Budete přesměrováni za vteřin

HISTORIE KOMFORTU CITROËN - 4. díl: duševní komfort

HISTORIE KOMFORTU CITROËN

4. DÍL: DUŠEVNÍ KOMFORT

  • Pojem komfortu je již více než 100 let pro vozy Citroën zcela zásadní.
  • V současném období nouzového stavu, kdy se každý z nás obrací sám k sobě, se Citroën vrací k programu Citroën Advanced Comfort®. Programu, jehož cílem je přivést design vozů Citroën k jednotnému typu komfortu, který se stal podpisem značky.
  • Program Citroën Advanced Comfort®, který je klíčovým prvkem vývoje současných modelů, představuje komplexní, moderní a multisenzorický přístup ke komfortu, jenž prostor pro cestující vnímá jako interiér domu. Jeho cílem je, aby byla každá cesta na palubě Citroënu stejně pohodlná jako posezení doma v obývacím pokoji. Program se opírá o 4 hlavní pilíře:
    • jízdní komfort pro pocit jako v bavlnce,
    • životní komfort díky praktickému a funkčnímu interiéru,
    • uživatelský komfort s intuitivními technologiemi pro zjednodušení života,
    • duševní komfort při pobytu v útulné prosvětlené atmosféře, se vším na svém místě.
  • Jde o 4 hlavní oblasti diferenciace modelů značky, již je dosahováno díky exkluzivním inovacím, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® nebo sedadla Advanced Comfort. Tyto technologie jsou nyní přístupné široké veřejnosti.
  • S těmito 4 pilíři se nyní můžete seznámit ve čtyřdílném seriálu -  prostřednictvím konkrétních příkladů z historie značky Citroën. Dnes 4. díl -  duševní komfort.

 

DUŠEVNÍ KOMFORT: ÚTULNÁ A SVĚTLA KABINA

 

V době, kdy trávíme v autech více a více času, je boj proti stresu a únavě pro zlepšení duševního komfortu životně důležitý. Cílem značky Citroën je vytvářet klidné a elegantní prostředí, jehož ergonomické a funkční vlastnosti nás odfiltrují od vnějšího prostředí. Duševního komfortu se dosahuje snížením psychického zatížení řidiče za pomoci inteligentních podpůrných prvků řízení v kombinaci s prosvětlenou a prostornou kabinou.

 

comfort

Citroën vždy kladl důraz na duševní klid majitelů svých vozů. Automobily Citroën jako první nabízely příručky pro majitele. Citroën chtěl jako největší evropský výrobce sériově vyráběných automobilů zajistit, aby co největší počet majitelů věděl, jak správně používat a udržovat své vozidlo.

Řízení může být často stresující nebo nudné a pohodu ve voze může udržet vědomí, že se cítíte dobře. Zlepšení duševní pohody řidiče i posádky je po mnoho desetiletí základem přístupu Citroën ke komfortu: nejde jen o to, zamezit stresu nebo nudě za volantem, ale přinášet a neustále zlepšovat také potěšení z řízení.

 

SVĚTLO PŘEDEVŠÍM

 

K „duševnímu komfortu“ přispívá především osvětlení interiéru a jeho atmosféra. Kabiny vozů Citroën jsou koncipovány tak, aby odlehčily duševní zátěž řidiče. Světlo dokáže zlepšit vnímání barev v kabině, přeměnit náladu a zlepšit pocit klidu a pohody. Z hlediska designéra i řidiče znamená velkou výhodu, zejména na velmi vytížených silnicích. Používání světla definuje vozy Citroën déle, než by člověk řekl. Vozy Citroën byly vždy zalité světlem – od stahovací střechy vozu 2CV, Dyane a u současného modelu C1 Airscape, až po mimořádně přizpůsobitelnou střechu vozu Pluriel a střešní okna systému Modutop v modelu Berlingo.

 

Ve voze DS z roku 1955 se spojovaly tenké sloupky s velkým proskleným prostorem, takže kabina vozu byla zalitá světlem, zatímco modely GS a CX měly pro dosažení stejného účelu zadní skleněné sloupky. U pozdějšího modelu XM bylo použito třináct oken, aby se do kabiny dostalo co nejvíce světla.

 

Koncepční vůz Xanae z roku 1994 byl výrazný vůz zcela nového typu, který oznamoval příchod středně velkých rodinných MPV. Objevilo se u něj obrovské čelní sklo a prosklený strop, který umožnil zaplavit kabinu světlem.

 

U současného modelu C4 SpaceTourer pouští panoramatické čelní sklo o ploše 5,3 m² do kabiny velké množství světla. Panoramatické prosklené střechy mění vnitřní atmosféru současných vozů C3, C4 SpaceTourer a C4 Cactus. Plátěná střecha „Airscape“ u vozu C1 evokuje radost a funkčnost prvních plátěných střech modelů Citroën 2CV a Dyane. Nejmodernější kabiny vozů Citroën opatřené velkými prosklenými plochami a širokými vstupními otvory jsou mimořádně světlé a vzdušné.

