castelbajaca a pověřila ho návrhem exkluzivního vozu Art Car E-Méhari. Výsledkem je výrazné a barevné dílo, skutečný grafický manifest oslavující 50 let svobody a 50 let tvorby. K vidění je na internetu: https://youtu.be/5jzn5AvjYn8.

V květnu 68 se zrodil vůz Méhari a začala rovněž tvorba Jean-Charles de Castelbajaca, který vzešel z generace bojující v pařížských ulicích. Květen 2018 symbolizuje spolupráci mezi ním a značkou Citroën, neboť obě strany odjakživa patří mezi ty, kdo stojí u zrodu kreativní revoluce. Jde o přirozené a samozřejmé setkání, jak zdůraznil Arnaud Belloni, ředitel marketingu a komunikace značky Citroën:
 „Méhari je ikona značky Citroën, je to nekonvenční vůz par excellence! Zrodil se v květnu 68 a o 50 let později zůstává ztělesněním francouzské pop-kultury. Pro oslavu tohoto výročí jsme svěřili jeho důstojného nástupce, 100% elektrický model E-Méhari, Jean-Charles de Castelbajacovi. Výsledkem je Art Car E-Méhari, z něhož čiší svěžest a radost ze života. Je to setkání dvou odjakživa kreativních a revolučních světů!“

Jean-Charles de Castelbajac vytvořil prostřednictvím tohoto jedinečného Art Caru z nového Citroënu E-Méhari optimistický pop-artový symbol životního stylu „Made in France“, symbol kreativity bez hranic. Vzhledem k tomu, že je zakázáno zakazovat, jak hlásal slogan z května 68, probouzí Art Car E-Mehari Jean-Charles de Castelbajaca tvůrčí duše, k nimž promlouvá pomocí toho, co je pro něj nejdůležitější: uměním a módou.



Květen 1968, zrod legendy…
 
 V době, kdy mladá generace demonstruje v pařížských ulicích a bojuje za více svobod pod slavným heslem „Sous les pavés la plage“ (Pod dlažbou je pláž), představuje Citroën 11. května 1968 na golfovém hřišti nedaleko města Deauville vůz Méhari, model určený pro trávení volného času, který předběhl svou dobu.

Tento jednoduchý, multifunkční a neokázalý atypický kabriolet vyvedený ve veselých barvách, postavený na platformě vozu Dyane 6, se proslavil svou karoserií z probarveného plastu ABS, kterou vymyslel Roland de la Poype. Tento důmyslný a lehký materiál (hmotnost vozu Méhari nepřesahovala 525 kg) mohl mít jakoukoliv formu. Vůz nepodléhal korozi, bylo možné ho umýt proudem vody z hadice a díky tomu se stal ideálním společníkem pro cesty k moři.

Další výhodou byla jeho obrovská modularita, jeho střechu bylo totiž možné až po linii oken zcela sklopit, a to včetně čelního skla, které se překlápělo na kapotu.

Díky vysoko posazenému podvozku, který mu zajistil bezprecedentní jízdní vlastnosti, se dostal všude.
Ve verzi 4×4 z roku 1979 dokázal překonávat i svahy do sklonu 60 %.

Díky těmto svým vlastnostem se setkal s obrovským úspěchem. Citroën Méhari se v průběhu let stal společenským fenoménem, slávu mu přinesla zejména jeho filmařská kariéra (v prvé řadě v sérii filmů Četník ze Saint-Tropez“, kde ztvárnil hlavní roli Louis de Funès). Prosadil se i na velkých světových rallye, především v závodě Liège-Dakar-Liège v roce 1968, Paříž-Kábul-Paříž v roce 1970 nebo Paříž-Dakar v roce 1980. Citroën Méhari se vyráběl 19 let, do roku 1987, prodalo se ho téměř 145 000 kusů.

Top