 

comfort

 

S ohledem na takové množství světla v kabině nabízí Citroën majitelům na výběr měkké a příjemné materiály jemných barev a elegantního vzhledu, díky nimž jsou vozy značky ještě přitažlivější. Model DS byl celé světelné roky před svými konkurenty prvním, kdo představil přístrojovou desku ze vstřikovaného plastu s novými jasnými barvami a špičkovými materiály. V té době byli ostatní velcí výrobci stále ještě ve stádiu kabin s kovovým, dřevěným a koženým obložením, s vozy s miniaturními okénky a pružinovými závěsnými systémy.

 

První verze modelu C4 Picasso měla v nabídce balíček „Lumière“, který zahrnoval celou řadu vnitřních světelných efektů. V dnešním interiéru vozů Citroën jsou také k dispozici světla zajišťující příjemnou atmosféru ve voze. K výslednému prostředí přispívají také osvěžovače a čističe vzduchu.

 

Pocit prostornosti a vzdušnosti je charakteristickým znakem prakticky každého modelu Citroën. Značka používá moderní a nápadité koncepce kabiny v provedení z co nejsvětlejších materiálů a světlo a barvu využívá ke snížení únavy a zvýšení komfortu. V posledních letech je zářným příkladem C4 Cactus, který přivedl na trh zcela nový styl interiéru zahrnující digitální přístroje, dotykový displej s intuitivními ovládacími prvky, přední sedadla inspirovaná světem sofa, nové materiály a střešní okno. To vše jsou inovace, které lze označit za radikální změnu v designu interiéru, podobně jako ji nabídl model DS v padesátých letech. Kabina vozu C4 Cactus získala v roce 2015 na 30. mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži ocenění „Nejkrásnější interiér“, a to za své tvary, harmonii barev a materiálů a celkový designérský přístup.

 

PODPŮRNÉ PRVKY ŘÍZENÍ

 

Duševní komfort se získává i díky řadě elektronických podpůrných prvků řízení, které jsou nabízeny řidičům současných vozů Citroën. Jejich majitelé tak mohou důvěřovat vozidlům, které aktivně hledají a předvídají potenciální rizika a jsou připraveny pomoci se těmto rizikům vyhnout. Citroën byl prvním evropským výrobcem, který u vozů C4, C5 a C6 vyrobeným na přelomu tisíciletí nabídl systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Systém využívající infračervená čidla, která zjišťují polohu vozidla na vozovce, byl vybaven funkcí vibrace sedadla, která upozornila řidiče, pokud vyjel z jízdního pruhu.

 

Systém promítání informací na čelní sklo (Head-up Display), který se nyní objevuje u velkého množství modelů, poskytuje uživateli přehledné a snadno čitelné informace. Ty se objevují tak, aby se řidič nemusel rozptylovat ani opouštět očima vozovku před sebou a mohl tak řídit ve větším klidu.

 

Duševní komfort podporuje ve vozech Citroën široká škála podpůrných prvků řízení. Patří k nim systém nouzového automatického brzdění Active Safety Brake, adaptivní tempomat, systém sledování mrtvých úhlů, systém monitorování tlaku v pneumatikách, asistent pro rozjezd do svahu, poloautomatický systém parkování Park Assist nebo automatické přepínání dálkových světel. Tyto funkce poskytují řidiči za všech okolností cennou podporu a snižují jeho duševní zátěž, aby se mohl soustředit na to nejdůležitější.

 

comfort

 

NOVÁ KONCEPCE KOMFORTU CITROËN

 

Jízdní podmínky se mění po celém světě. S rostoucím počtem automobilů jsou silnice stále více přeplněné a častější jsou i podrážděné reakce řidičů. Současně s rozšiřováním nových technologií v automobilu musí být řidiči za volantem schopni zvládnout více úkolů současně. Díky tomu, že jsou na obzoru poloautonomní a plně autonomní automobily, je nyní pohodlí ještě důležitější než dříve.

 

Citroën se vždy snažil, aby byla jeho auta pohodlná pro řidiče i cestující. Na této filozofii se nic nezměnilo ani s uplynulým stým výročím založení značky. Při nastupování cestující očekávají vřelé přivítání a přístup k digitálním technologiím chtějí mít i na cestách. Tyto technologie musí být nejen bezproblémové, ale musí být i snadno použitelné a bezpečné. Inovace musí maximalizovat fyzický komfort při zachování maximálního potěšení z jízdy.

 

Technologie, moderní výrobní postupy a inovativní design hrály klíčovou roli v rozvoji komfortu, který je pro Citroën charakteristický. V moderní době se „pohodlí“ nevztahuje pouze na fyzické pohodlí řidiče a cestujících. Vývoj autonomních vozidel přinese novou úroveň důležitosti pohodlí pro ty, kteří dosud řídili pouze z praktických důvodů – aby se dostali z bodu A do bodu B. Filozofie Citroënu je rovněž zaměřena na vytvoření větší psychické pohody pro řidiče, kteří si stále chtějí jezdit pro zábavu, a maximalizaci potěšení z jízdy při všech cestách.

Top